Skip to main content

Depressive Störungen

  • Chapter
  • First Online:
Neuro-/Psychopharmaka im Kindes- und Jugendalter

Zusammenfassung

Die Zielsymptome einer Pharmakotherapie der kindlichen und jugendlichen Depression umfassen die niedergeschlagene Stimmung bzw. Gereiztheit, psychomotorische Hemmung, Grübelgedanken, somatische Beschwerden und mögliche wahnhafte depressive Symptome. Neben Störungen von Appetit, Schlaf-Wach-Rhythmus und bei älteren Jugendlichen Beeinträchtigungen der Libido sind suizidale Gedanken und Handlungen wichtige Zielsymptome einer antidepressiven Medikation. Aufgrund der nachgewiesenen therapeutischen Wirksamkeit und Verträglichkeit stellen selektive Serotonin-Wiederaufnahmehemmer (SSRIs) Antidepressiva der ersten und zweiten Wahl für die Behandlung depressiver Störungen im Kindes- und Jugendalter dar. Fluoxetin ist das Antidepressivum der ersten Wahl, Citalopram, Escitalopram und Sertralin sind SSRIs zweiter Wahl. Bei gleichzeitig vorhandenen, akut behandlungsbedürftigen Angstsymptomen oder emotionaler Gespanntheit kann eine Kombinationsbehandlung mit Benzodiazepinen, bei ausgeprägten Schlafstörungen oder Agitation die gleichzeitige Gabe von niederpotenten Antipsychotika notwendig werden. Im folgenden Kapitel werden Rahmenbedingungen einer antidepressiven Pharmakotherapie und Behandlungsstrategien vorgestellt sowie klinisch relevante Informationen zum Einsatz der Substanzen erster und zweiter Wahl sowie anderer Antidepressiva gegeben. Das Kapitel schließt mit möglichen Maßnahmen bei Non-Response und Empfehlungen zu Therapiedauer und Phasenprophylaxe.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this chapter

Chapter
USD 29.95
Price excludes VAT (USA)
  • Available as PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever
eBook
USD 119.00
Price excludes VAT (USA)
  • Available as EPUB and PDF
  • Read on any device
  • Instant download
  • Own it forever

Tax calculation will be finalised at checkout

Purchases are for personal use only

Institutional subscriptions

Literatur

  • Birmaher B, Brent D, AACAP Work Group on Quality Issues (2007) Practice parameter for the assessment and treatment of children and adolescents with depressive disorders. J Am Acad Child Psychiatry 46:1503–1526

    Article  Google Scholar 

  • Brent D, Emslie G, Clarke G et al (2008) Switching to another SSRI or to venlafaxine with or without cognitive behavioral therapy for adolescents with SSRI-resistant depression: the TORDIA randomized controlled trial. JAMA 299:901–913

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Carvalho AF, Cavalcante JL, Castelo MS, Lima MC (2007) Augmentation strategies for treatment-resistant depression: a literature review. J Clin Pharm Ther 32:415–428

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Christensen I, Geismar L, Kirkegaard A, Kirkegaard G (1986) Additional studies on side effects of melperone in long-term therapy for 1-20 years in psychiatric patients. Arzneimittelforsch 36:855–860

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • DGKJP (Deutsche Gesellschaft Kinder- und Jugendpsychiatrie, Psychosomatik und Psychotherapie) (2013) Leitlinie Behandlung von depressiven Störungen bei Kindern und Jugendlichen. AWMF-Registriernummer 028-043

    Google Scholar 

  • DGPPN (Deutsche Gesellschaft für Psychiatrie, Psychotherapie und Nervenheilkunde) (2012) S3-Leitlinie/Nationale Versorgungsleitlinie unipolare Depression Version 1.3, basierend auf der Fassung von November 2009. AWMF-Register-Nr. nvl–005

    Google Scholar 

  • Dilling H, Mombour W, Schmidt MH (2013) Internationale Klassifikation psychischer Störungen. ICD-10 Kapitel V (F) Klinisch-diagnostische Leitlinien, 9. Aufl. Huber, Bern

    Google Scholar 

  • Falkai P, Wittchen H-U (Hrsg) (2015) American Psychiatric Association. Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen DSM-5®. Hogrefe, Göttingen

    Google Scholar 

  • Findling RL, Reed MD, Blumer JL (1999) Pharmacological treatment of depression in children and adolescents. Paed Drugs 1:161–182

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Fleischhaker Ch, Herpertz-Dahlmann B, Holtkamp K, Mehler-Wex, Warnke A, Schulz E, Wehmeier PM, Remschmidt H (2003) Indikationsspektrum und Nebenwirkungen von „neuen“ Antidepressiva im Rahmen eines multizentrischen Arzneimittelmonitorings – eine Pilotstudie. In: Lehmkuhl U (Hrsg) Psychotherapie und Psychopharmakotherapie im Kindes- und Jugendalter. Vandenhoeck & Ruprecht, Göttingen, S 163–167

    Google Scholar 

  • Furukawa TA, Streiner DL, Young LT (2001) Antidepressant plus benzodiazepine for major depression. Cochrane Database Syst Rev 2:CD001026

    PubMed  Google Scholar 

  • Gerlach M, Warnke A (2010) Therapy with mood stabilizers in child and adolescent psychiatry. Psychopharmakotherapie 17:183–187

    Google Scholar 

  • Gerlach M, Baving L, Fegert J (2006) Therapie mit Lithium-Salzen in der Kinder- und Jugendpsychiatrie – Klinische Wirksamkeit und praktische Empfehlungen. Z Kinder Jugendpsychiatrie 34:181–189

    Article  Google Scholar 

  • Ginsburg GS, Kendall PC, Sakolsky D et al (2011) Remission after acute treatment in children and adolescents with anxiety disorders: findings from the CAMS. J Consult Clin Psych 79:806–813

    Article  Google Scholar 

  • Haapasalo-Pesu KM, Vuola T, Lahelma L, Marttunen M (2004) Mirtazapine in the treatment of adolescents with major depression: an open-label, multicenter pilot study. J Child Adolesc Psychopharmacol 14:175–184

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Hazell P, O’Connell D, Heathcote D, Henry D (2002) Tricyclic drugs for depression in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev 2:CD002317

    PubMed  Google Scholar 

  • Heiligenstein JH, Hoog SL, Wagner KD et al (2006) Fluoxetine 40–60 mg versus fluoxetine 20 mg in the treatment of children and adolescents with a less-than-complete response to nine-week treatment with fluoxetine 10–20 mg: a pilot study. J Child Adol Psychop 16:207–217

    Article  Google Scholar 

  • Hetrick SE, McKenzie JE, Cox GR, Simmons MB, Merry SN (2012) Newer generation antidepressants for depressive disorders in children and adolescents. Cochrane Database Syst Rev 11:CD004851

    PubMed  Google Scholar 

  • Hori H, Yoshimura R, Ueda N et al (2003) Grapefruit juice-fluvoxamine interaction - Is it risky or not? J Clin Psychopharm 23:422–424

    Article  Google Scholar 

  • Kasper S, Caraci F, Forti B, Drago F, Aguglia E (2010) Efficacy and tolerability of Hypericum extract for the treatment of mild to moderated depression. Eur Neuropsychopharm 20:747–765

    Article  CAS  Google Scholar 

  • Lader MH, Petursson H (1981) Benzodiazepine derivatives – side effects and dangers. Biol Psychiatry 16:1195–1201

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Lam RW, Wan DD, Cohen NL, Kennedy SH (2002) Combining antidepressants for treatment-resistant depression: a review. J Clin Psychiatry 63:685–693

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Lopez-Larson M, Frazier JA (2006) Empirical evidence for the use of lithium and anticonvulsants in children with psychiatric disorders. Harv Rev Psychiatry 14:285–304

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Ma D, Zhang Z, Zhang X, Li L (2014) Comparative efficicacy, acceptability, and safety of medicinal, cognitive.behavioral therapy, and placebo treatments for acute major depressvie disorder in children and adolescents: amultiple-treatments meta-analysis. Curr Med Res Opin 30:971–995

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • March J, Silva S, Petrycki S, Curry J, Wells K, Fairbank J (2004) Fluoxetine, cognitive-behavioral therapy, and their combination for adolescents with depression: Treatment for adolescents with depression study (TADS) randomized controlled trial. J Am Medic Assoc 292:807–820

    Article  CAS  Google Scholar 

  • March J, Siva S, Vitiello B (2007) The treatment for adolescents with depression study (TADS): methods and message at 12 weeks. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 45:1393–1403

    Article  Google Scholar 

  • McCarty CA, Weisz JR (2007) Effects of psychotherapy for depression in children and adolescents: what we can (and can’t) learn from meta-analysis and component profiling. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 46:879–886

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Müller-Oerlinghausen B, Lewitzka U (2010) Lithium reduces pathological aggression and suicidality: a mini-review. Neuropsychobiology 62:43–49

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • National Institute for Health and Care Excellence (2005) Depression in children and young people. Identification and management in primary, community and secondary care. www.nice.org.uk/CG028. Zugegriffen: 6. Nov. 2015

    Google Scholar 

  • Papanikolaou K, Richardson C, Pehlivanidis A, Papadopoulou-Daifoti Z (2006) Efficacy of antidepressants in child and adolescent depression: a meta-analytic study. J Neural Transm 113:399–415

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  • Pine DS (2002) Treating children and adolescents with selective serotonin reuptake inhbitors: how long is appropirate? J Child Adolesc Psychopharmacol 12:189–203

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Schmauss M, Messer T (2007) Augmentation strategies for therapy resistant depression – a review. Psychiatr Prax 34:165–174

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Tsapakis EM, Soldani F, Tondo L, Baldessarini RJ (2008) Efficacy of antidepressant in juvenile depression: meta-analysis. Br J Psychiatry 193:10–17

    Article  PubMed  Google Scholar 

  • Ueda N, Yoshimura R, Umene-Nakano W et al (2009) Grapefruit juice alters plasma sertraline levels after single ingestion of sertraline in healthy volunteers. World J Biol Psychia 10:832–835

    Article  Google Scholar 

  • Vitiello B, Brent DA, Greenhill LL et al (2009) Depressive symptoms and clinical status during the treatment of adolescent suizide attempters (TASA) study. J Am Acad Child Adolesc Psychiatry 48:997–1004

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Walkup JT, Albano AM, Piacentini J, Birmaher B, Compton SN, Sherrill JT, Kendall PC (2008) Cognitive behavioral therapy, sertraline, or a combination in childhood anxiety. New Engl J Med 359:2753–2766

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  • Watanabe N, Hunot V, Omori IM, Churchill R, Furukawa TA (2007) Psychotherapy for depression among children an d adolescents: a systematic review. Acta Psychiatr Scand 116:84–95

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Regina Taurines .

Editor information

Editors and Affiliations

Rights and permissions

Reprints and permissions

Copyright information

© 2016 Springer-Verlag Berlin Heidelberg

About this chapter

Cite this chapter

Taurines, R., Wewetzer, C. (2016). Depressive Störungen. In: Gerlach, M., Mehler-Wex, C., Walitza, S., Warnke, A., Wewetzer, C. (eds) Neuro-/Psychopharmaka im Kindes- und Jugendalter. Springer, Berlin, Heidelberg. https://doi.org/10.1007/978-3-662-48624-5_14

Download citation

  • DOI: https://doi.org/10.1007/978-3-662-48624-5_14

  • Published:

  • Publisher Name: Springer, Berlin, Heidelberg

  • Print ISBN: 978-3-662-48623-8

  • Online ISBN: 978-3-662-48624-5

  • eBook Packages: Medicine (German Language)

Publish with us

Policies and ethics