Aktuelle Dermatologie 2015; 41(04): 152-154
DOI: 10.1055/s-0034-1391957
Case Report
© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Acute Form of Sarcoidosis: Löfgren’s Syndrome

Akute Form der Sarkoidose: Löfgren-Syndrom
I. Petraityte
1   Department of Skin and Venereal Diseases, Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Kaunas, Lithuania
,
J. Karciauskiene
1   Department of Skin and Venereal Diseases, Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Kaunas, Lithuania
,
V. Lauryne
1   Department of Skin and Venereal Diseases, Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Kaunas, Lithuania
,
J. Makstiene
2   Department of Pathological Anatomy, Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Kaunas, Lithuania
,
S. Valiukeviciene
1   Department of Skin and Venereal Diseases, Lithuanian University of Health Sciences, Medical Academy, Kaunas, Lithuania
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
13 April 2015 (online)

Abstract

Löfgren’s syndrome, an acute form of sarcoidosis, is the combination of bilateral hilar lymphadenopathy (BHL), erythema nodosum (EN) and polyarthralgia or arthritis. Unlike sarcoidosis, Löfgren syndrome has good prognosis and a lower relapse rate. A 58-year-old woman was admitted to our department complaining of arthralgia, rashes on the pretibial region and other nonspecific symptoms such as fever, cough and weakness. Based on clinical symptoms, radiological and histological findings we diagnosed Löfgren’s syndrome. The patient was treated with Prednisolone 0,5 mg/kg/day for six months and acute arthralgia as well as erythema nodosum disappeared.

Zusammenfassung

Eine spezifische akute Form der Sarkoidose – Löfgren-Syndrom – manifestiert als Kombination aus bilateraler Hiluslymphadenopathie (BHL), Erythema nodosum und Polyarthralgie oder Arthritis. Im Gegensatz zur Sarkoidose hat das Löfgren-Syndrom eine gute Prognose. Eine 58-jährige Frau wurde in unsere Klinik wegen Arthralgie, akutem prätibialem Erythema nodosum, Fieber, Husten und allgemeiner Schwäche aufgenommen. Basierend auf den klinischen, radiologischen und histologischen Befunden wurde ein Löfgren-Syndrom diagnostiziert. Die Patientin wurde mit Prednisolon 0,5 mg/kg pro Tag sechs Monate lang behandelt. Alle Krankheitssymptome zeigten eine Remission.

 
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