Eur J Pediatr Surg 1996; 6(6): 347-349
DOI: 10.1055/s-2008-1071012
Original article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Hepatic Trauma in Children: Long-Term Follow-Up

F.  Farron1 , F.  Gudinchet2 , N.  Genton3
  • 1Department of Pediatrics, University Hospital, Lausanne, Switzerland
  • 2Department of Radiology, University Hospital, Lausanne, Switzerland
  • 3Department of Pediatric Surgery, University Hospital, (CHUV) Lausanne, Switzerland
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 March 2008 (online)

Abstract

The purpose of this report is to assess the role of long-term clinical and hepatic ultrasound (US) follow-up in children who sustained blunt liver trauma. Forty-three children with blunt hepatic injury were prospectively studied between 1976 and 1994 in our institution. Four patients died (9%). Fourteen children (52%) were operated upon and 13 (48 %) were treated conservatively. Twenty-seven patients were recalled for a long-term echography (US) with a mean time span of 6 years after trauma. The physical examination and the liver tests were normal in all patients. The US aspect of the liver was abnormal in 22% of our cases, showing hypoechogenic areas and anomalies of the biliary tract in four patients (11%). Cholelithiasis secondary to hemobilia was demonstrated in 2 patients. Cholecystectomy was performed in one patient because of posttraumatic strictures of the biliary tract. All patients with US anomalies of the liver and biliary tract were clinically asymptomatic and had normal liver tests.

We recommend a follow-up US in children having sustained blunt hepatic injury about 6 months after the trauma. If no cholelithiasis or alteration of the biliary tract is present, no other follow-up procedure seems necessary.

Zusammenfassung

Zwischen 1976 und 1994 haben wir in unserem Krankenhaus 43 Kinder untersucht, die das Opfer eines Lebertraumas waren. Vier Patienten sind ihren Verletzungen erlegen. 27 Patienten wurden während durchschnittlich 6 Jahren nach ihrem Unfall mit Hilfe von Ultraschall kontrolliert. Die klinische Untersuchung und Blutwerte der Leber waren bei all unseren Patienten im Normbereich. Dahingegen wies die Ultraschalluntersuchung der Leber in 22% der Fälle verbleibende hypoechogene Zonen aus. Bei 4 Patienten (11%) fanden wir Gallenwegsanomalien. In 2 Fällen in Form von Gallensteinen nach Hämobilie, und bei einem Patienten wurde die Gallenblase infolge des Gallenwegstraumas operativ entfernt. Alle Patienten, die Veränderungen der Leber oder des Gallensystems im Ultraschall aufwiesen, zeigten klinisch keine Symptome und hatten normale Leberwerte.

Bei Kindern mit Lebertrauma empfehlen wir eine Ultraschalluntersuchung ungefähr 6 Monate nach dem Unfall. Werden zu diesem Zeitpunkt keine Gallensteine oder Veränderungen des Gallensystems nachgewiesen, erübrigen sich weitere Kontrolluntersuchungen.

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