Summary
The majority of therapeutic decision-making takes place between therapists and elderly people. The present study sought to determine the individual preferences of elderly people in the therapist–patient interaction. From October 2010 to January 2011, data from elderly students (n = 297, mean age > 60) were collected at three different university sites in Germany (Halle-Wittenberg, Cologne and Munich). The study used a structured questionnaire. Younger students (n = 182, mean age = 20.5) at the University of Halle-Wittenberg were questioned as well, in order to show age-specific differences. None of the participants was hospitalised. At the University of Munich, elderly students (n = 42) were given interaction-skill training for patients prior to taking part in the study. The effect of the intervention was measured in the study. Elderly participants and especially those with higher morbidity and a poorer state of information about their state of health refused to get involved in the process of medical decision-making. A group of elderly participants who received special interaction-skill training for patients afterwards preferred an equal therapist–patient relationship as well as shared decision-making. Younger participants favored an informative–participative interaction. The guidelines of therapeutic decision-making that are applied in practise do not always meet the individual needs of the elderly. Interaction-skill training for patients has great potential to both: encourage patients to get involved in the process of medical decision-making and to assume more autonomy. Hence, the aim should be to compound autonomy-empowerment and interaction-skill training for elderly people.
Zusammenfassung
Die Mehrzahl therapeutischer Entscheidungsprozesse findet zwischen Ärzten und älteren Menschen statt. Ziel dieser Studie war es, eine Aussage über die individuellen Präferenzen der Patient-Arzt-Interaktion von älteren Menschen zu treffen. An drei verschiedenen Universitätsstandorten (Halle-Wittenberg, Köln und München) wurden von Oktober 2010 bis Januar 2011 Daten von älteren Studierenden (n = 297; Altersdurchschnitt > 60) erhoben. Für die Studie wurde ein strukturierter Fragebogen verwendet. Zur Darstellung altersspezifischer Unterschiede wurden jüngere Studierende (n = 182, Altersdurchschnitt = 20,5) der Universität Halle-Wittenberg in die Untersuchung einbezogen. Alle Studienteilnehmenden waren nicht hospitalisiert. An der Universität München erhielt eine Gruppe älterer Studienteilnehmender (n = 42) vor der Befragung eine Patientenschulung für Interaktions-Skills, deren Effekt in der Studie gemessen wurde. Älteren Studienteilnehmende lehnten überwiegend eine aktive Partizipation an medizinischen Entscheidungsprozessen ab. Dieser Trend zeigte sich am deutlichsten, wenn zugleich Multimorbidität und ein geringer Grad an Information über den individuellen Gesundheitszustand vorlag. Die älteren Studienteilnehmenden, die eine Patientenschulung erhalten hatten, bevorzugten demgegenüber eine gleichberechtigte Patient-Arzt-Beziehung und eine gemeinsame Entscheidungsfindung. Die jüngeren Studienteilnehmenden tendierten zu einem informativ-partizipativem Interaktionsmodell. Die bislang in der Praxis verwendeten Vorgaben für therapeutische Entscheidungsprozesse scheinen den individuellen Bedürfnissen älterer Menschen nicht immer gerecht zu werden. Patientenschulungen haben ein großes Potential, die Partizipation an medizinischen Entscheidungsprozessen zu fördern und zu mehr Eigenverantwortlichkeit zu motivieren. Eine Intensivierung von Patientenschulungen für ältere Menschen sollte daher innerhalb einer interpersonellen Medizin angestrebt werden.
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Acknowledgements
The authors would like to thank the following for their help with conducting the study: Prof. Dr. jur. Hans Lilie, Prof. Dr. phil. Dr. med. Lorenz Welker, Dr. phil. Giesela Heinzelmann, and Dr. phil. Miriam Haller as well as Dr. phil. Matthias Zaft and Katja Hamm. The results as presented in this manuscript are part of the medical doctoral thesis of the main author, Mr. Wolfgang Strube.
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Strube, W., Steger, F. Patient autonomy and informed consent—individual preferences of senior study participants in Germany. Wien Klin Wochenschr 124, 384–390 (2012). https://doi.org/10.1007/s00508-012-0187-0
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-012-0187-0
Keywords
- Therapist–patient interaction
- Medical preferences of elderly people
- Patient autonomy
- Informed consent
- Interaction-skill training for patients