Pharmacopsychiatry 1990; 23(3): 118-124
DOI: 10.1055/s-2007-1014493
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Efficacy of Xantinolnicotinate in Patients with Dementia

Die Wirksamkeit von Xantinolnicotinat bei der Behandlung dementer PatientenS.  Kanowski1 , P. K. Fischhof2 , R.  Grobe-Einsler3 , G.  Wagner4 , G.  Litschauer2
  • 1Psychiatric Clinic of the Free University of Berlin, Department of Gerontopsychiatry(West), Germany
  • 2Psychiatric Hospital of the City of Vienna, Baumgartner Höhe, Vienna
  • 3Clinical Research, Beecham-Wülfing, Neuss, FRG
  • 4Neurological Hospital of the City of Vienna, Maria-Theresien-Schlößl, Vienna
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 March 2008 (online)

Abstract

Activation of cerebral metabolism and improvement of microcirculation by influencing rheological parameters are claimed to be the underlying pharmacological principles responsible for the efficacy of xantinolnicotinate. This dual mechanism of action led the authors to perform a double-blind, randomized, placebo-controlled study in patients with mild to moderate dementia (DSM III), characterized by a score of 40 - 90 on the Sandoz Clinical Geriatric Scale (SCAG), with a separate randomization for patients with Multi-Infarct Dementia (MID) and Senile Dementia of Alzheimer Type (SDAT). It was calculated that 150 patients would have to be recruited for each group. Allocation to the respective group (MID or SDAT) was based on the Hachinski Ischemic Score and computer tomogram. Preceded by a 2-week placebo run-in period, a 12-week treatment period followed with either 3 × 1 g xantinolnicotinate (Complamin®) or placebo.

Prior to the study, the physician's rating of the global therapeutic effect from the clinical global impression (CGI) was designated as the primary criterion of efficacy. Secondary efficacy criteria were SCAG, the BGP nursing rating, and, as psychometric variables, tests from the Nuremberg Psychogeriatric Inventory (NAI).

The improvement compared to placebo was statistically significant for the CGI in both treatment groups (p < 0.0001) and hence independent of etiology. Concerning the nurses' rating (BGP), apart from a marginally statistically significant difference for the factor "need of help" in the SDAT group, no remarkable changes were registered during treatment. However, in the SCAG the differences between verum and placebo were significant (MID p< 0.0002; SDAT p< 0.0001). Similar significant differences were observed in most of the psychometric tests. Treatment response proved to be independent of the severity of the disease.

Zusammenfassung

Die Verbesserung der Microcirculation durch Beeinflussung Theologischer Parameter sowie die Aktivierung des cerebralen Stoffwechsels werden als die für die Wirksamkeit von Xantinolnicotinat verantwortliche Wirkprinzipien angesehen. Dieser duale Wirkungsmechanismus veranlaßte uns, eine Placebo kontrollierte Doppelblindstudie in der Indikation leichte bis mittelschwere Demenz (DSM III) durchzuführen und nach Multiinfarkt Demenz (MID) und Demenz vom Alzheimer Typ (SDAT) getrennt zu randomisieren. Der Schweregrad wurde durch einen Scorewert zwischen 40 und 90 auf der Sandoz Clinical Geriatrie Scale (SCAG) definiert. Bei der Planung der Studie wurde von einer Fallzahl von 150 Patienten pro Indikationsgruppe ausgegangen. Die Zuordnung zu den Behandlungsgruppen (SDAT bzw. MID) wurde mit Hilfe des Hachinski Ischämie Scores und des Computertomogramms vorgenommen. Einer 2-wöchigen Placebo-Auswaschphase folgte eine 12wöchige Behandlung mit 3 × 1 g Xantinolnicotinat (Complamin ®) bzw. identischem Placebo.

Als allein maßgebendes Kriterium für den Wirksamkeitsnachweis war vor Studienbeginn das globale Arzturteil des CGI festgelegt worden. Weitere Wirksamkeitskriterien waren der SCAG, die Beurteilungsskala für Geriatrische Patienten (BGP) und, als psychometrische Variable, Tests aus dem Nürnberger Altersinventar (NAI).

Die Verbesserung gegenüber Placebo war beim globalen Arzturteil in beiden Behandlungsgruppen gleich signifikant (p < 0.0001) und damit ätiologieunabhängig. Beim BGP fanden sich außer einer marginalen statistischen Signifikanz für das Item "Hilfsbedürftigkeit" bei SDAT Patienten keine wesentlichen Veränderungen. Im SCAG ergaben sich jedoch deutliche Behandlungsunterschiede zwischen Verum und Placebo (MID p < 0.0002; SDAT p< 0.0001). Gleichartige Unterschiede ließen sich auch in den psychometrischen Tests zeigen. Das Ansprechen auf die Behandlung erwies sich als unabhängig vom Schweregrad der Erkrankung.

    >