Zusammenfassung
Chronische Intussuszeption (CI) definiert man als eine Intussuszeption, die 14 Tage, oder länger, anhält. Die Diagnose ist oft verzögert, da die klinischen Manifestationen nicht spezifisch sind. Die Symptome sind zumeist intermittierende Bauchschmerzen und manchmal ein palpabler Tumor im Bauch. Zusätzlich besteht ein deutlicher Gewichtverlust. Die Diagnose basiert auf typischen Merkmalen im Ultraschall oder auf Ergebnissen der Röntgen Untersuchungen mit Bariumeinlauf beziehungsweise der CT (Computertomographie) Untersuchungen. Die Therapie ist chirurgisch, mit obligatorischem Ausschluss von möglichen zugrundeliegenden Läsionen. Wir berichten über ein 31/2 jähriges Mädchen mit chronischer Intussuszeption. Das Blutbild zeigte eine Eisen-Mangel-Anämie. Die Faeces wurde mehrfach positiv auf Ascaris lumbricoides getestet. Eine antiparasitäre Therapie mit Mebendazol wurde wiederholt durchgeführt und brachte anfangs Besserung. Nach Beendigung der Therapie traten die Symptome allerdings wieder auf. Beim darauf folgenden chirurgischen Eingriff wurde eine chronische Intussuszeption der Regio ileocolica gefunden, die bis zur Flexura hepatica reichte. Postoperative Kontrolluntersuchungen zeigten komplette Heilung. Wir glauben, dass die Infestation mit Ascaris lumbricoides ein ätiologischer Faktor für die Entwicklung der chronischen Intussuszeption bei diesem Kind war.
Summary
Chronic intussusception (CI) is defined as an intussusception lasting for 14 days or more. Because the clinical manifestations are non-specific, the diagnosis is usually delayed. Symptoms include intermittent abdominal pain, sometimes an abdominal mass is palpable and there is a marked weight loss. Diagnosis is based on typical features revealed by ultrasound or barium enema and CT investigations. Therapy is surgical with obligatory exclusion of possible underlying lesions. We report a case of a 3.5-year-old girl with chronic intussusception. Laboratory blood findings revealed sideropenic anemia and stools positive for Ascaris lumbricoides. Anti-parasitic therapy with mebendazole was repeatedly administered with early improvements but soon after symptoms relapsed. During surgery an ileocolic chronic intussusception extending to hepatic flexure was found. Postoperative control examinations proved complete healing. We suspected that Ascaris lumbricoides infestation was an etiologic factor for the development of chronic intussusception in the child.
References
Boehm R, Till H, Landes J, Schmid I, Joppich I. Ileoileal intussusception caused by a Ewing sarcoma tumor. An unusual case report. Eur J Pediatr Surg 2003;13:272–5
Daneman A, Alton DJ, Lobo E, Gravett J, Kim P, Ein SH. Patterns of reccurence of intussusception in children: a 17-year review. Pediatr Radiol 1998;28:913–9
Ein SH, Alton D, Palder SB, Shandling B, Stringer D. Intussusception in the 1990s: have 25 years made a difference? Pediatr Surg Int 1997;12:374–6
Bines JE, Ivanoff B, Justice F, Mulholland K. Clinical case definition for the diagnosis of acute intussuscepion. JPGN 2004; 39:511–8
Rejinen JA, Festen C, Joosten HJ. Chronic intussusception in children. Brit J Surg 1989;76(8):815–6
Schulman H, Laufer L, Kurzbert E, Cohen Z, Hertzanu Y. Chronic intussusception in childhood. Eur Radiol 1998;8:1455–6
Hervas JA, Alberti P, Bregante JI, Boya E, Reina J, Gill J. Chronic intussusception associated with yersinia enterocolitica mesenteric adenitis. J Pediatr Surg 1992;27(12):1591–2
Shteyer E, Koplewitz BZ, Gross E, Granot E. Medical treatment of recurrent intussusception associated with intestinal lymphoid hyperplasia. Pediatrics 2003;111:682–5
Steinberg R, Davies J, Millar AJ, Brown RA, Rode H. Unusual intestinal sequelae after operations for Ascaris lumbricoides infestation. Pediatr Surg Int 2003;19:85–7
Suri S, Gupta S, Sudhakar PJ, Venkataramu NK, Sood B, Wig JD. Comparative evaluation of plain films, ultrasound and CT in diagnosis of intestinal obstruction. Acta Radiol 1999;40:422–8
Salman AB. Management of intestinal obstruction caused by ascariasis. J Pediatr Surg 1997;32:585–7
Wasadikar PP, Kulkarni AB. Intestinal obstruction due to ascariasis. Br J Surg 1997;84:410–2
Rodriguez EJ, Gama MA, Ornstein SM, Anderson WD. Ascariasis causing small bowel volvulus. Radiographics 2003;23:1201–93
Yetim I, Ozkan OV, Semerci E, Abanoz R. Rare cause of intestinal obstruction, Ascaris lumbricoides infestation: two case reports. Cases J 2009;2:7970
Gangopadhyay AN, Upadhyaya VD, Gupta DK, Sharma SP, Kumar V. Conservative Treatment for Round Worm Intestinal Obstruction. Ind J Pediatr 2007;12(74):1085–9
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Nikolić, H., Palčevski, G., Šaina, G. et al. Chronic intussusception in children caused by Ascaris lumbricoides . Wien Klin Wochenschr 123, 294–296 (2011). https://doi.org/10.1007/s00508-011-1569-4
Received:
Accepted:
Published:
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00508-011-1569-4