Zusammenfassung
HINTERGRUND/ZIEL: Die chirurgische Therapie der chronischen Pankreatitis ist bei Patienten mit unbeherrschbaren Abdominalschmerzen, oder mit Komplikationen der Erkrankung sowie bei Verdacht auf Karzinom indiziert. Die Pankreasresektion kann sicher und mit guten postoperativen Ergebnissen durchgeführt werden. METHODEN: In einer prospektiven Studie wurden die Ergebnisse von 90 konsekutiven Patienten mit chronischer Pankreatitis zwischen Jänner 1966 und Dezember 2009 analysiert. Die Kurzzeit – postoperativen Ergebnisse wurden bis zum 30. Tag nach der Operation erhoben. Für die Beurteilung der Langzeit follow-up Ergebnisse wurden folgende Parameter erhoben: Lebensqualität (QoL), Schmerzintensität anhand einer visuellen analogen Schmerzskala (VAS), Karnofsky Leistungs Skala (KPS), sowie der EORTC Lebensqualität Fragebogen (QoL-C30). Der Einfluss von postoperativen Komplikationen auf die Langzeit Lebensqualität wurde dokumentiert. ERGEBNISSE: Die Gesamt Mortalitäts- und Morbiditäts-Rate betrug 3,3 % (3 Patienten) bzw. 27,7 % (25 Patienten). Die mit der chirurgischen Therapie verbundene Morbidität war 21,1 % (19 Patienten). Die Langzeit Ergebnisse wurden bei 65 Patienten (72 %) erhoben: Der Median des Schmerz Scores fiel laut VAS Methode von 8 auf 1, und stieg entsprechend KPS von 50 auf 100 (p < 0,0001). Die mediane Lebensqualität besserte sich um 100 %. Außer der kognitiven Funktion besserten sich der physikalische Status, die Arbeitsfähigkeit, sowie die emotionalen und sozialen Funktionen signifikant (p < 0,0001). Postoperative Komplikationen hatten keinen signifikanten Einfluss auf die Langzeit Lebensqualität. SCHLUSSFOLGERUNG: Die chirurgische Therapie der chronischen Pankreatitis kann sicher und mit minimaler Morbidität sowie sehr guten Langzeitergebnissen durchgeführt werden.
Summary
BACKGROUND/AIM: Surgical therapy for chronic pancreatitis is reserved for patients with intractable abdominal pain, complications of the disease, or suspected underlying carcinoma. Pancreatic resection can be performed safety with good postoperative results. METHODS: Between January 1996 and December 2009, the findings for 90 consecutive patients suffering from chronic pancreatitis were analyzed in prospective trial. Short-term results – postoperative complications were investigated 30 days after surgery. Long-term follow-up results, including quality of life (QoL) assessment using visual analog scale of pain (VAS), Karnofsky performance scale (KPS), and EORTC Quality of Life Questionnaire (QoL-C30) were carried out. The influence of postoperative complications on long-term quality of life was documented. RESULTS: The overall mortality rate and morbidity rate were 3.3% (3 patients) and 27.7% (25 patients), respectively. Surgically related morbidity rate was 21.1% (19 patients). Long-term follow-up was investigated in 65 patients (72%). The median pain score decreased using VAS from 8 to 1 and using KPS increased from 50 to 100 (p < 0.0001). During the follow-up, the median global QoL improved by 100%. Apart from the cognitive functioning, the physical status, working ability, and emotional and social functioning all improved significantly (p < 0.0001). The presence of postoperative complications had no significant influence on long-term quality of life. CONCLUSION: Surgery for patients with chronic pancreatitis can be performed safely with minimal morbidity and very good long-term results.
Explore related subjects
Discover the latest articles and news from researchers in related subjects, suggested using machine learning.References
Beger HG, Gansauge F, Schwarz M, et al. Chronic pancreatitis. Inflammatory mass in the head of the pancreas: Pacemaker of the chronic pancreatitis. In: Beger HG, Masuto S, Cameron JL, editors. Disease of the pancreas. current surgical therapy. Berlin Heildelberg: Springer-Verlag; 2008
Cameron JL, Riall TS, Coleman J, et al. One thousand consecutive pancreatoduodenectomies. Ann Surg 2006;224(1):10–5
Strobel O, Büchler MW, Werner J. Surgical therapy of chronic pancreatitis. Indications, techniques and results. Int J Surg 2009;7(4):305–12
Izbicki JR, Bloeche C, Knoefel WT, et al. Surgical treatment of chronic pancreatitis and quality of life after operation. Surg Clin North Am 1999;79(4):913–944
Schoenberg MH, Schlosser W, Rück W, et al. Distal pancreatectomy in chronic pancreatitis. Dig Surg 1999;16(2):130–6
Sohn TA, Campbell KA, Pitt HA, et al. Quality of life and long-term survival after surgery for chronic pancreatitis. J Gastrointest Surg 2000;4(4):355–65
Bloeche C, Izbicki JR, Knoefel WT, et al. Quality of life in chronic pancreatitis: results after duodenum-preserving resection of the head of the pancreas. Pancreas 1995;11(1):77–85
Belona F, Fronek J, Ryska M. Duodenopancreatectomy versus duodenum-preserving pancreatic head excision for chronic pancreatitis. Pancreatology, 2005;5(6):547–52
Fitzsimmons D, Kahl S, Butturini G, et al. Symptoms and quality of life in chronic pancreatitis assessed by structured interview and the EORTC QLQ-C30 and QLQ-PAN26. Am J Gastroenterol 2005;100(4):918–26
Müller MW, Friess H, Leitzbach S, et al. Perioperative and follow-up results after central pancreatic head resection (Berne technique) in a consecutive series of patients with chronic pancreatitis. Am J Surg 2008;196(3):364–372
Strate T, Bachmann K, Busch P, et al. Resection vs drainage in treatment of chronic pancreatitis. Long-term results of a randomized trial. Gastroenterology 2008;134(5):1406–1411
Müller MW, Friess H, Martin DJ, et al. Long-term follow-up of a randomized clinical trial comparing Beger with pylorus-preserving whipple procedure for chronic pancreatitis. Br J Surg 2008;95(3):350–6
Strate T, Taherpour Z, Bloeche Ch, et al. Long-term follow-up of a randomized trial comparing the Beger and Frey procedures for patients suffering from chronic pancreatitis. Ann Surg 2005;241(4):591–598
Farkas G, Leindler L, Daroczi M, et al. Long-term follow-up after organ-preserving pancreatic head resection in patients with chronic pancreatitis. J Gastrointest Surg 2008;12(2):308–12
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Kaťuchová, J., Bober, J., Harbuľák, P. et al. Perioperative and follow-up results in chronic pancreatitis patients after pancreatic resection. Wien Klin Wochenschr 123, 359–363 (2011). https://doi.org/10.1007/s00508-011-1572-9
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-011-1572-9
Keywords
Profiles
- Jana Kaťuchová View author profile