Pharmacopsychiatry 1971; 4(6): 308-318
DOI: 10.1055/s-0028-1094324
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© Georg Thieme Verlag KG Stuttgart · New York

Drug Combination Therapy in Neurotic Depression: Its Advantages and Disadvantages*

K. Rickels
  • Department of Psychopharmacology, Philadelphia General Hospital, University of Pennsylvania, Philadelphia, Pa.
* This work was supported by USPHS Grants MH-08957–8.
Further Information

Publication History

Publication Date:
20 January 2009 (online)

Summary

Combinations of psychiatric drugs, and specifically combinations of an antidepressant and a tranquilizer, should not be used routinely in the mildly to moderately depressed, primarily anxious patient. These patients are better treated with such minor tranquilizers as meprobamate or chlordiazepoxide. The addition of a tricyclic antidepressant, a still at least potentially dangerous drug, is not only unnecessary, but also likely to result in additional sedative and autonomic side effects, side effects to which many anxious patients object. Should a minor tranquilizer prove ineffective, perhaps one of several phenothiazine derivatives rather than a drug combination, should first be considered.

Similarly, combinations are not recommended for treatment of the retarded, depressed patient, in whom the tricyclic antidepressants alone have been shown to be most effective. While the addition of a tranquilizer is not likely to detract from the antidepressant effect of the tricyclic drugs in these patients, it is possible that the additional sedative side effects may prevent the physician from giving, or the patient from taking, a high enough dosage of the antidepressant. Thus, a single antidepressant may be considered a better treatment than a drug combination in most primarily depressed, low anxious patients. Only in those patients suffering from rather marked symptoms of depression and anxiety does the combination of an antidepressant and a tranquilizer, as observed in our study of amitriptyline and chlordiazepoxide, seem to represent the treatment of choice. Further research should be directed toward determining whether this finding of good response to drug combination in highly anxious and depressed patients can be replicated with other combinations of tricyclic antidepressants and tranquilizers.

Zusammenfassung

Kombination von Psychopharmaka, vor allem Kombination von Antidepressiva und Ataractica, sollten nicht routinemäßig bei mittelgradig oder mäßig depressiven Patienten, die vor allem ängstlich sind, angewendet werden. Bei diesen Kranken bewährt sich eine ataractische Therapie mit Meprobamat oder Chlordiazepoxyd besser. Sollte die Ataracticawirkung ungenügend sein, so sollte eher ein Phenothiazinderivat als eine medikamentöse Kombination in Erwägung gezogen werden. Auch bei gehemmten Depressiven ist die Anwendung eines trizyklischen Antidepressivums vorteilhafter als die Behandlung mit Präparatekombinationen. Nur bei solchen Patienten, die ausgeprägte Symptome der depressiven Verstimmung und der Angst aufweisen, ist die Kombination eines Antidepressivums und eines Ataracticums die Therapie der Wahl. Dies wurde bei der gleichzeitigen Anwendung von Amitriptylin und Chlordiazepoxyd festgestellt. Es sollten Untersuchungen durchgeführt werden, um weitere Kombinationen trizyklischer Antidepressiva und Ataractica zu finden, die bei hochgradig ängstlichen und traurig verstimmten Kranken ähnlich gut wirksam sind.

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