Krankenhauspsychiatrie 2004; 15(3): 104-113
DOI: 10.1055/s-2004-830051
Originalarbeit
© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Qualitätsindikatoren für die psychiatrische Versorgung - Eine Übersicht über Kriterien, Methoden und Probleme

Quality Indicators for Psychiatric Care - A Review of Criteria, Methods and ProblemsD.  Richter1
  • 1Westfälische Klinik Münster
Der Verfasser bedankt sich bei Prof. Dr. Thomas Reker, Dr. Walter Spöhring und Susanne Hölscher für Anmerkungen zu einer früheren Version des Manuskripts.
Further Information

Publication History

Publication Date:
23 September 2004 (online)

Zusammenfassung

Hintergrund: Trotz der theoretischen und methodischen Probleme wird auch in der Psychiatrie der Bedarf nach Indikatoren für die Qualität der Versorgung unübersehbar. Politik, Versorgungsplanung und Kostenträger benötigen Routinedaten über die Leistung der psychiatrischen Versorgung. Methode: Der Artikel liefert eine narrative Übersicht über den Stand der Literatur über Qualitätsindikatoren für die psychiatrische Versorgung. Ergebnisse: Die Auswahl von Qualitätsindikatoren muss kriteriengeleitet erfolgen. Sowohl die verschiedenen Dimensionen der Behandlung (Struktur, Prozess, Ergebnis) als auch die verschiedenen Perspektiven (Behandler, Nutzer) sind abzubilden. Weiterhin ist insbesondere das Kriterium der Beeinflussbarkeit durch die Versorgungseinrichtung zu beachten. Hinsichtlich methodischer Aspekte ist vor allem eine adäquate Risikoadjustierung und faire Ergebnisdarstellung gefordert. Darüber hinaus sind für spezielle Indikatoren jeweils besondere methodische Probleme zu berücksichtigen. Weiterhin ist die organisatorische Einbindung der Qualitätsdaten zur Verbesserung der Versorgungsqualität von wesentlicher Bedeutung. Schlussfolgerungen: Die Auswahl der Qualitätsindikatoren bedarf einer sorgfältigen Abwägung von Nutzen und methodischen Problemen. Unter Berücksichtigung methodischer und technischer Einschränkungen ist die Qualität der psychiatrischen Versorgung prinzipiell messbar und vergleichbar.

Abstract

Background: Despite theoretical and methodological problems, the need for psychiatric quality indicators is no longer ignorable. Politics, care planning and financial stakeholders are looking for routine data on the state of psychiatric care. Methods: The article gives a narrative review on the state of the art of psychiatric quality indicators. Results: For the selection of quality indicators, strong criteria have to be regarded. The various dimensions of care (structure, process, outcome) and the diverse perspectives (provider, user) need to be included. Furthermore, it is crucial that the provider is able to influence the results of the indicator measurement. Concerning methodological problems, it is important to have the risks adequately adjusted and to choose a fair method for the presentation of results. For each indicator unique methodological aspects have to be regarded. Finally, the organisational implementation of data assessment and feedback is crucial for achieving quality improvement. Conclusions: While choosing quality indicators for psychiatric care, needs and problems have to be balanced carefully. Under consideration of methodological and technical limitations, the quality of psychiatric care is in principle measurable and comparable.

Literatur

  • 1 Heller G, Swart E, Mansky T. Qualitätsanalysen mit Routinedaten: Ansatz und erste Analysen aus dem Gemeinschaftsprojekt „Qualitätssicherung mit Routinedaten” (QSR). In: Klauber J, Robra BP, Schellschmidt H (Hrsg.). Krankenhausreport 2003. Stuttgart: Schattauer 2003: 271-288
  • 2 Ärztliche Zentralstelle Qualitätssicherung .Beurteilung klinischer Messgrößen des Qualitätsmanagements - Qualitätskriterien und -indikatoren in der Gesundheitsversorgung. Konsenspapier der Bundesärztekammer, der Kassenärztlichen Bundesvereinigung und der AMWF. Köln: Zentralstelle der Deutschen Ärzteschaft zur Qualitätssicherung in der Medizin 2001
  • 3 Iezzoni L I. Assessing quality using administrative data.  Ann Intern Med. 1997;  127 666-674
  • 4 Johantgen M, Elixhauser A, Ball J K, Goldfarb M, Harris D R. Quality indicators using hospital discharge data: State and national applications.  Jt Comm J Qual Improv. 1998;  24 88-105
  • 5 Gilbody S M, House A O, Sheldon T A. Outcomes research in mental health.  Br J Psychiatry. 2002;  181 8-16
  • 6 Lessmann J J, Schuhmann-Wessolek H, Spöhring W. Qualitätssteigerung in der Behandlung Suchtkranker: Entwicklung eines Zweiges der Psychiatrie. Freiburg: Lambertus 1997
  • 7 Bundesministerium für Gesundheit .Leitfaden zur Qualitätsbeurteilung in psychiatrischen Kliniken - Projekt 1994 - 1996 im Auftrag des Bundesministeriums für Gesundheit. Baden-Baden: Nomos 1996
  • 8 McGrath B M, Tempier R P. Implementing quality management in psychiatry: from theory to practice - shifting focus from process to outcome.  Can J Psychiatry. 2003;  48 467-474
  • 9 Janssen B, Jänner M, Schneider F, Gaebel W, Burgmann C, Held T, Hoff P, Prüter C, Saß H, Mecklenburg H, Ruth A. Qualitätsindikatoren der stationären Behandlung schizophrener Patienten: Ergebnisse einer Pilotstudie zur externen Qualitätssicherung mit Hilfe einer Tracer-Diagnose.  Psychiat Prax. 1998;  25 303-309
  • 10 Janssen B, Burgmann C, Habel U, Held T, Hoff P, Jänner M, Mecklenburg H, Prüter C, Ruth A, Sass H, Schneider F, Gaebel W. Externe Qualitätssicherung der stationären Behandlung schizophrener Patienten: Ergebnisse einer multizentrischen Studie.  Nervenarzt. 2000;  71 364-372
  • 11 Stieglitz R D, Wolfersdorf M, Metzger R, Ruppe A, Stabenow S, Hornstein C, Keller F, Schell G, Berger M. Stationäre Behandlung depressiver Patienten: Konzeptuelle Überlegungen und Ergebnisse eines Pilotprojekts zur Qualitätssicherung in Baden-Württemberg.  Nervenarzt. 1998;  69 59-65
  • 12 Cording C, Gaebel W, Spengler A, Stieglitz R D, Geiselhart H, John U, Netzold D W, Schönell H, Spindler P, Krischker S. Die neue psychiatrische Basisdokumentation. Eine Empfehlung der DGPPN zur Qualitätssicherung im (teil-)stationären Bereich.  Spektrum Psychiatrie Nervenheilkunde. 1995;  24 3-41
  • 13 Richter D. Die Dauer der stationären psychiatrischen Behandlung: Eine Übersicht über Methoden, Einflussfaktoren und Auswirkungen.  Fortschr Neurol Psychiatr. 2001;  69 19-31
  • 14 Frick U, Krischker S, Cording C. Freiwillige Krankenhausvergleiche zur externen Qualitätssicherung in der Psychiatrie. Bonn: Bundesministerium für Gesundheit 2004
  • 15 Rosenheck R A, Cicchetti D. A mental health program report card: A multidimensional approach to performance monitoring in public sector programs.  Community Ment Health J. 1998;  34 85-106
  • 16 Hermann R C, Regner J L, Erickson P, Yang D. Developing a quality management system for behavioral health care: The Cambridge Health Alliance Experience.  Harvard Rev Psychiatry. 2000;  8 251-260
  • 17 Hermann R C, Leff S H, Palmer R H, Yang D, Teller T, Provost S, Jakubiak C, Chan J. Quality measures for mental health care: Results from a national inventory.  Med Care Res Rev. 2000;  57 136-154
  • 18 Merrick E L, Garnick D W, Horgan C M, Hodgkin D. Quality assessment and accountability for substance abuse and mental health services in managed care organizations.  Med Care. 2002;  40 1238-1248
  • 19 Lutterman T, Ganju V, Schacht L, Shaw R, Monihan K. et al .Sixteen State Study on Mental Health Performance Measures. Rockville, MD: Center for Mental Health Services, Substance Abuse and Mental Health Services Administration 2003
  • 20 Druss B G, Miller C L, Rosenheck R A, Shih S C, Bost J E. Mental health care quality under Managed Care in the United States: A view from the Health Employer Data and Information Set (HEDIS).  Am J Psychiatry. 2002;  159 860-862
  • 21 Richter D. Chronic mental illness and the limits of the biopsychosocial model.  Med Health Care Philos. 1999;  2 21-30
  • 22 Richter D, Eikelmann B, Reker T. Das biopsychosoziale Modell psychischer Krankheiten - Versuch einer Standortbestimmung.  Nervenheilkunde. 1999;  18 434-441
  • 23 Eddy D M. Performance measurement: Problems and solutions.  Health Affairs. 1998;  17 7-25
  • 24 Richter D, Berger K, Eikelmann B. Was kennzeichnet den psychiatrischen Problempatienten? Ergebnisse einer Untersuchung zur Patienteneinstufung in der Psychiatrie-Personalverordnung.  Fortschr Neurol Psychiatr. 1999;  67 21-28
  • 25 Richter D, Eikelmann B, Berger K. Use of the SF-36 in the evaluation of a drug detoxification program.  Qual Life Res. 2004;  13 907-914
  • 26 Hermann R C, Palmer R H. Common ground: A framework for selecting core quality measures for mental health and substance abuse care.  Psychiatr Serv. 2002;  53 281-287
  • 27 Campbell S, Braspenning J, Hutchinson A, Marshall M. Research methods used in developing and applying quality indicators in primary care.  BMJ. 2003;  326 816-819
  • 28 Hermann R C, Leff S H, Lagodmos G. Selecting process measures for quality improvement in mental healthcare. o. O.: The Evaluation Center@HSRI 2002
  • 29 Durrin J, Prendergast P, Dewa C S, Rush B, Cooke R. Mental health program monitoring: Towards simplifying a complex task.  Psychiatr Rehab J. 2003;  26 249-261
  • 30 Shield T, Campbell S, Rogers A, Worrall A, Chew-Graham C, Gask L. Quality indicators for primary care mental health services.  Qual Saf Health Care. 2003;  12 100-106
  • 31 Worrall A, Rees A, Richards A, Rix S, Wright C, Lelliott P. The development of a set of quality indicators to evaluate services for people with depression.  J Mental Health. 2002;  11 677-684
  • 32 Slade M, Thornicroft G, Glover G. The feasibility of routine outcome measures in mental health.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 1999;  34 243-249
  • 33 Scanlon D P, Darby C, Rolph E, Doty H E. Use of performance information for quality improvement.  Health Serv Res. 2001;  36 619-641
  • 34 Sharp D J. Quality indicators for mental health in primary care: how far have we got?.  Qual Saf Health Care. 2003;  12 85-86
  • 35 Giuffrida A, Gravelle H, Roland M. Measuring quality of care with routine data: avoiding confusion between performance indicators and health outcomes.  BMJ. 1999;  319 94-98
  • 36 Reker T, Richter D, Bätz B, Luedtke U, Koritsch H D, Reymann G. Kurzfristige Effekte der stationären Akutbehandlung alkoholabhängiger Patienten - eine prospektive, multizentrische Evaluationsstudie.  Nervenarzt. 2004;  75 234-241
  • 37 Thakur N M, Hoff R A, Druss B, Catalanotto J. Using recidivism rates as a quality indicator for substance abuse treatment programs.  Psychiatr Serv. 1998;  49 1347-1350
  • 38 Dausey D J, Rosenheck R A, Lehman A F. Preadmission care as a new mental health performance indicator.  Psychiatr Serv. 2002;  53 1451-1455
  • 39 Kilian R, Roick C, Bernert S, Mory C, Matschinger H, Becker T, Angermeyer M C. Die europäische Standardisierung und die deutschsprachige Adaptation von Instrumenten zur Erfassung der Ergebnisse und der Kosten von Versorgungsleistungen für Menschen mit schweren psychischen Erkrankungen.  Gesundheitswesen. 2000;  63 S27-S31
  • 40 Kilian R, Bernert S, Matschinger H, Mory C, Roick C, Angermeyer M C. Die standardisierte Erfassung des Behandlungs- und Unterstützungsbedarfs bei schweren psychischen Erkrankungen: Entwicklung und Erprobung des Camberwell Assessement of Need-EU.  Psychiat Prax. 2001;  28 S79-S83
  • 41 Hermann R C, Finnerty M, Provost S, Palmer R H, Chan J, Lagodmos G, Teller T, Myrhol B J. Process measures for the assessment and improvement of quality of care for schizophrenia.  Schiz Bull. 2002;  28 95-104
  • 42 Chow T W, MacLean C H. Quality indicators for dementia in vulnerable community-dwelling and hospitalized elders.  Ann Intern Med. 2001;  135 668-676
  • 43 APA Task Force on Patient Safety .Patient safety and psychiatry: Recommendations to the board of trustees of the American Psychiatric Association. o. O.: American Psychiatric Association 2003
  • 44 Slade M. What outcomes to measure in routine mental health services, and how to assess them: a systematic review.  Aust N Z J Psychiatry. 2002;  36 743-753
  • 45 Young A S, Grusky O, Jordan D, Belin T R. Routine outcome monitoring in a public mental health system: The impact of patients who leave.  Psychiatr Serv. 2000;  51 85-91
  • 46 Bilsker D, Goldner E M. Routine outcome measurement by mental health-care providers: is it worth doing?.  Lancet. 2002;  360 1689-1690
  • 47 Lawton R, Parker D. Barriers to incident reporting in a healthcare system.  Qual Saf Health Care. 2002;  11 15-18
  • 48 Walshe K. Adverse events in health care: issues in measurement.  Qual Health Care. 2000;  9 47-52
  • 49 Powell A E, Davies H TO, Thomson R G. Using routine comparative data to assess the quality of health care: understanding and avoiding common pitfalls.  Qual Saf Health Care. 2003;  12 122-128
  • 50 Jenkinson C. Evaluating the efficacy of medical treatment: Possibilities and limitations.  Soc Sci Med. 1995;  41 1395-1401
  • 51 Zorn U, Ollenschläger G. Qualitätsbestimmung in der medizinischen Versorgung - ein universelles Entwicklungsschema für Qualitätsindikatoren.  Z ärztl Fortbild Qual sich. 1999;  93 123-128
  • 52 Iezzoni L I. Risk Adjustment for Measuring Healthcare Outcomes: 2nd Edition. Chicago: Health Administration Press 1997
  • 53 Phibbs C S, Swindle R W, Recine B. Does case mix matter for substance abuse treatment? A comparison of observed and case-mix adjusted readmission rates of inpatient abuse treatment in the Department of Veterans Affairs.  Health Serv Res. 1997;  31 755-771
  • 54 Ettner S L, Frank R G, McGuire T G, Newhouse J P, Notman E H. Risk adjustment of mental health and substance abuse payments.  Inquiry. 1998;  35 223-239
  • 55 Rosen A, Wu J, Chang B-H, Berlowitz D, Rakovski C, Ash A, Moskowitz M. Risk adjustment for measuring health outcomes: An application in VA long-term care.  Am J Med Qual. 2001;  16 116-127
  • 56 Richter D, Berger K. Determinanten der Patientenstruktur nach der Psychiatrie-Personalverordnung.  Gesundheitswesen. 1996;  58 16-20
  • 57 Richter D. Krankenhausbetriebsvergleich für psychiatrische Kliniken - Wie sinnvoll ist ein Vergleich der Behandlungsdauern nach Diagnose und Alter?.  Gesundheitswesen. 1999;  61 227-233
  • 58 Frick U, Rehm J, Krischker S, Cording C. Length of stay in a German psychiatric hospital as a function of patient and organizational characteristics - a multilevel analysis.  Int J Meth Psychiatr Res. 1999;  8 146-161
  • 59 Frick U, Rehm J, Krischker S, Cording C. Herr Tur-Tur und die Krankenhausvergleiche: Ein Besuch in der Psychiatrie-Oase.  Gesundheitswesen. 2001;  63 435-439
  • 60 Booth B M, Clardy J, Smith L G, Smith G R Jr. Outcomes assessment: Evaluation in routine practice.  Scand J Soc Welfare. 1998;  7 132-136
  • 61 Weissman E M, Rosenheck R A, Essock S M. Impact of modifying risk adjustment models on rankings of access to care in the VA mental health report card.  Psychiatr Serv. 2002;  53 1153-1158
  • 62 DeLong E, Peterson E C, DeLong D M, Muhlbaier L H, Hackett S, Mark D B. Comparing risk-adjustment methods for provider profiling.  Stat Med. 1997;  16 2645-2664
  • 63 Hendryx M S, Moore R, Leeper T, Reynolds M, Davis S. An examination of methods of risk-adjustment of rehospitalization rates.  Ment Health Serv Res. 2001;  3 15-24
  • 64 Hendryx M S, Teague G B. Comparing alternative risk-adjustment models.  J Behav Health Serv Res. 2001;  28 247-257
  • 65 Royal Statistical Society Working Party on Performance Monitoring in the Public Services .Performance indicators: Good, bad, and ugly. London: Royal Statistical Society 2003
  • 66 Spiegelhalter D. Funnel plots for institutional comparison.  Qual Saf Health Care. 2002;  11 390-391
  • 67 Barker R M, Pearce M S, Irving M. Star wars, NHS style.  BMJ. 2004;  329 107-109
  • 68 Rowan K, Harrison D, Brady A, Black N. Hospitals' star ratings and clinical outcomes: ecological study.  BMJ. 2004;  328 924-925
  • 69 Maylath E, Polage G, Nehr R. Alkoholkranke in psychiatrischen und somatischen Krankenhausabteilungen - Aktuelle Situation und Zukunftsprognose.  Suchtmed. 2003;  5 173-184
  • 70 Maylath E, Spanka M, Nehr R. In welchen Krankenhausabteilungen werden psychisch Kranke behandelt? Eine Analyse der Krankenhausfälle der DAK im Vorfeld der DRGs.  Gesundheitswesen. 2003;  65 486-494
  • 71 Wolfersdorf M, Franke C, Keller F, Wurst F. Die Entwicklung der Suizidzahlen und -raten im Bezirkskrankenhaus Bayreuth 1976 - einschließlich 2000.  Psychiat Prax. 2001;  28 337-340
  • 72 Rose N. Six years' experience in Oxford: Review of serious incidents.  Psychiatr Bull. 2000;  24 243-246
  • 73 Appleby L, Shaw J, Amos T, McDonnell R, Harris C, McCann K, Kiernab K, Davies S, Bickley H, Parsons R. Suicide within 12 months of contact with mental health services: national clinical survey.  BMJ. 1999;  318 1235-1239
  • 74 Appleby L, Dennehy J A, Thomas C S, Faragher E B, Lewis G. Aftercare and clinical characteristics of people with mental illness who commit suicide: a case-control study.  Lancet. 1999;  353 1397-1400
  • 75 Richter D, Reker T. Unterbringungen nach dem PsychKG-NW in ein psychiatrisches Krankenhaus - Entwicklungen über 19 Jahre.  Krankenhauspsychiatrie. 2003;  14 8-13
  • 76 Lidz C W, Mulvey E P, Hoge S K, Kirsch B L, Monahan J, Eisenberg M, Gardner W, Roth L H. Factual sources of psychiatric patients' perceptions of coercion in the hospital admission process.  Am J Psychiatry. 1998;  155 1254-1260
  • 77 Ketelsen R, Zechert C, Klimitz H, Rauwald C. Entwicklung eines Kooperationsmodells zwischen drei psychiatrischen Kliniken mit dem Ziel der Qualitätssicherung bei Zwangsmaßnahmen am Beispiel der Fixierungsdokumentation.  Psychiat Prax. 2001;  28 69-74
  • 78 Needham I, Abderhalden C, Dassen T, Haug H J, Fischer J E. Coercive procedures and facilities in Swiss psychiatry.  Swiss Med Wkly. 2002;  132 253-258
  • 79 Längle G, Kaiser N, Renner G, Waschulewski H. Führt eine veränderte Dokumentation zur Reduktion von Zwangsmaßnahmen?.  Psychiat Prax. 2000;  27 243-247
  • 80 Richter D, Berger K. Patientenübergriffe auf Mitarbeiter - Eine prospektive Untersuchung der Häufigkeit, Situationen und Folgen.  Nervenarzt. 2001;  72 693-699
  • 81 Stark C, Kidd B. Role of the organisation. In: Kidd B, Stark C (eds.). Management of violence and aggression in health care London: Gaskell 1995: 123-139
  • 82 Greenwood N, Key A, Burns T, Bristow M, Sedgwick P. Satisfaction with in-patient psychiatric services: Relationship to patient and treatment factors.  Br J Psychiatry. 1999;  174 159-163
  • 83 Bowers L, Jarrett M, Clark N. Absconding: a literature review.  J Psychiatr Ment Health Nurs. 1998;  5 343-353
  • 84 Bowers L. The expression and comparison of ward incident rates.  Issues Ment Health Nurs. 2000;  21 365-374
  • 85 Gerbasi J B, Simon R I. Patients' rights and psychiatrists' duties: Discharging patients against medical advice.  Harv Rev Psychiatry. 2003;  11 333-343
  • 86 Ruggeri M. Patients' and relatives' satisfaction with psychiatric services: The state of the art of its measurement.  Soc Psychiatry Psychiatr Epidemiol. 1994;  29 212-227
  • 87 Rentrop M, Böhm A, Kissling W. Patientenzufriedenheit mit stationär psychiatrischer Behandlung: Historische Entwicklung, Methoden und Ergebnisse im Überblick der internationalen Literatur.  Fortschr Neurol Psychiatr. 1999;  67 456-465
  • 88 Sitzia J, Wood N. Patient satisfaction: A review of issues and concepts.  Soc Sci Med. 1997;  45 1829-1843
  • 89 Möller-Leimkühler A M, Dunkel R. Zufriedenheit psychiatrischer Patienten mit ihrem stationären Aufenthalt: Ergebnisse einer Stichtagserhebung.  Nervenarzt. 2003;  74 40-47
  • 90 Möller-Leimkühler A M, Dunkel R, Müller P, Pukies G, de Fazio S, Lehmann E. Is patient satisfaction a unidimensional construct? Factor analysis of the Munich Patient Satisfaction Scale (MPSS-24).  Eur Arch Psychiatry Clin Neurosci. 2002;  252 19-23
  • 91 Richter D, Fleer B. Fokusgruppen als Evaluationsinstrument der Zufriedenheit mit der psychiatrischen Behandlung.  Ges ökon Qual man (im Druck).
  • 92 Shaw C. How can hospital performance be measured and monitored?. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe’s Health Evidence Network (HEN) 2003
  • 93 Øvretveit J. What are the best strategies for ensuring quality in hospitals?. Copenhagen: WHO Regional Office for Europe's Health Evidence Network 2003
  • 94 Slade M. Routine outcome assessment in mental health services (Editorial).  Psychol Med. 2002;  32 1339-1343
  • 95 Davies H TO, Lampel J. Trust in performance indicators?.  Qual Health Care. 1998;  7 159-162
  • 96 Valenstein M, Mitchinson A, Ronis D L, Alexander J A, Duffy S A, Craig T J, Barry K L. Quality indicators and monitoring of mental health services: What do frontline providers think?.  Am J Psychiatry. 2004;  161 146-153

1 http://www.qualityindicators.ahrq.gov; Zugang 23. 6. 2004

2 http://www.qiproject.org; Zugang 23. 6. 2004

3 http://www.nhs.uk/Root/StarRatings/MentalHealthPIS.htm; Zugang 23. 6. 2004

PD Dr. Dirk Richter

Westfälische Klinik Münster

Postfach 202 252

48103 Münster

Email: dirk.richter@wkp-lwl.org

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