Summary
Introduction
The first case of human immunodeficiency virus type 2 (HIV-2) seropositivity in Austria was confirmed in 1993 in a dually human immunodeficiency virus type 1 (HIV-1)- and HIV-2-infected patient from Ghana, who died in 2001. Before this investigation, no further HIV-2 infection was published.
Methods
The aim of this study was to describe HIV-2 epidemiology in Austria, using serological and molecular techniques, and to perform a sequence analysis of the circulating viral strains.
Results
Six additional cases of HIV-2 were identified from 2000 to 2009. All patients originated from high-prevalence areas. In one patient, the HIV-2 infection was revealed 11 years after initial HIV-1 diagnosis, and further analysis confirmed a dual infection.
Conclusion
The HIV-2 epidemic has its epicentre in West Africa, but sociocultural issues, especially migration, are contributing to the low but continuous worldwide spread of HIV-2. Diagnosis of HIV-2 implies a different therapeutical management to avoid treatment failure and clinical progression. Differential diagnosis of HIV-1 and HIV-2 is complicated due to antibody cross-reactivity, and paradoxical findings (e.g. declining CD4 cell count despite HIV-1 suppression) may require careful reassessment, especially in patients from endemic countries.
Zusammenfassung
Einleitung
Die erste HIV-2 Infektion in Österreich wurde 1993 bei einem HIV-1 und HIV-2 koinfizierten Patienten aus Ghana beschrieben. Bisher wurden keine weiteren Arbeiten über HIV-2 Infektionen in Österreich publiziert.
Methodik
Ziel dieser Studie war es durch Anwendung serologischer und molekularer Techniken eine erste epidemiologische Erfassung von HIV-2 in Österreich durchzuführen und mittels Sequenzanalyse die zirkulierenden HIV-2 Stämme zu charakterisieren.
Ergebnisse
Im Zeitraum 2000–2009 sind in Österreich sechs HIV-2 Infektionen bei Patienten aus hochendemischen Ländern diagnostiziert worden. In einem Fall, wurde die HIV-2 Infektion erst 11 Jahre nach einer initialen HIV-1 Diagnose erkannt, und weitere Analysen bestätigten dabei das Vorliegen einer HIV-1/HIV-2 Koinfektion.
Schlussfolgerung
Die HIV-2 Epidemie konzentriert sich primär auf westafrikanische Länder, wobei soziokulturelle Faktoren wie Migration zu einer langsamen aber kontinuierlichen weltweiten Verbreitung beitragen. Eine HIV-2 Infektion bedingt eine spezifische antiretrovirale Therapie, da nicht alle HIV-1 Medikamente auch bei HIV-2 wirksam sind. Die HIV-1/HIV-2 Differentialdiagnose wird durch kreuzreagierende Antikörper erschwert und paradoxe Resultate (z. B. sinkende CD4-Zellzahl trotz HIV-1 viraler Suppression) sollten insbesondere bei Patienten aus Hochprävalenz-Regionen zu einer Neuevaluierung führen.
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Taylor, N., Kern, J., Prammer, W. et al. Human immunodeficiency virus type 2 infections in Austria. Wien Klin Wochenschr 126, 212–216 (2014). https://doi.org/10.1007/s00508-013-0493-1
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-013-0493-1