Cent Eur Neurosurg 2003; 64(4): 166-170
DOI: 10.1055/s-2003-44620
Original Article

© Georg Thieme Verlag Stuttgart · New York

Frameless Stereotactic Brain Biopsy Procedures Using the Stealth Station: Indications, Accuracy and Results

Neuronavigationsgestützte Hirnbiopsie mit der Stealth Station: Indikationen, Genauigkeit und ErgebnisseJ. Gralla1 , C. Nimsky1 , M. Buchfelder1 , R. Fahlbusch1 , O. Ganslandt1
  • 1Department of Neurosurgery, University Erlangen-Nürnberg, Germany
Further Information

Publication History

Publication Date:
21 November 2003 (online)

Abstract

This study presents the results of 57 stereotactic brain biopsies using a frameless neuronavigation system, the Stealth Station. The supratentorial lesions had a mean diameter of 33 mm and a mean distance of 32 mm from the entry point at brain surface. In all cases the stereotactic procedure was planned in the preoperative 3-D magnetic resonance data set. In seven cases additional data for identification of eloquent brain areas was integrated from magnetoencephalography or functional magnetic resonance imaging. During surgery the samples were sent to neuropathological examination and the operation completed after the confirmation of pathological tissue. Using this method, in 56 cases a pathological tissue was obtained and a diagnostic yield of 98 % was achieved. In two cases (3.5 %) a new neurological deficit remained (hemiparesis and visual field deficit). The mean operation time was 92 minutes including examination of frozen sections.
The results of our series demonstrate, that frameless stereotactic systems can also be reliably applied for biopsy of supratentorial lesions larger than 15 mm.
Frameless stereotaxy in combination with intraoperative pathological confirmation is a safe and reliable method for stereotactic brain biopsy with a diagnostic yield comparable to frame-based stereotaxy.

Zusammenfassung

In der vorliegenden Studie werden die Ergebnisse von 57 stereotaktischen diagnostischen Biopsien unter Verwendung der Stealth Station vorgestellt. Die Planung der Operation erfolgte anhand von dreidimensionalen Magnetresonanzdatensätzen, in sieben Fällen wurden zusätzlich die benachbarten eloquenten Hirnareale mittels Magnetoenzephalographie oder funktioneller Magnetresonanztomographie dargestellt und in die Neuronavigation integriert. Die biopsierten supratentoriellen Läsionen wiesen einen mittleren Durchmesser von 33 mm auf und lagen im Mittel 32 mm unter der Cortexoberfläche. Intraoperativ erfolgte eine Schnellschnittbefundung des Biopsats. Mit dieser Methode konnte in 56 der 57 Fälle (98 %) pathologisches Gewebe gewonnen werden. In zwei Fällen kam es zu einer bleibenden neurologischen Verschlechterung (Hemiparese, Gesichtsfelddefekt). Die mittlere Operationsdauer betrug 92 Minuten.
Diese Studie zeigt, dass die rahmenlose Stereotaxie unter Verwendung der intraoperativen Schnellschnittdiagnostik eine zuverlässige Methode zur Biopsie supratentorieller Läsionen mit einem Mindestdurchmesser von 15 mm darstellt und in der diagnostischen Sicherheit der klassischen rahmenbasierten Stereotaxie nicht nachsteht.

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O. Ganslandt M. D. 

Department of Neurosurgery

University Erlangen-Nürnberg

Schwabachanlage 6

91054 Erlangen

Germany

Phone: +49/91 31/85-3 30 01

Fax: +49/91 31/85-3 45 51

Email: ganslandt@nch.imed.uni-erlangen.de

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