Psychiatr Prax 2004; 31: 52-54
DOI: 10.1055/s-2004-828432
Biologische Neuropsychiatrie
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Behandlung von chronischem Tinnitus mit niedrigfrequenter repetitiver transkranieller Magnetstimulation (rTMS) - gibt es Langzeiteffekte?

Low Frequency Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation (rTMS) for the Treatment of Chronic Tinnitus - Are there Long-Term Effects?Berthold  Langguth1 , Peter  Eichhammer1 , Marc  Zowe1 , Jörg  Marienhagen2 , Tobias  Kleinjung3 , Peter  Jacob3 , Philipp  Sand1 , Göran  Hajak1
  • 1Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität am Bezirksklinikum Regensburg
  • 2Klinik für Nuklearmedizin Regensburg
  • 3Klinik für Hals-Nasen-Ohren-Heilkunde Regensburg
Further Information

Publication History

Publication Date:
29 November 2004 (online)

Zusammenfassung

Anliegen: Klinische, neurophysiologische und funktionell bildgebende Daten belegen, dass Tinnitus mit umschriebener kortikaler Überaktivität assoziiert ist. Niedrigfrequente rTMS ist eine neuartige nicht-invasive Methode zur Reduktion kortikaler Aktivität. Methode: Patienten mit chronischem Tinnitus wurden im Rahmen einer plazebokontrollierten Pilotstudie mit niedrigfrequenter rTMS behandelt (110 % Motorschwelle; 1 Hz; 2000 Stimuli/Tag über fünf Tage). Mithilfe eines Neuronavigationssystems konnte auf der Basis struktureller und funktioneller Bilddaten das hyperaktive Areal im primärakustischen Kortex individuell gezielt stimuliert werden. Ergebnisse: Nach Behandlung mit aktiver TMS kam es zu einer Verminderung der Tinnituswahrnehmung, Behandlungeffekte hielten bei einem Teil der Patienten über mehrere Monate an. Schlussfolgerungen: Neuronavigierte rTMS eröffnet neue Möglichkeiten im Verständnis und in der Behandlung von chronischem Tinnitus.

Abstract

Objective: Clinical, neurophysiological and neuroimaging data suggest that chronic tinnitus resembles neuropsychiatric syndromes characterised by focal brain activation. Low frequency repetitive transcranial magnetic stimulation (rTMS) has been proposed as an efficient method in treating brain hyperexcitability disorders. Methods: Patients suffering from chronic tinnitus underwent a [18F]deoxyglucose-PET (positron emission tomography). Fusioning of the individual PET scan with the structural MRI-scan (magnetic resonance imaging, T1, MPRAGE) revealed an increased metabolic activation in the primary auditory cortex as target point for rTMS. A neuronavigational system enabled the positioning of the figure of eight coil in relation to the target area. rTMS (110 % motor threshold; 1 Hz; 2000 stimuli/day over 5 days) was performed using a placebo controlled cross-over design. Results: Following active rTMS there was a moderate improvement of tinnitus perception. Treatment effects lasted up to six months in some patients. Conclusions: Neuronavigated rTMS offers new possibilities in the understanding and treatment of chronic tinnitus.

Literatur

  • 1 Dobie R A. A review of randomized clinical trials in tinnitus.  Laryngoscope. 1999;  109 1202-1211
  • 2 Arnold W, Bartenstein P, Oestreicher E, Romer W, Schwaiger M. Focal metabolic activation in the predominant left auditory cortex in patients suffering from tinnitus: a PET study with [18F]deoxyglucose.  ORL J Otorhinolaryngol Relat Spe. 1996;  58 195-199
  • 3 Mirz F, Gjedde A, Ishizu K, Pedersen C B. Cortical networks subserving the perception of tinnitus - a PET study.  Acta Otolaryngol Suppl. 2000;  543 241-243
  • 4 Kaltenbach J A. Neurophysiologic mechanisms of tinnitus.  J Am Acad Audiol. 2000;  11 125-137
  • 5 Muhlnickel W, Elbert T, Taub E, Flor H. Reorganization of auditory cortex in tinnitus.  Proc Natl Acad Sci U S A . 1998;  95 10340-10343
  • 6 Hoffman R E, Cavus I. Slow transcranial magnetic stimulation, long-term depotentiation, and brain hyperexcitability disorders.  Am J Psychiatry. 2002;  159 1093-1102
  • 7 Wang H, Wang X, Scheich H. LTD and LTP induced by transcranial magnetic stimulation in auditory cortex.  Neuroreport. 1996;  7 521-525
  • 8 Hoffman R E, Hawkins K A, Gueorguiieva R, Boutros N N, Rachid F, Carroll K, Krystal J H. Transcranial magnetic stimulation of left temporoparietal cortex and medication-resistant auditory hallucinations.  Arch Gen Psychiatry. 2003;  60 49-56
  • 9 Eichhammer P, Langguth B, Marienhagen J, Kleinjung T, Hajak G. Neuronavigated Repetitive Transcranial Magnetic Stimulation in Patients with Tinnitus.  Biol Psychiatry. 2003;  54 862-865
  • 10 Langguth B, Eichhammer P, Wiegand R, Marienhegen J, Maenner P, Jacob P, Hajak G. Neuronavigated rTMS in a patient with chronic tinnitus. Effects of 4 weeks treatment.  Neuroreport. 2003;  14 977-980
  • 11 Goebel G, Hiller W. The tinnitus questionnaire (TQ). A standardized instrument for grading the severity of tinnitus. Results of a multicenter study using the TQ.  HNO. 1994;  42 166-172
  • 12 Johnsrude I S, Giraud A L, Frackowiak R SJ. Functional imaging of the auditory system: the use of positron emission tomography.  Audiol Neurootol. 2002;  7 251-276
  • 13 Ziemann U, Muellbacher W, Hallett M, Cohen L G. Modulation of practice-dependent plasticity in human motor cortex.  Brain. 2001;  124 1171-1181

Dr. med. Berthold Langguth

Klinik für Psychiatrie und Psychotherapie der Universität am Bezirksklinikum Regensburg

Universitätsstraße 84

93053 Regensburg

Email: berthold.langguth@medbo.de

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