Klinische Neurophysiologie 1995; 26(3): 141-145
DOI: 10.1055/s-2008-1060231
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Motorische Medianus-Ulnaris Latenzdifferenz in der Diagnostik des Karpaltunnelsyndroms

Median-ulnar motor latency difference in the diagnosis of carpal tunnel syndromeTh. Vogt, S. Seddigh, H. Hundemer, C. Thomalske, J. Köhler, H. C. Hopf
  • Neurologische Universitätsklinik Mainz
Further Information

Publication History

Publication Date:
18 March 2008 (online)

Summary

The differences between the distal motor latencies of the 2nd lumbrical muscle (following stimulation of the median nerve) and the 2nd interosseus muscle (stimulation of the ulnar nerve) were determined in 56 healthy volunteers and three patient groups: 20 with polyneuropathy (PNP), 76 with carpal tunnel syndrome (CTS), and 16 with CTS and coexistent PNP. The median-ulnar motor latency difference is less than 1,0 ms in normals and PNP patients but is significantly prolonged in both groups of CTS patients. The method has a sensitivity of 80 % in detecting carpal tunnel syndrome compared to 83 % of the median sensory nerve conduction velocity and 71 % of the latency to the abductor pollicis brevis muscle, but it turned out to be the most spesific test for pathological changes and is furthermore the only technique to detect a CTS in patients with underlying polyneuropathy.

Zusammenfassung

Die Latenzdifferenz zwischen der distalen Überleitungszeit des N. medianus zum M. lumbricalis II und des N. ulnaris zum M. interosseus II wurde bei 56 gesunden Probanden und einer Gruppe von 20 Polyneuropathiepatienten als Kontrollen und bei 76 Patienten mit einem isolierten Karpaltunnelsyndrom sowie 16 mit einem Karpaltunnelsyndrom bei Polyneuropathie bestimmt. Die Methode ist in ihrer Empfindlichkeit der sensiblen Medianusneurographie zur Diagnostik eines Karpaltunnelsyndroms vergleichbar und der Bestimmung der Überleitungszeit zum M. abductor pollicis überlegen. Sie hat die größte Spezifität dieser Untersuchungsmethoden. Sie erlaubt darüber hinaus als einzige dieser Methoden bei Patienten mit einer Polyneuropathie ein zusätzliches Karpaltunnelsyndrom nachzuweisen.

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