Zusammenfassung
Acetylsalizylsäure gehört zu den am weitesten verbreiteten Medikamenten in der westlichen Welt. Bei Überdosierungen oder akuten Intoxikationen treten bei einem Teil der Betroffenen charakteristische ototoxische Effekte mit einem beidseitigen Tinnitus und einer beidseitigen pantonalen Schallempfindungsschwerhörigkeit von bis zu 50 dB auf. Typisch für die ASS-induzierte Ototoxizität ist die Reversibilität der Innenohrsymptomatik innerhalb weniger Tage nach Beendigung der Einnahme. In Übereinstimmung mit dem klinisch audiologischem Bild einer kochleären Hörminderung wurde in der Literatur eine kompetitive Verdrängung von Chloridanionen an Prestin, dem Motorprotein der äußeren Haarzelle durch Salizylate nachgewiesen.
In dem hier beschriebenen Fall einer mittelschweren akuten ASS-Intoxikation kam es zu einer beidseitigen Innenohrschwerhörigkeit von etwa 50 dB mit beiderseitigem Tinnitus, die sich innerhalb von 5 Tagen zurückbildeten. Auch die otoakustischen Emissionen konnten nach Erholung des Hörvermögens wieder nachgewiesen werden.
Abstract
Acetylic acid, such as aspirin, is one of the most commonly used medication in Western societies. Aspirin overdosage causes ototoxic side effects in some patients, such as bilateral mild to moderate sensorineural hearing loss and tinnitus.
Recent literature describes, that salicylates act as competitive inhibitors of Cl− anions at the anion-binding site of prestin, the motor protein of the outer hair cell. This molecular mechanism correlates well with the clinical audiological mainstays of aspirin-induced hearing loss, dose dependency, cochlear site of hearing loss and reversibility.
We report about a young man with an acute moderate aspirin intoxication resulting in a symmetric hearing loss of 50 dB HL and tinnitus for five days. Otoacoustic emissions were absent on the first day of intoxication but could be measured again on the fifth day after the intoxication.
As the ototoxic side effects resolve within two or three days, no specific treatment is necessary for ototoxicity. Medical treatment of acute or chronic aspirin intoxications aims to decrease further drug absorption by gastrointestinal decontamination and to accelerate elimination by alkaline diuresis. Only in severe intoxications hemodialysis may be considered to treat neurologic, pulmonal, renal or cardial complications.
Literatur
Persönliche Mitteilung, Bayer-Vital GmbH, Abteilung Wissenschaft, Köln
Illes P, Allgater C (2001) Saure antipyretische Analgetika. In Forth W et al. (Hrsg) Allgemeine und spezielle Pharmakologie und Toxikologie, 8. Aufl. Urban & Fischer, München, S 247–249
Myers EN, Bernstein JM (1965) Salicylate ototoxicity. Arch Otolaryngol 82: 483–493
Mongan E, Kelly P, Niies K et al. (1973) Tinnitus as an indication of therapeutic serum salicylate levels. JAMA 226: 142–145
Day RO, Graham GG, Bieri D et al. (1989) Concentration-response relationships for salicylate-induced ototoxicity in normal volunteers. Br J Clin Pharmacol 28: 695–702
Boettcher FA, Salvi RJ (1991) Salicylate ototoxicity: review and synthesis. Am J Otolaryngol 12: 33–47
Jarvis JF (1966) A case of unilateral permanent deafness following acetylsalicylic acid. J Larngol 80: 318–320
Kapur YP (1965) Ototoxicity af acetylsalicylic acid. Arch Otolaryngol 81: 134–138
Norris CH (1988) Drugs affecting the inner ear. A review of their clinical efficacy, mechanisms of action, toxicity and place in therapy. Drugs 36: 754–772
Lovejoy FH, Linden CH (1991) Acute poison and drug overdosage. In: Braunwald E, Fauci AS (eds) Harrisons Principles of Internal Medicine. McGraw Hill, pp 2178–2179
Temple AR (1981) Acute and chronic effects of aspirin toxicity and their treatment. Arch Intern Med 141: 364–369
Sallis RE (1989) Management of salicylate toxicity. Am Fam Physician 39: 209–214
Krause DS, Wolf BA, Shaw LM (1992) Acute aspirin overdose: mechanism of toxicity. Therapeutic Drug Monitoring 14: 441–451
Zheng J, Shen W, He DZZ, Long KB, Madison LD, Dallos P (2000) Prestin is the motor protein of cochlear outer hair cells. Nature 405: 149–155
Sziklai I, Tóth T, Zimmermann U (2003) Auswirkungen der Hörforschung auf die klinische Arbeit. HNO 51: 456–461
Zenner HP, Zimmermann U, Schmitt U (1985) Reversible contraction of isolated mammalian cochlear hair cells. Hear Res 18: 127–133
Oliver D, He DZZ, Kläcker N et al. (2001) Intracellular anions as the voltage sensor of prestin, the outer hair cell motor protein. Science 292: 2340–2343
Boettcher FA, Bancroft BR, Salvi RJ (1990) Concentration of salicylate in serum and perilymph of the chinchilla. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 116: 681–684
Long GR, Tubis A (1988) Modification of spontaneous and evoked otoacoustic emissions and associated psychoacoustic microstructure by aspirin consumption. J Acoust Soc Am 84: 1343–1353
Interessenkonflikt:
Der korrespondierende Autor versichert, dass keine Verbindungen mit einer Firma, deren Produkt in dem Artikel genannt ist, oder einer Firma, die ein Konkurrenzprodukt vertreibt, bestehen.
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Gewidmet Herrn Prof. Dr. Dr. Dr. h.c. mult. E. Lehnhardt zum 80. Geburtstag.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Wecker, H., Laubert, A. Reversible Hörminderung bei akuter Salizylatintoxikation. HNO 52, 347–351 (2004). https://doi.org/10.1007/s00106-004-1065-5
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-004-1065-5