Z Orthop Unfall 2015; 153(03): 296-298
DOI: 10.1055/s-0035-1545707
Fallbericht
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Problemfall: Entfernung eines gebrochenen kanülierten Tibiamarknagels

A Problematic Case: Removal of a Broken Cannulated Tibial Nail
R. Langenhan
Klinik für Orthopädie, Unfall- und Handchirurgie, Hegau-Bodensee-Klinikum Singen, Gesundheitsverbund Landkreis Konstanz gGmbH
,
N. Reimers
Klinik für Orthopädie, Unfall- und Handchirurgie, Hegau-Bodensee-Klinikum Singen, Gesundheitsverbund Landkreis Konstanz gGmbH
,
W. Henke
Klinik für Orthopädie, Unfall- und Handchirurgie, Hegau-Bodensee-Klinikum Singen, Gesundheitsverbund Landkreis Konstanz gGmbH
,
A. Probst
Klinik für Orthopädie, Unfall- und Handchirurgie, Hegau-Bodensee-Klinikum Singen, Gesundheitsverbund Landkreis Konstanz gGmbH
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
30 April 2015 (online)

Zusammenfassung

Wir stellen eine einfache und sichere Technik der Entfernung eines gebrochenen kanülierten Tibiamarknagels nach ausgebliebener knöcherner Konsolidation einer Unterschenkelschaftfraktur vor. Ein 3-mm-Bohrdraht mit Olive wurde durch das kanülierte proximale und distale Nagelsegment vorgeschoben. Ein 2. an der Spitze angeschliffener 2,5-mm-Draht wurde ebenfalls im distalen Nagelsegment platziert. Der 3-mm-Bohrdraht mit Olive wurde dadurch im distalen Nagelsegment verklemmt und die Olive aus der Achse der Kanülierung des distalen Fragments verdrängt. Beim Herausschlagen des distalen Segments wirkte die Olive wie ein Haken. Durch kräftige retrograde Schläge auf eine den Olivenbohrdorn fixierende Ausschlagzange konnte der gesamte Tibiamarknagel entfernt werden. Durch erneutes Aufbohren der Markhöhle und Reosteosynthese des Tibiaschafts mittels eines AO-Standardnagels heilte die Fraktur innerhalb von 12 Monaten aus.

Abstract

We present a case illustrating a simple and safe technique for the removal of a broken cannulated tibial nail after a pseudarthrosis of a lower leg shaft fracture. A 3 mm Ball-Tip guide wire was inserted into the proximal and the distal segment of the nail. A 2.5 mm tip-flattened second wire was forwarded into the distal segment pushing the Ball-Tip guide wire out of the axis and blocking it. This way the Ball-Tip could act as a hook and consecutively could be knocked back with an impactor forceps removing the complete nail. An exchange nailing was performed with a reamed AO standard nail and the further course was uneventful with a healed fracture after 12 months.

 
  • Literatur

  • 1 Zimmerman KW, Klasen HJ. Mechanical failure of intramedullary nails after fracture union. J Bone Joint Surg Br 1983; 65: 274-275
  • 2 Incavo SJ, Kristiansen TK. Retrieval of a broken intramedullary nail. Clin Orthop Relat Res 1986; 210: 201-202
  • 3 Franklin JL, Winquist RA, Benirschke SK et al. Broken intramedullary nails. J Bone Joint Surg Am 1988; 70: 1463-1471
  • 4 Gregory jr. PR. Removal of a broken solid-core intramedullary femoral nail using both antegrade and retrograde starting points. Orthopedics 1997; 20: 1087-1089
  • 5 Khan M, Schranz PJ, Ward MW. Removal of a broken intramedullary tibial nail using a hand reamer. Injury 1997; 28: 693-694
  • 6 Charnley GJ, Farrington WJ. Laparoscopic forceps removal of a broken tibial intramedullary nail. Injury 1998; 29: 489-490
  • 7 Marwan M, Ibrahim M. Simple method for retrieval of distal segment of the broken interlocking intramedullary nail. Injury 1999; 30: 333-335
  • 8 Schmidgen A, Naumann O, Wentzensen A. [A simple and rapid method for removal of broken unreamed tibial nails]. Unfallchirurg 1999; 102: 975-978
  • 9 Levine JW, Georgiadis GM. Removal of a broken cannulated tibial nail: a simple intramedullary technique. J Orthop Trauma 2004; 18: 247-249
  • 10 Middleton RG, McNab IS, Hashemi-Nejad A et al. Multiple guide wire technique for removal of the short distal fragment of a fractured intramedullary nail. Injury 1995; 26: 531-532