Ultraschall Med 2008; 29(5): 515-519
DOI: 10.1055/s-2007-963745
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Sonographic Imaging of Abdominal and Extraabdominal Desmoids

Sonografie bei extraabdominellen DesmoidtumorenM. Bernathova1 , M. Felfernig2 , F. Rachbauer3 , S. D. Barthi4 , C. Martinoli5 , B. Zelger6 , G. Bodner7
  • 1Radiology, Medical University Innsbruck
  • 2Anaesthesia and Intensive Care, Royal Naval Hospital
  • 3Radiology, Medical University innsbruck
  • 4Radiology, Hinchingbrooke
  • 5Radiology, DICMI Genua
  • 6Pathology, Medical University Innsbruck
  • 7Radiology, St. Bernards Hospital
Further Information

Publication History

received: 24.9.2006

accepted: 12.11.2007

Publication Date:
02 June 2008 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Sonografische Beschreibung von abdominellen und extraabdominellen Desmoidtumoren. Material und Methoden: Wir untersuchten retrospektiv 12 histologisch verifizierte abdominelle und extraabdominelle Desmoidtumore. Zwei, in der muskuloskeletalen Sonografie erfahrene Radiologen bewerteten die sonografischen Untersuchungen der Tumore bezüglich Lage, Größe, Echotextur und Vaskularisierung unter gemeinsamem Konsens. Ergebnisse: Desmoidtumore präsentierten sich als langsam wachsende Tumore (9 Frauen, 3 Männer). Neun befanden sich intramuskulär und 3 Tumore befanden sich im subkutanen Fettgewebe. Ein typisches sonografisches Merkmal für die intramuskulären Desmoidtumore war die fusiforme Ausbreitung entlang dem Längsverlauf des betroffenen Muskels. Die Tumore, die aus den Faszien des subkutanen Fettgewebes entsprangen, zeigten eine sehr unregelmäßige Begrenzung. Die Tumorvaskularisierung war in 50 % hoch und in 50 % gering. In 75 % der Fälle fand sich eine fibrilläre Textur innerhalb der Tumore. Schlussfolgerung: Intramuskuläre Desmoidtumore präsentieren ich häufig als fusiforme Schwellung mit echoreichen Arealen und fibrillärem Echomuster.

Abstract

Purpose: To describe the sonographic imaging characteristics of abdominal and extraabdominal desmoids. Materials and Methods: We retrospectively investigated 12 histologically and pathologically proven abdominal and extraabdominal desmoids. Two radiologists with musculoskeletal sonography experience reviewed sonographic images for lesion location, size, echotexture, and vascularity with agreement by consensus. Results: Desmoids were seen in 9 females and 3 males. They manifested as slowly growing masses. Nine lesions were intramuscular and 3 were found within the subcutaneous adipose tissue. A typical sonographic feature of all intramuscular desmoids was the spindle-shaped margin at the tumor ends when scanned along the long axis of the affected muscle. The desmoids arising from the fascia had an irregular shape. Tumor vascularity was rich in 6 cases and poor in 6 cases. A fibrillar pattern within the tumor was found in 75 % of the cases. Conclusion: A spindle-shaped appearance is common in intramuscular desmoids. Hyperechoic areas and a fibrillar pattern within desmoids are also common sonographic features.

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Prof. Gerd Bodner

Radiology, St. Bernards Hospital

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0000 Gibraltar

Phone: ++ 3 50/5 80 08 07 7n nn

Fax: ++ 3 50/48 16 1n nn

Email: gerd.bodner@uibk.ac.at

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