Arzneimittelforschung 2003; 53(3): 201-205
DOI: 10.1055/s-0031-1297095
Antibiotics · Antiviral Drugs · Chemotherapeutics · Cytostatics
Editio Cantor Verlag Aulendorf (Germany)

Pharmacokinetics and Tolerability of Prulifloxacin after Single Oral Administration

Rossella Picollo
a   Medical Department A.C.R.A.F. S.p.A., Rome, Italy
,
Nils Brion
b   Unite´ de Pharmacologie Clinique VERSUS, Aubervilliers, France
,
Virginie Gualano
c   ASTER-CEPHAC Research Centre, Saint-Benoit, France
,
Laurette Mille'rioux
c   ASTER-CEPHAC Research Centre, Saint-Benoit, France
,
Marcello Marchetti
d   Analytical Development, A.C.R.A.F. S.p.A., Rome, Italy
,
Maria Teresa Rosignoli
a   Medical Department A.C.R.A.F. S.p.A., Rome, Italy
,
Paolo Dionisio
a   Medical Department A.C.R.A.F. S.p.A., Rome, Italy
› Author Affiliations
Further Information

Publication History

Publication Date:
25 December 2011 (online)

Summary

The pharmacokinetic properties and tolerability of three different strengths of prulifloxacin (CAS 123447-62-1), a new antibacterial agent prodrug of AF3013 (CAS 112984-60-8), have been investigated in a randomized, cross-over study performed in 12 Caucasian male subjects (age range 19−34 years). Prulifloxacin was administered as a single oral dose at the dosages of 300, 450 and 600 mg. Plasma concentrations of the active metabolite AF3013 were determined in blood samples collected before the administration (pre-dose) and at 15, 30, 45 min, 1, 1.5, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 12, 16, 24, 36 and 48 h after dosing. Urine samples were also collected. Determination in biological samples was performed using validated and specific HPLC methods. The following parameters were calculated: Cmax, tmax, AUC0–t, AUC0–∞, t1/2, V/F, Aeur, CLren and fe. The analysis of variance performed on dose-normalized data after logarithmic transformation evidenced no statistically significant differences between the three doses concerning Cmax and AUC. Friedman’s test applied to tmax and t1/2 did not show any statistically significant difference between doses. A significant linear relationship between doses and AUC0–∞ was detected (p < 0.05). Very high urinary concentrations and the relatively long terminal half-life (10−12 h) suggest that a once-daily application would show adequate clinical efficacy, especially in urinary infections. The safety profile of the three doses was very good.

Zusammenfassung

Pharmakokinek und Verträglichkeit von Prulifloxacin nach einmaliger oraler Verabreichung

In einer randomisierten Crossover-Studie an 12 kaukasischen männlichen Probanden (Alter 19 bis 34 Jahre) wurden die pharmakokinetischen Eigenschaften und Verträglichkeit drei verschiedener Stärken von Prulifloxacin (CAS 123447-62-1, AF3012 bzw. NM441), einem neuen antibakteriell wirksamen Prodrug von AF3013 (CAS 112984-60-8), evaluiert. Prulifloxacin wurde als einmalige orale Dosis von 300, 450 bzw. 600 mg verabreicht. Die Plasmakonzentrationen des aktiven Metaboliten AF3013 wurden in Blutproben bestimmt, die vor bzw. 15, 30, 45 min, 1, 11/2, 2, 3, 4, 6, 8, 10, 12, 16, 24, 36 und 48 h nach Verabreichung der Substanz gesammelt wurden. Urinproben wurden ebenfalls gesammelt. Der Nachweis in den Proben erfolgte mit Hilfe validierter und spezifischer HPLC-Methoden. Es wurden folgende Parameter ermittelt: Cmax, tmax, AUC0–t, AUC0–∞, t1/2, V/F, Aeur, Clren sowie fe. Die mit den nach logarithmischer Umwandlung dosisnormalisierten Daten durchgeführte Varianzanalyse ergab keine statistisch signifikanten Unterschiede zwischen den drei Dosierungen für Cmax und AUC. Der Friedman-Test, mit dem tmax und t1/2 evaluiert wurden, zeigte ebenfalls keine statistisch signifikanten Unterschiede zwischen den Dosierungen. Dagegen zeigte sich eine signifikante lineare Relation zwischen den Dosierungen und AUC0–∞ (p < 0,05). Außerordentlich hohe Harnkonzentrationen sowie die relativ lange terminale Halbwertzeit (10−12 h) lassen vermuten, daß eine einmal tägliche Verabreichung insbesondere bei Harnwegsinfektionen klinisch wirksam sein könnte. Das Sicherheitsprofil der drei Dosierungen war sehr gut.