ERJ
HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
 QUICK SEARCH:   [advanced]


     


This Article
Right arrow Full Text
Right arrow Full Text (PDF)
Right arrow Alert me when this article is cited
Right arrow Alert me if a correction is posted
Right arrow Citation Map
Services
Right arrow Email this article to a friend
Right arrow Similar articles in this journal
Right arrow Similar articles in ISI Web of Science
Right arrow Similar articles in PubMed
Right arrow Alert me to new issues of the journal
Right arrow Download to citation manager
Citing Articles
Right arrow Citing Articles via HighWire
Right arrow Citing Articles via ISI Web of Science (3)
Right arrow Citing Articles via Google Scholar
Google Scholar
Right arrow Articles by Garcia, V.
Right arrow Articles by Shaheen, S. O.
Right arrow Search for Related Content
PubMed
Right arrow PubMed Citation
Right arrow Articles by Garcia, V.
Right arrow Articles by Shaheen, S. O.
Eur Respir J 2005; 26:449-452
Copyright ©ERS Journals Ltd 2005

Dietary intake of flavonoids and asthma in adults

V. Garcia1,2, I. C. W. Arts3, J. A. C. Sterne4, R. L. Thompson5 and S. O. Shaheen1

1 Dept of Public Health Sciences, King's College London, London, 4 Dept of Social Medicine, University of Bristol, Bristol, and 5 Institute of Human Nutrition, University of Southampton, Southampton, UK. 2 Dept of Nutrition, Faculty of Medicine, University of Chile, Santiago, Chile. 3 RIKILT, Institute of Food Safety, Wageningen University and Research Centre, Wageningen, The Netherlands.

CORRESPONDENCE: S. Shaheen, Dept of Public Health Sciences, King's College London, 5th Floor, Capital House, 42 Weston St, London, SE1 3QD, UK. Fax: 44 2078486605. E-mail: seif.shaheen@kcl.ac.uk

Keywords: Antioxidants, apples, asthma, diet, flavonoids

Received: December 13, 2004
Accepted May 30, 2005

Epidemiological studies have suggested that a high consumption of apples may protect against asthma and chronic obstructive pulmonary disease. This effect has been attributed to their high flavonoid content, but few studies have investigated the relationship between flavonoid intake and obstructive lung disease directly.

In a population-based, case-control study of 1,471 adults aged 16–50 yrs in London (UK), the present study examined whether dietary intake of catechins, flavonols and flavones was negatively associated with asthma, asthma severity and chronic sputum production. Asthma was defined by positive responses to a standard screening questionnaire in 1996 and information about usual diet was obtained by a food frequency questionnaire in 1997.

After controlling for potential confounders, dietary intake of these three flavonoid subclasses was not significantly associated with asthma, (odds ratio per quintile (95% confidence interval) = 0.94 (0.86–1.02); 1.00 (0.92–1.09); 0.98 (0.88 –1.08) for flavones, flavonols and total catechins, respectively) nor was it associated with asthma severity, or chronic sputum production.

In conclusion, no evidence was found for a protective effect of three major subclasses of dietary flavonoids on asthma. It is possible that other flavonoids or polyphenols present in apples may explain the protective effect of apples on obstructive lung disease.




This article has been cited by other articles:


Home page
ThoraxHome page
L. Chatzi, G. Apostolaki, I. Bibakis, I. Skypala, V. Bibaki-Liakou, N. Tzanakis, M. Kogevinas, and P. Cullinan
Protective effect of fruits, vegetables and the Mediterranean diet on asthma and allergies among children in Crete
Thorax, August 1, 2007; 62(8): 677 - 683.
[Abstract] [Full Text] [PDF]




HOME HELP FEEDBACK SUBSCRIPTIONS ARCHIVE SEARCH TABLE OF CONTENTS
Copyright © 2005 by the European Respiratory Society.