Zusammenfassung
In diesem Beitrag berichten wir über zwei Patientinnen mit hochgradig eingeschränkter systolischer linksventrikulärer (LV) Funktion, intrinsischem komplettem Linksschenkelblock, Herzinsuffizienzsymptomatik (NYHA III) und implantiertem primärprophylaktischem 1-Kammer-ICD mit VDD-Sonde. Bei Sinusrhythmus mit erhaltener Chronotropie und gutem atrialem Sensing wird die Indikation zur Systemaufrüstung auf eine kardiale Resynchronisation (CRT) mit Verwendung der VDD-Sonde gestellt. Nach problemloser Implantation der LV-Sonden können stabile Messwerte mit hohem biventrikulärem Stimulationsanteil erzielt werden. Die Kasuistiken zeigen, dass in selektierten Patienten die Verwendung einer VDD-Elektrode zur kardialen Resynchronisation möglich ist.
Abstract
In this article the cases of two female patients with heart failure (functional class III) and an intrinsic complete left bundle branch block are reported. Both patients have had an implanted cardioverter defibrillator (ICD) connected to a VDD lead for primary prevention of sudden cardiac death. Atrial sensing was good/acceptable with a physiological frequency histogram and normal PQ time. A system upgrade to cardiac resynchronization therapy device (CRT) was planned. The VDD lead was directly connected to the Bivent ICD. The follow up showed stable measurements and a high biventricular pacing rate. Thus, usage of VDD leads for atrial sensing in CRT seems to be possible in a selected patient population.
Literatur
Forleo GB, Di Biase L, Bharmi R, Dalal N, Panattoni G, Pollastrelli A et al (2015) Hospitalization rates and associated cost analysis of cardiac resynchronization therapy with an implantable defibrillator and quadripolar vs. bipolar left ventricular leads: a comparative effectiveness study. Europace 17:101–107
Kilic H, Karakurt O, Akdemir R, Dogan M, Bicer A, Acikel S, Cagirci G, Gunduz H (2008) Heart rate turbulence and heart rate variability in patients with atrial synchronous ventricular pacing. Pacing Clin Electrophysiol 31:1113–1117
Lin YS, Hung SP, Chen PR, Yang CH, Wo HT, Chang PC et al (2014) Risk factors influencing complications of cardiac implantable electronic device implantation: infection, pneumothorax and heart perforation: a nationwide population-based cohort study. Medicine (Baltimore) 93:213
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B. Bellmann, V. Tscholl, U. Landmesse und M. Roser geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Bellmann, B., Tscholl, V., Landmesser, U. et al. Kardiale Resynchronisation mit VDD-Elektrode. Herzschr Elektrophys 26, 163–166 (2015). https://doi.org/10.1007/s00399-015-0361-y
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00399-015-0361-y
Schlüsselwörter
- VDD-Elektroden
- Kardiale Resynchronisation
- Linksventrikuläre Sonde
- Biventrikuläre Stimulation
- Implantierbarer Kardioverter-Defibrillator