Zusammenfassung
Fragestellung
Es wurde geprüft, wie sich der Differenziertheitsgrad zweier Schmerzmessmethoden auf Angaben zur Ausgedehntheit klinischer Schmerzen auswirkt. Zugleich wurde der Referenzzeitraum variiert, über den die Patienten berichten sollten.
Methode
Erfasst wurde der Einfluss zu Lasten der Befragungsdifferenziertheit durch den Vergleich zweier Körperschema-Bildvorlagen. Drei Referenzzeiträume (Schmerz aktuell, letzte Woche, letztes halbes Jahr) wurden vorgegeben.
Ergebnisse
Patienten mit ausgedehnten Schmerzen gaben bei differenzierter Befragung um so mehr Schmerzen an, je weiter die Schmerzen zurück lagen und je größer der Berichtszeitraum war. Patienten mit gelenknahen Schmerzen gaben bei hoch differenzierter Befragung weniger ausgedehnte Schmerzen in der Vergangenheit an als bei globaler Einschätzung. Patienten mit Rückenschmerzen berichteten bei differenzierter Befragung zum aktuellen Schmerz über weniger ausgedehnte Schmerzen als bei globaler Befragung.
Schlussfolgerung
Die Angaben zur Schmerzausdehnung variieren vor allem bei Patienten mit ausgedehnten Schmerzen in Abhängigkeit von der Differenziertheit der Befragung. In diesen Fällen ist die Wahrscheinlichkeit erhöht, dass sich die Beschwerdesymptomatik zumindest teilweise erst in der Reaktion auf die situativen Befragungsbedingungen konstituiert und daher nicht auf andere Befragungsbedingungen generalisiert werden kann.
Abstract
Purpose
The effect yielded by the degree of differentiation of two methods for measuring pain on patient statements regarding the extent of clinical pain was analyzed. At the same time, the reference time frame for the patient reports was varied.
Methods
The influence exerted by differentiated questioning was determined by comparing two pictorial body diagrams. Three reference time frames were specified (current pain, last week, last half year).
Results
Patients with wide-spread pain reacted stronger to variations in differentiated questioning the older the pain experienced was and the longer the time frame reported on. Upon differentiated questioning, patients with juxta-articular pain however remembered a lower number of pain sites in the past than on global assessment. Patients with backache reported their current pain to be less widely spread when assessed differentially than on global assessment.
Conclusion
Patient reports on the extent of pain mainly differ in those patients with extensive pain depending on the degree of differentiation during questioning. In these cases, the probability is high that the symptomatic complaints first became established, at least in part, as a reaction to the situative questioning conditions and therefore cannot be generalized to other questioning conditions.
Literatur
Borenstein DG (2000) Epidemiology, etiology, diagnostic evaluation, and treatment of low back pain. Curr Opin Rheum 12:143–149
Burckhardt CS, Clark SR, Bennett RM (1992) A comparison of pain perceptions in women with fibromyalgia and rheumatoid arthritis: relationship to depression and pain extent. Arthr Care Res 5:216–222
Byrant M (1993) Memory for pain and affect in chronic pain patients. Pain 54:347–351
Croft P, Rigby AS, Boswell R, Schollum J, Silman A (1993) The prevalence of chronic widespread pain in the general population. J Rheumatol 20:710–713
Dohrenbusch R (2001) Chancen und Risiken klassifikatorischer Diagnostik. In: Dohrenbusch R, Kaspers F (Hrsg) Fortschritte der klinischen Psychologie und Verhaltensmedizin. Pabst, Lengerich, S. 183
Dohrenbusch R (2002) Schmerzurteil und Kontext. Beiträge zur Klassifikation generalisierter Schmerzen. Cuvillier, Göttingen
Edwards LC, Pearce SA, Beard RW (1995) Remediation of pain-related memory bias as a result of recovery from chronic pain. J Psychosom Res 39:175–181
Feine JS, Lavigne GJ, Dao TT, Morin C, Lund JP (1998) Memories of chronic pain and perceptions of relief. Pain 77:137–141
Franke G (1999) Effekte von Computeradministration und Itempositionierung bei der Symptomcheckliste SCL-90-R. Diagnostica 45:147–153
Franz C, Bautz M (1996) Das Interaktionsverhalten des Patienten mit "chronisch unbehandelbarem Schmerz". In: Basler HD, Franz C, Kröner-Herwig B, Rehfisch H-P, Seemann H (Hrsg) Psychologische Schmerztherapie. Springer, Berlin Heidelberg New York, S. 533
Holroyd KA, Talbot F, Holm JE, Pingel JD, Lake AE, Saper JR (1996) Assessing the dimensions of pain: a multitrait-multimethod evaluation of seven measures. Pain 67:259–265
Jacobsen S, Petersen IS, Danneskiold-Samsoe B (1993) Clinical features in patients with chronic muscle pain—with special reference to fibromyalgia. Scand J Rheum 22:69–76
Jensen MP, Karoly P (1992) Self-report scales and procedures for assessing pain in adults. In: Turk D, Melzack R (eds) Handbook of pain assessment, 1st ed. Guilford, New York, pp 135–153
Kane RI, Bershadsky B, Lin WC, Rockwood T, Wood K (2002) Efforts to standardize the reporting of pain. J Clin Epidem 55:105–110
Krampen G, Hense H, Schneider JF (1992) Reliabilität und Validität von Fragebogenskalen bei Standardreihenfolge versus inhaltshomogener Blockbildung ihrer Items. Z Exp Angew Psychol 39:229–248
Kuhajda MC, Thorn BE, Klinger MR (1998) The effect of pain on memory for affective words. Ann Behav Med 20:31–35
Lautenschläger J, Brückle W, Seglias J, Müller W (1989) Lokalisierte Druckschmerzen in der Diagnose der generalisierten Tendomyopathie (Fibromyalgie). Z Rheum 48:132–138
Margolis RB, Tait RC, Krause SJ (1986) A rating system for use with patient pain drawings. Pain 24:57–65
Masi AT (1993) Review of the epidemiology and criteria of fibromyalgia amd myofascial pain syndromes: concepts of illness in populations as applied to dysfunctional syndromes. J Musculoskel Pain 1:113–136
McGorry RW, Webster BS, Snook SH, Hsiang SM (2000) The relation between pain intensity, disability, and the episodic nature of chronic and recurrent low back pain. Spine 25:834–841
McGregor AH, Dore CJ, McCarthy ID, Hughes SP (1998) Are subjective findings and objective clinical tests related to the motion characteristics of low back pain subjects? J Orthop Sports Phys Ther 28:370–377
Melzack R (1975) The McGill Pain Questionnaire: major properties and scoring methods. Pain 1:277–279
Okifuji A, Turk DC, Sinclair JD, Starz TW, Marcus DA (1997) A standardized manual tender point survey. I. Development and determination of a threshold point for the identification of positive tender points in fibromyalgia syndrome. J Rheumatol 24:377–383
Raspe H (1995) Diagnose- und Klassifikationskriterien in der Rheumatologie: Bedeutung, Nutzen und Gefahren. Akt Rheumatol 20:75–80
Raspe H, Croft P (1995) Fibromyalgia. Baillieres Clin Rheumatol 9:599–614
Redelmeier DA, Kahneman D (1996) Patients´ memories of painful medical treatments: realtime and retrospective evaluations of two minimaly invasive procedures. Pain 66:3–8
Ruoss M (1998) Psychologie des Schmerzes: chronische Schmerzen in kognitionspsychologischer Perspektive. Hogrefe, Göttingen
Solomon E, Kopelman RE (1984) Questionnaire format and scale reliability: an examination of three models of item presentation. Psychol Rep 54:447–452
Turk DC, Rudy TE (1987) IASP taxonomy of chronic pain syndromes: a preliminary assessment of reliability. Pain 30:177–189
Tursky B, Jamner LD, Friedman R (1982) The pain perception profile: a psychophysical approach to the assessment of pain report. Behav Ther 13:376–394
Wolfe F, Smythe HA, Yunus MB, Bennett RM, Bombardier C et al. (1990) The American College of Rheumatology 1990 criteria for the classification of fibromyalgia. Arthr Rheum 33:160–172
Zimmerman M, Mattia JI (1999) Psychiatric diagnosis in clinical practice: is comorbidity beeing missed? Comp Psychiatry 40:182–191
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Dohrenbusch, R., Sampaio-Doherty, L. & Genth, E. Wie zuverlässig sind Angaben zu nichtentzündlichen ausgedehnten Schmerzen?. Schmerz 17, 341–349 (2003). https://doi.org/10.1007/s00482-003-0234-x
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00482-003-0234-x
Schlüsselwörter
- Schmerzmessung
- Körperschema-Bildvorlage
- Schmerzerinnerungen
- Reliabilität
- Validität
- Ausgedehnter Schmerz
- Fibromyalgie
- Rückenschmerz