Chrakteristik depressiver Symptome bei psychischen Erkrankungen und Multipler Sklerose – eine retrospektive Datenanalyse
Abstract
Zusammenfassung. In dieser retrospektiven Datenanalyse geht es um die Frage, ob depressiv Erkrankte, alkoholabhängige Patienten, schizophrene Patienten und Multiple-Sklerose-Patienten eine vergleichbare Struktur depressiver Symptome zeigen. Dabei sind die Identifikation spezifischer Symptome und die Möglichkeit der Gruppierung depressiver Symptome von besonderem Interesse. Weiter wird die Informationsverarbeitungsgeschwindigkeit als kognitiver Parameter in die Analysen einbezogen, da eine Verlangsamung bei vielen Erkrankungsgruppen zu erwarten ist. Bei 231 Patienten und 31 Kontrollpersonen zeigen sich signifikante Unterschiede in der Struktur depressiver Symptome zwischen den Gruppen, wobei die Intensität depressiver Symptome bei originär depressiven Patienten ausgesprochen hoch ist. Weiter sind depressive Patienten in der Informationsverarbeitungsgeschwindigkeit erheblich langsamer als alle anderen Gruppen. Die Ergebnisse werden mithilfe neuropsychologischer Konzepte der Depression und Multiple Sklerose erklärt.
Abstract. This retrospective study illuminates the question, whether depressed patients, alcohol dependent patients, schizophrenic patients, and multiple sclerosis patients show a similar structure of depressive symptoms. The identification of specific symptoms and grouping depressive symptoms seems to be of special interest. In addition, variable reaction time parameters are included because a slowing down of several patient groups can be expected. We compare 231 patients and 31 control patients concerning the Beck Depression Inventory and the Alertness Task. The structure of depressive symptoms of the groups varies significantly, in that the intensity of symptoms in depressive patients is markedly higher. Furthermore, depressive patients show a considerably lower information processing speed compared to other groups. The results are discussed by means of several neuropsychological concepts of depression and multiple sclerosis.
Literatur
2011). Alertness can be improved by an interaction between orienting attention and alerting attention in schizophrenia. Behavioral and Brain Functions, 7,
(24 .2010). Suicidality before and in the early phases of first episode psychosis. Schizophrenia Research, 119, 11–17.
(2011). Specifying the Neuropsychology of Affective Disorders: Clinical, Demographic and Neurobiological Factors. Neuropsychological Review, 21, 337–359.
(1961). An inventory for measuring depression. Archives of General Psychiatry, 4, 561–571.
(2009). Psychische Erkrankungen – Klinik und Therapie. München, Jena: Urban & Fischer.
(2003). Frontal lobe dysfunctions in Korsakoff’s syndrome and chronic alcoholism: Continuity or discontinuity? Neuropsychology, 17, 420–428.
(2005) Pain Influences Several Levels of Attention. Zeitschrift für Neuropsychologie, 16(4), 235–242.
(1988). Statistical power analysis for the behavioral sciences (2nd ed.). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
(2009). Depression und Response: Der Einfluss von Persönlichkeit und Kognition. Psychiatrische Praxis, 36, 132–136.
(1994). ICD-10: Internationale statistische Klassifikation der Krankheiten und verwandter Gesundheitsprobleme, 10. Revision, Band I: Systematisches Verzeichnis. München: Urban & Schwarzenberg.
(2002). Replication of a Two-Factor Model of Beck Depression Inventory in Alcohol Dependence and Suicide Attempters. Psychopathology, 35, 228–233.
(2015). Diagnostic accuracy for major depression in multiple sclerosis using self-report questionnaires. Brain and Behavior, 5(9), e00365. doi: 10.1002/brb3.365
(1996). The Cognitive Neuropsychology of Schizophrenia. London: Psychology Press.
(1960). A rating scale for depression. Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry, 23, 56–62.
(2014). The representation of inflammatory signals in the brain – a model of subjective fatigue in Multiple Sclerosis. Frontiers in Neurology, doi: 10.3389/fneur.2014.00264
(2015). Is there a cognitive signature for MS-related fatigue? Multiple Sclerosis, 4, 376–381.
(2016). Characterizing the phenotype of multiple sclerosis-associated depression in comparison with idiopathic major depression. Multiple Sclerosis Journal, 22(11), 1476–1484.
(1991). Allgemeine Depressionsskala. Weinheim: Beltz Test.
(1995). Beck-Depressions-Inventar (BDI). Testhandbuch (2. Aufl.). Bern: Huber.
(2012). Fatigue bei Multipler Sklerose – gemeinsames Endstreckensyndrom einer Dysfunktion im Bereich des Nucleus tuberomamillaris? Neurologie & Rehabilitation, 18, 117–125.
(2014). A longitudinal study on fatigue, depression, and their relation to neurocognition in multiple sclerosis. Journal of Clinical and Experimental Neuropsychology, 36, 410–417.
(2015). Meta-Analysis of the Factor Structures of the Beck Depression Inventory-II. Assessment, 22, 459–472.
(2011). Antidepressants for major depressive disorder and dysthymic disorder in patients with comorbid alcohol use disorders: a meta-analysis of placebo-controlled randomized trials. Journal of Clinical Psychiatry, 72, 1144–1151.
(2008). Zur faktoriellen Struktur des deutschsprachigen BDI-II. Zeitschrift für Klinische Psychologie und Psychotherapie, 37(4), 245–254.
(2015). A Longitudinal Examination of the Hopelessness Theory of Depression in People Who Have Multiple Sclerosis. Behavioural Neurology. doi: 10.1155/2015/190405
(2001). Alkoholabhängigkeit und Kognition. Zeitschrift für Neuropsychologie, 12,
(31 .1998). The comorbidity of alcohol dependence and affective disorders: treatment implications. Drug and Alcohol Dependence, 52, 201–209.
(2012). Depression and sickness behavior are Janus-faced responses to shared inflammatory pathways. BMC Medicine, 10,
(66 .2012). Hierarchical structure of the cognitive processes in schizophrenia: the fundamental role of processing speed. Schizophrenia Research, 135, 72–78.
, (2015). Fatigue bei Patienten mit Multipler Sklerose – Pathogenese, Klinik, Diagnostik und Therapie. Fortschritte der Neurologie und Psychiatrie, 83, 211–220.
(1990). The attention system of the human brain. Annual Review of Neuroscience, 13, 25–42.
(1998). On the Validity of the Beck Depression Inventory. Psychopathology, 31, 160–168.
(2001). Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen (DSM-IV). Göttingen: Hogrefe.
(2002). Die Auswirkungen der Leistungsmotivation und der Stressverarbeitung auf die kognitive Leistung alkoholabhängiger Patienten. Eine experimentelle Untersuchung. Dissertation, Eberhard-Karls-Universität Tübingen. Verfügbar unter http://d-nb.info/965958124/34
(2011). Alertness and visuospatial attention in clinical depression. BMC Psychiatry, 11,
(78 .2009). Psychomotor functioning in chronic fatigue syndrome and major depressive disorder: a comparative study. Journal of Affective Disorders, 115, 46–53.
(2006). Meta-analysis of the factor structures of four depression questionnaires: Beck, CES-D, Hamilton and Zung. Journal of Clinical Psychology, 62, 123–146.
(2005). Depression in Multiple Sclerosis: A Review. Journal of Neurology, Neurosurgery and Psychiatry, 76, 469–475.
(2004). Depression und Alkoholabhängigkeit – Neue Befunde zu Komorbidität, Neurobiologie und Genetik. Journal für Neurologie, Neurochirurgie und Psychiatrie, 5, 37–46.
(2002). Evidence of an early information processing speed deficit in unipolar major depression. Psychological Medicine, 32, 259–265.
(1996) Testbatterie zur Aufmerksamkeitsprüfung. Freiburg: PsyTest.
(