Skip to main content
Log in

Reversible Hörminderung bei akuter Salizylatintoxikation

Reversible reduction in hearing with acute salicylate intoxication

HNO Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Acetylsalizylsäure gehört zu den am weitesten verbreiteten Medikamenten in der westlichen Welt. Bei Überdosierungen oder akuten Intoxikationen treten bei einem Teil der Betroffenen charakteristische ototoxische Effekte mit einem beidseitigen Tinnitus und einer beidseitigen pantonalen Schallempfindungsschwerhörigkeit von bis zu 50 dB auf. Typisch für die ASS-induzierte Ototoxizität ist die Reversibilität der Innenohrsymptomatik innerhalb weniger Tage nach Beendigung der Einnahme. In Übereinstimmung mit dem klinisch audiologischem Bild einer kochleären Hörminderung wurde in der Literatur eine kompetitive Verdrängung von Chloridanionen an Prestin, dem Motorprotein der äußeren Haarzelle durch Salizylate nachgewiesen.

In dem hier beschriebenen Fall einer mittelschweren akuten ASS-Intoxikation kam es zu einer beidseitigen Innenohrschwerhörigkeit von etwa 50 dB mit beiderseitigem Tinnitus, die sich innerhalb von 5 Tagen zurückbildeten. Auch die otoakustischen Emissionen konnten nach Erholung des Hörvermögens wieder nachgewiesen werden.

Abstract

Acetylic acid, such as aspirin, is one of the most commonly used medication in Western societies. Aspirin overdosage causes ototoxic side effects in some patients, such as bilateral mild to moderate sensorineural hearing loss and tinnitus.

Recent literature describes, that salicylates act as competitive inhibitors of Cl anions at the anion-binding site of prestin, the motor protein of the outer hair cell. This molecular mechanism correlates well with the clinical audiological mainstays of aspirin-induced hearing loss, dose dependency, cochlear site of hearing loss and reversibility.

We report about a young man with an acute moderate aspirin intoxication resulting in a symmetric hearing loss of 50 dB HL and tinnitus for five days. Otoacoustic emissions were absent on the first day of intoxication but could be measured again on the fifth day after the intoxication.

As the ototoxic side effects resolve within two or three days, no specific treatment is necessary for ototoxicity. Medical treatment of acute or chronic aspirin intoxications aims to decrease further drug absorption by gastrointestinal decontamination and to accelerate elimination by alkaline diuresis. Only in severe intoxications hemodialysis may be considered to treat neurologic, pulmonal, renal or cardial complications.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Persönliche Mitteilung, Bayer-Vital GmbH, Abteilung Wissenschaft, Köln

  2. Illes P, Allgater C (2001) Saure antipyretische Analgetika. In Forth W et al. (Hrsg) Allgemeine und spezielle Pharmakologie und Toxikologie, 8. Aufl. Urban & Fischer, München, S 247–249

  3. Myers EN, Bernstein JM (1965) Salicylate ototoxicity. Arch Otolaryngol 82: 483–493

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Mongan E, Kelly P, Niies K et al. (1973) Tinnitus as an indication of therapeutic serum salicylate levels. JAMA 226: 142–145

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Day RO, Graham GG, Bieri D et al. (1989) Concentration-response relationships for salicylate-induced ototoxicity in normal volunteers. Br J Clin Pharmacol 28: 695–702

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  6. Boettcher FA, Salvi RJ (1991) Salicylate ototoxicity: review and synthesis. Am J Otolaryngol 12: 33–47

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Jarvis JF (1966) A case of unilateral permanent deafness following acetylsalicylic acid. J Larngol 80: 318–320

    CAS  Google Scholar 

  8. Kapur YP (1965) Ototoxicity af acetylsalicylic acid. Arch Otolaryngol 81: 134–138

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  9. Norris CH (1988) Drugs affecting the inner ear. A review of their clinical efficacy, mechanisms of action, toxicity and place in therapy. Drugs 36: 754–772

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Lovejoy FH, Linden CH (1991) Acute poison and drug overdosage. In: Braunwald E, Fauci AS (eds) Harrisons Principles of Internal Medicine. McGraw Hill, pp 2178–2179

  11. Temple AR (1981) Acute and chronic effects of aspirin toxicity and their treatment. Arch Intern Med 141: 364–369

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Sallis RE (1989) Management of salicylate toxicity. Am Fam Physician 39: 209–214

    Google Scholar 

  13. Krause DS, Wolf BA, Shaw LM (1992) Acute aspirin overdose: mechanism of toxicity. Therapeutic Drug Monitoring 14: 441–451

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  14. Zheng J, Shen W, He DZZ, Long KB, Madison LD, Dallos P (2000) Prestin is the motor protein of cochlear outer hair cells. Nature 405: 149–155

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Sziklai I, Tóth T, Zimmermann U (2003) Auswirkungen der Hörforschung auf die klinische Arbeit. HNO 51: 456–461

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  16. Zenner HP, Zimmermann U, Schmitt U (1985) Reversible contraction of isolated mammalian cochlear hair cells. Hear Res 18: 127–133

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  17. Oliver D, He DZZ, Kläcker N et al. (2001) Intracellular anions as the voltage sensor of prestin, the outer hair cell motor protein. Science 292: 2340–2343

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Boettcher FA, Bancroft BR, Salvi RJ (1990) Concentration of salicylate in serum and perilymph of the chinchilla. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 116: 681–684

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  19. Long GR, Tubis A (1988) Modification of spontaneous and evoked otoacoustic emissions and associated psychoacoustic microstructure by aspirin consumption. J Acoust Soc Am 84: 1343–1353

    CAS  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt:

Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to H. Wecker.

Additional information

Gewidmet Herrn Prof. Dr. Dr. Dr. h.c. mult. E. Lehnhardt zum 80. Geburtstag.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Wecker, H., Laubert, A. Reversible Hörminderung bei akuter Salizylatintoxikation. HNO 52, 347–351 (2004). https://doi.org/10.1007/s00106-004-1065-5

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-004-1065-5

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation