Pharmacopsychiatry 1989; 22(5): 183-187
DOI: 10.1055/s-2007-1014603
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Treatment of Endogenous Depressions Resistant to Tricyclic Antidepressants or Related Drugs by Lithium Addition. Results of a Placebo-Controlled Double-Blind Study

Lithiumzugabe bei auf Trizyklika, verwandte Substanzen oder MAO-Hemmer resistenten endogenen Depressionen: Ergebnisse einer plazebokontrollierten DoppelblindstudieJ.  Schöpf1 , P.  Baumann1 , T.  Lemarchand2 , M.  Rey3
  • 1Clinique psychiatrique universitaire, Höpital de Cery, Prilly-Lausanne, Switzerland
  • 2Centre hospitalier universitaire Vaudois, Division d'endocrinologie et biochemie clinique, Lausanne, Switzerland
  • 3Unité de soins spécialisés, La Roche s/Foron, France
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

The therapeutic efficacy of lithium added to tricyclic antidepressants (TCA) or related thymoleptics was investigated in 27 endogenous depressive patients responding unsatisfactorily to these drugs alone. All patients received lithium during two weeks, however, with a delay of one week in 13 of them, the attribution to active treatment or placebo for the first seven days being double-blind. A statistically significant improvement compared to placebo occurred after lithium addition. The results of the double-blind part of the study as well as the observations during the total two-week period suggest that endogenous depression failing to respond to thymoleptic drug treatment can be improved within a short time by the co-administration of the two treatments in the indicated sequence. However, the proportion of patients improved and the rapidity of improvement noted in this study were less favorable than reported by the investigators who discovered the therapeutic principle.

Zusammenfassung

Der therapeutische Effekt der Lithiumzugabe zu Trizyklika (TCA) oder verwandten Substanzen wurde bei 27 endogen depressiven Patienten untersucht, deren Zustand sich unter konventioneller thymoleptischer Behandlung nur unzureichend gebessert hatte. Alle Patienten erhielten Lithium während zwei Wochen, allerdings 13 unter ihnen erst nach einer siebentägigen Plazeboperiode. Die Zuordnung zu den beiden Behandlungsschemas erfolgte doppel-bind. Unter Lithiumzugabe trat im Vergleich zu Plazebo eine statistisch signifikante Besserung ein. Die Ergebnisse des einwöchigen doppelblinden Teils der Studie und die Resultate der zweiwöchigen Behandlung mit Lithiumzugabe bei allen 27 Patienten sprechen dafür, daß endogene Depressionen durch die gemeinsame Verabreichung der beiden Therapeutika in der angegebenen Reihenfolge innerhalb kurzer Zeit günstig beeinflußt werden können. Allerdings waren Geschwindigkeit und Ausmaß der Besserung geringer, als von den Autoren berichtet, die das therapeutische Prinzip entdeckt haben.

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