Geburtshilfe Frauenheilkd 2012; 72(10): 922-926
DOI: 10.1055/s-0032-1327853
Original Article
GebFra Science
Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Partnerships between Medical Centres and General Hospitals Providing Normal Care Standards in Gynaecology and Obstetrics in Germany

Partnerschaft zwischen Häusern der Maximalversorgung und Häusern der Grund- und Regelversorgung in der Gynäkologie und Geburtshilfe in Deutschland
F. Schütz
1   Frauenklinik, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg
,
A. Maleika
2   Gynäkologie & Geburtshilfe, Krankenhaus Salem, Heidelberg
,
J. Poeschl
3   Universitätskinderklinik, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg
,
C. Domschke
4   Universitätsfrauenklinik, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg
,
H. Seitz
5   Innere Medizin, Krankenhaus Salem, Heidelberg
,
P. Beuter-Winkler
2   Gynäkologie & Geburtshilfe, Krankenhaus Salem, Heidelberg
,
C. Sohn
4   Universitätsfrauenklinik, Universitätsklinikum Heidelberg, Heidelberg
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

received 19 July 2012
revised 03 September 2012

accepted 03 September 2012

Publication Date:
31 October 2012 (online)

Abstract

Hospital managers and the heads of medical departments are nowadays being faced with ever increasing demands. It is becoming difficult for some small hospitals to find highly experienced or even experienced medical staff, to provide specific health-care services at break-even prices and to maintain their position in competition with other hospitals. On the other hand, large hospitals are facing enormous pressure in the investment and costs fields. Cooperation could provide a solution for these problems. For an optimal strategic exploitation of the hospitals, their direction could be placed in the hands of a joint medical director. However, the directorship of two hospitals is associated both with opportunities and with risks. The present article illustrates the widely differing aspects of the cooperation between a medical centre and a general hospital providing standard care from both a theoretical point of view and on the basis of practical experience with an actual cooperation of this type in Heidelberg.

Zusammenfassung

Krankenhausträger und Chefärzte sehen sich heutzutage wachsenden Anforderungen ausgesetzt. Es wird für einige kleinere Kliniken schwieriger, leitende und in Weiterbildung arbeitende ärztliche Mitarbeiter zu finden, bestimmte Gesundheitsleistungen kostendeckend anzubieten und sich in dem Konkurrenzkampf mit anderen Kliniken zu behaupten. Große Kliniken wiederum sehen sich einem immensen Investitions- und Kostendruck ausgesetzt. Kooperationen könnten eine Lösung der Probleme herbeiführen. Dabei kann zur optimalen strategischen Ausrichtung der Häuser die Leitung dieser in der Person eines gemeinsamen Chefarztes vereint werden. Die Leitung zweier Krankenhäuser birgt jedoch Risiken und Chancen zugleich.Dieser Artikel beschreibt die facettenreichen Aspekte einer Kooperation zwischen einem Haus der Maximalversorgung und einem Haus der Grund- und Regelversorgung theoretisch und aus den praktischen Erfahrungen einer gelebten Kooperation in Heidelberg.

 
  • References

  • 1 Metzelder ML, Engelmann C, Bottländer M et al. Cooperation model between an university clinic and a peripheral paediatric surgical department. Zentralbl Chir 2008; 133: 559-561
  • 2 Egger B, Schmid SW, Schäfer M et al. 2-year evaluation of a cooperation model between a surgical university clinic and a general hospital. Chirurg 2001; 72: 30-36
  • 3 Welsch T, von Frankenberg M, Simon T et al. Hospital cooperation models. Safeguarding optimized patient care, medical training and resource utilization. Chirurg 2012; 83: 274-279
  • 4 Mautner E et al. Medical and psychosocial risk factors for depression and decreased quality of life in pregnancy and postpartum. Geburtsh Frauenheilk 2010; 70: 298-303
  • 5 Billmann MK, Rath W, Beinder E. Pregnancies at an advanced maternal age: results from Zurich and review of the literature. Geburtsh Frauenheilk 2010; 70: 273-280
  • 6 Hellmers C, Krahl A, Schucking B. Decisions in the delivery room: how do obstetricians come to their decisions?. Geburtsh Frauenheilk 2010; 70: 553-560
  • 7 Strauss A et al. Emergencies in obstetrics. Geburtsh Frauenheilk 2010; 70: R22-R36
  • 8 Diedrich K, Strowitzki T, Kentenich H. Position paper – current state of reproductive medicine in Germany. Geburtsh Frauenheilk 2010; 70: 355-360
  • 9 von Frankenberg M, Schmitz-Winnenthal H, Bornemann T et al. [Project “Partnership” – university surgical departments and hospitals for basic and regular medical care. Directing cooperation for the future]. Chirurg 2007; 78: 368-373
  • 10 Lux MP, Fasching PA, Loehberg CR et al. Health services research and health economy – quality care training in gynaecology, with focus on gynaecological oncology. Geburtsh Frauenheilk 2011; 71: 1046-1055
  • 11 Lux MP, Fasching PA, Bani MR et al. Marketing of breast and perinatal centers – are patients familiar with the product “specialized centers and certification”?. Geburtsh Frauenheilk 2009; 69: 321-327