Ultraschall Med 2006; 27(4): 324-328
DOI: 10.1055/s-2006-926804
Original Article

© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Real Time 3D (4D) Ultrasound-Guided Percutaneous Biopsy of Solid Tumours

Real-Time 3D (4D) ultraschallgestützte perkutane Biopsie von soliden TumorenH. Albrecht1 , C. Stroszczynski2 , R. Felix2 , M. Hünerbein1
  • 1Department of Surgery and Surgical Oncology, Charité University of Medicine Berlin, Campus Berlin Buch and Helios Hospital, Berlin
  • 2Department of Radiology, Charité University of Medicine Berlin, Campus Berlin Buch and Helios Hospital, Berlin
Further Information

Publication History

received: 11.11.2005

accepted: 7.3.2006

Publication Date:
19 May 2006 (online)

Zusammenfassung

Ziel: Ziel der Studie war es, die technische Praktikabilität der Real-time-3D (4D)-Ultraschall-gestützten Biopsie von soliden Tumoren zu evaluieren. Material und Methoden: Zwischen 2003 und 2005 wurde bei 53 Patienten mit suspekten Lymphknoten oder Tumoren eine 4D-Ultraschall-gestützte Nadelbiopsie mit einem kommerziellen 4D-Ultraschallsystem durchgeführt. Die Ergebnisse wurden mit einer vergleichbaren Gruppe von 53 Patienten korreliert, die mittels 2D-Sonographie biopsiert worden waren. Ergebnisse: Die 4D-geführte Biopsie kann in multiplanaren Ansichten oder einer Kombination von Schnittbildern und 3D-Rekonstruktionen visualisiert werden. Die Verfügbarkeit dieser zusätzlichen Bilder erwies sich in 34 % der Fälle als hilfreich. Im Hinblick auf die Differenzierung von benignen und malignen Tumoren erbrachte die 4D-Biopsie 35 richtig positive, 12 richtig negative und 5 falsch negative Ergebnisse. Sensitivität und Spezifität betrugen 87,5 % bzw. 94,4 % (Kontrollgruppe 89,5 % bzw. 94,4 %). Technisch war eine 4D-gesteuerte-Biopsie in einem Fall nicht erfolgreich (Kontrollgruppe: 2 Fälle). Relevante Komplikationen wurden nicht beobachtet. Schlussfolgerungen: Die 4D-Ultraschall-geführte Biopsie von Tumoren ist technisch möglich und kann durch multiplanare Ansichten oder 3D-Rendering in selektierten Fällen zu einer verbesserten Visualisierung beitragen. Die Ergebnisse sind vergleichbar zur konventionellen 2D-Biopsie, wobei ein Vorteil bei Tumoren in komplexen anatomischen Regionen festzustellen war.

Abstract

Purpose: The aim of the current study was to investigate the feasibility of real-time 3D (4D) ultrasound-guided biopsy. Materials and Methods: Between 2003 and 2005, 53 patients with suspicious lymph nodes or solid tumours underwent 4D ultrasound-guided core needle biopsy using a 4D US-System (Voluson 730, GE/Kretztechnik, Austria). The results were documented prospectively and compared to a matched series of 53 conventional 2D ultrasound-guided core biopsies. Results: 4D ultrasound-guided biopsy can be performed using multiplanar views or a combination of cross-sectional and rendered images. Assessment of additional 3D images during the biopsy procedure was helpful in 34 % of the cases. In the differentiation of malignant and benign lesions, 4D ultrasound guided biopsy yielded 35 true-positive results, 12 true-negative results and 5 false-negative results. The sensitivity and specificity for the diagnosis of malignancy was 87.5 % and 94.4 %, respectively (control group: 89.5 % and 94.4 %). There was one case of insufficient tissue sampling in the 4D targeting group and 2 cases in the control group. No complications were observed related to the biopsy procedure. Conclusions: 4D ultrasound-guided biopsy is feasible and can improve visualisation of biopsy procedures by multiplanar display or 3D rendering. Although the accuracy is comparable to that of conventional 2D biopsy, this technique may be helpful for biopsy of lesions with close relation to relevant anatomical structures.

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PD Dr. M. Hünerbein

Dept. of Surgery and Surgical Oncology, Charité Campus Buch and Helios Hospital Berlin

13122 Berlin

Phone: ++49/30/94 17 14 80

Fax: ++49/30/94 17 14 04

Email: michael.huenerbein@charite.de

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