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BY-NC-ND 3.0 license Open Access Published by De Gruyter February 23, 2010

Neutrophilen Gelatinase-assoziiertes Lipocalin (NGAL) für akute Nierenschädigung: das renale Troponin? / Neutrophil gelatinase-associated lipocalin for acute kidney injury – the renal troponin?

  • Michael Haase and Anja Haase-Fielitz
From the journal LaboratoriumsMedizin

Zusammenfassung

Die akute Nierenschädigung ist eine prognosebestimmende Erkrankung von epidemischem Ausmaß. Dennoch sind sämtliche Therapieansätze in der klinischen Praxis bislang fehlgeschlagen. Eine Ursache könnte die Verzögerung therapeutischer Maßnahmen sein, welche zu einem Zeitpunkt eingesetzt werden, an dem möglicherweise bereits irreversible Organschäden vorliegen. Neutrophilen Gelatinase-assoziiertes Lipocalin (NGAL) ist ein nach ischämischen, toxischen oder inflammatorischen Noxen aus dem distalen Nephron freigesetztes Protease-resistentes Polypeptid und ein früher, prädiktiver renaler Biomarker für eine akute Nierenschädigung. Neue Biomarker für strukturelle renale Schäden könnten zukünftig zu einer früheren Diagnosestellung und zu einem zeitnahen individualisierten Patientenmanagement einschließlich der Anwendung von potentiell nephroprotektiven Interventionen bzw. der konsequenten Vermeidung nierenschädlicher Substanzen beitragen und auf diese Weise zu einer verbesserten Prognose führen.

Abstract

Acute kidney injury (AKI) is a frequent complication for hospitalized patients and is associated with significantly increased morbidity and mortality. Probably, the delay in diagnosis of AKI resulting from currently available renal function markers such as serum creatinine contributes to the fact that to date, no simple, safe, and effective intervention to prevent or successfully treat AKI in the general patient population has been found. At the time of diagnosis of established AKI, irreversible organ damage might already have occurred. Neutrophil gelatinase-associated lipocalin (NGAL) is a protease-resistant polypeptide, which is released from the distal nephron in response to ischemic, toxic, or inflammatory insult to the kidney. Available data suggest NGAL to be an early and predictive biomarker for AKI. Novel renal biomarkers indicating cellular/tissue damage might guide patient-tailored earlier initiation of nephroprotection or withdrawal of nephrotoxins directed at improvement of outcomes in patients developing AKI.


Korrespondenz: PD Dr. med. Michael Haase, Medizinische Klinik m. S. Nephrologie und Internistische Intensivmedizin, Charité – Universitätsmedizin Berlin, Campus Virchow-Klinikum, Augustenburger Platz 1, 13353 Berlin, Deutschland Tel.: +49-(0)30-450-553232 Fax: +49-(0)30-450-553909

Online erschienen: 2010-02-23
Erschienen im Druck: 2010-04-01

©2010 by Walter de Gruyter Berlin New York

This article is distributed under the terms of the Creative Commons Attribution Non-Commercial License, which permits unrestricted non-commercial use, distribution, and reproduction in any medium, provided the original work is properly cited.

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