Laryngorhinootologie 1985; 64(4): 202-205
DOI: 10.1055/s-2007-1008119
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Die ektopische A. carotis interna in der Paukenhöhle - Intraoperative Komplikationen und ihre Behandlung - Ein Fallhericht

Intraoperative Rupture of the Internal Carotid Artery Located in the Middle Ear. Successful Closure by Using New Interventional Neuroradiological Techniques (Case Report)W. Elies1 , H. Zeumer2 , W. Hacke2 , H. Buchner2
  • 1Abt. für Hals-Nasen-Ohrenheilkunde und plastische Chirurgie (Vorstand: Prof. Dr. G. Schlöndorff)
  • 2Abt. Neurologie/Neuroradiologie (Vorstand: Prof. Dr. K. Poeck) Klinikum der RWTH Aachen
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 February 2008 (online)

Zusammenfassung

Die ektopisch durch das Mittelohr verlaufende A. carotis interna ist eine seltene Variante, die aber fast stets bei Operationen im Mittelohr zu einer gefährlichen Blutungsquelle wird. Als Alternative zur konventionellen Blutstillung mittels intra- und extrakranieller Ligatur der A. carotis interna wird der intravasale Verschluß der Läsion mittels eines vom Katheter abtrennbaren Ballonembolus beschrieben. Dieses Verfahren vermag zwar auch nicht die Kontinuität der A. carotis interna, wohl aber ein Maximum an Kollateralen zu erhalten.

Summary

Ectopy of the internal carotid artery involving the middle ear occurs only rarely. In this case, middle ear surgery will almost always result in severe haemorrhage. After package of the external auditory canal and the epipharynx, immediate closure or ligation of the internal carotid artery is mandatory. The authors describe the interventional neuroradiological treatment as an alternative way to the known neurosurgical methods like cervical and intracranial ligation of the artery. Intravasal blocking of the leakage was done by using a detachable balloon filled with contrast medium. During this procedure cortical evoked potentials were measured showing no decrease of the homolateral haemispheric blood flow. Although this procedure cannot maintain the continuity of the internal carotid artery, it preserves a maximum of collateral vessels. The cortical evoked potentials simultaneously show the brain function during blockage of the artery.

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