Zusammenfassung
Autonomes Nervensystem und Herzfrequenzvariabilität
Sowohl eine Dysregulation des autonomen Nervensystems (ANS) als auch die Menopause sind mit einem erhöhten kardiovaskulären Risiko verbunden. Das kardiale ANS kann anhand der Herzfrequenzvariabilität (HRV) beurteilt und in Frequenzspektren aufgespalten werden, die sich dem Parasympathikus- und/oder Sympathikuseinfluss zuordnen lassen.
Einfluss der endokrinen Lebensphasen
Bereits während des Menstruationszyklus zeigt sich eine zyklusabhängige Fluktuation der HRV. Mit dem menopausalen Östrogenabfall ist ein Anstieg des Sympathikotonus mit HRV-Reduktion verbunden, was mit einem erhöhten kardiovaskulären Risiko einhergeht. Das mit menopausalen Hitzewallungen verbundene erhöhte kardiovaskuläre Erkrankungsrisiko ist möglicherweise ebenso auf eine Sympathikusaktivierung zurückzuführen.
Therapie
Eine Hormonersatztherapie vermag eventuell eine Wiederherstellung der autonomen Balance herbeizuführen.
Abstract
Autonomic nervous system and heart rate variability
Both dysregulation of the autonomic nervous system (ANS) and menopause are associated with a higher cardiovascular risk. The cardiac ANS can be assessed by means of heart rate variability (HRV), as the variation between consecutive RR intervals is influenced by parasympathetic and sympathetic mediators.
Effects of menstrual cycle phases
During the menstrual cycle, a cycle-dependent HRV fluctuation has been found, and a HRV reduction occurs upon estrogen withdrawal after menopause. Postmenopausal HRV reduction is associated with a higher sympathetic tone and is accompanied by a higher cardiovascular risk. Recent findings suggest a role of the sympathetic drive in the genesis of menopausal hot flashes, as an abrupt reduction of the parasympathetic tone with a predominance of the sympathetic tone occurs during a hot flash.
Therapy
Hormone replacement therapy may restore the autonomic balance. However, type and combination of hormones may be crucial.
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Capaldo, G., Wilhelm, M. & Stute, P. Herzfrequenzvariabilität in der Postmenopause. Gynäkologische Endokrinologie 11, 140–143 (2013). https://doi.org/10.1007/s10304-013-0553-7
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DOI: https://doi.org/10.1007/s10304-013-0553-7