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Abnormal liver findings as the first manifestation in a patient with brucellosis

Case report

Erhöhte Leberwerte als Erstmanifestation einer Brucellose

Fallbericht

  • case report
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Summary

In January 2019, a 30-year-old woman admitted to our inpatient department presented with undulating fever, pain in several joints, and significantly elevated liver enzymes and lactate dehydrogenase. After extended examination, infection with Brucella melitensis with liver, musculoskeletal, and pulmonary involvement was diagnosed and treated. Diagnosis was based on clinical examination, laboratory findings including seroconversion as a proof of immune response, magnetic resonance imaging, three-phase bone scintigraphy, and F‑18 FDG-PET (F-18 Flourdeoxyglucose positron emission tomography) illustrating the bone involvement and its normalization upon treatment. After treatment the patient showed a remarkable improvement of clinical symptoms within a short period. The patient remained symptom free and polymerase chain reaction (PCR) testing for brucellosis was negative, even at the follow-up examination 12 months after the end of the antibiotic therapy. The family members were also examined due to the similar travel history, and by this, brucellosis was also diagnosed in her husband but not in her children.

Zusammenfassung

Bei einer 30-jährigen Patientin mit undulierendem Fieber und Schmerzen in mehreren Gelenken wurde im Januar 2019 eine massive Erhöhung der Leberwerte und der Laktatdehydrogenase festgestellt. Eine umfassende laborchemische und bildgebende Diagnostik inklusive Magnetresonanztomographie, Knochenszintigraphie und 18F‑Fluordesoxyglukose-Positronenemissionstomographie (18F‑FDG-PET) erbrachte als Ursache für die Beschwerden der Patientin eine Infektion mit Brucella melitensis mit Leber‑, Gelenk- und Lungenbeteiligung. Die Kontrolle des Behandlungserfolgs erfolgte anhand des klinischen Bildes, der Laborbefunde inklusive Serokonversion als Zeichen für eine ausreichende Immunantwort sowie der Ergebnisse der Bildgebungsuntersuchungen, welche die Leber- und Knochenaffektion bzw. deren Rückbildung unter der Therapie zeigten. Schon kurz nach Beginn der Behandlung mit Antibiotika wies die Patientin eine deutliche Besserung des klinischen Bildes auf, nach mehreren Wochen Antibiotikatherapie gab die Patientin keine Beschwerden mehr an. Bei der Kontrolle 12 Monate nach Beendigung der Antibiose war die Patientin weiterhin beschwerdefrei und die Polymerasekettenreaktion (PCR) auf Brucellen war negativ. Die Untersuchung der Familienmitglieder wegen der gleichen Reiseanamnese ergab negative Ergebnisse auf Brucellose bei den beiden Kindern, jedoch beim Gatten der Patientin eine Brucellose, die nachfolgend ebenfalls antibiotisch therapiert wurde.

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Authors and Affiliations

Authors

Contributions

N. Medvedeva wrote the manuscript, collected all medical history, and managed the patient during her stay in hospital. S. Lazaruc composed the tables and picked the images, S. Mirzaei examined PET and triple-phase bone scan images. P. Mikosch managed the patient at the outpatient department, and reviewed and edited the manuscript.

Corresponding author

Correspondence to Peter Mikosch MD.

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Conflict of interest

N. Medvedeva, S. Lazaruc, S. Mirzaei, and P. Mikosch declare that they have no competing interests.

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For this article no studies with human participants or animals were performed by any of the authors. For images or other information within the manuscript which identify patients, consent was obtained from them and/or their legal guardians.

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Medvedeva, N., Lazaruc, S.C., Mirzaei, S. et al. Abnormal liver findings as the first manifestation in a patient with brucellosis. Wien Med Wochenschr 172, 274–279 (2022). https://doi.org/10.1007/s10354-021-00862-6

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s10354-021-00862-6

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