Skip to main content
Log in

Frühdiagnostik der Lyme-Arthritis

Early diagnosis of Lyme arthritis

  • BEITRAG ZUM SCHWERPUNKTTHEMA
  • Published:
Zeitschrift für Rheumatologie Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die Lyme-Arthritis ist eine häufige Manifestation der Lyme-Borreliose. Flüchtige Arthritiden kommen gelegentlich schon in der frühen Infektionsphase vor. Die typische Lyme-Arthritis manifestiert sich erst viele Wochen und Monate nach der Infektion als eine intermittierend verlaufende Mon- oder Oligoarthritis mit bevorzugtem Befall der Kniegelenke. Ausgeprägte Ergussbildungen, die meist nur wenig Schmerzen bereiten, führen in vielen Fällen zu ausgedehnten und dann oft rupturierenden Baker-Zysten. In seltenen Fällen manifestiert sich eine chronische Arthritis.

Die Diagnose einer Lyme-Arthritis erfolgt in erster Linie klinisch und wird unterstützt durch Laborergebnisse. Der Erregerdirektnachweis als Goldstandard der infektiologischen Diagnostik ist kulturell schwierig und für die Klinik ungeeignet. Mit Hilfe der Polymerase-Kettenreaktion gelingt es in bis zu 80% der unbehandelten Patienten, B. burgdorferi-DNA in Gelenkmaterial nachzuweisen. Diese heute noch nicht überall verfügbare Methode wird zukünftig sicher Einzug in die Routinediagnostik der Lyme-Arthritis halten.

Die Borrelien-Serologie besitzt daher heute noch den größten Stellenwert in der Labordiagnostik der Lyme-Arthritis. Während eine negative Serologie eine Lyme-Arthritis mit hoher Wahrscheinlichkeit ausschließt, ist eine positive Serologie allein keinesfalls beweisend, sondern muss in Zusammenschau mit der klinischen Symptomatik kritisch interpretiert werden.

Summary

Lyme-Arthritis is one of the most frequent manifestations of Lyme disease. Transient arthritides may already develop in the early disease stage. However, typical Lyme arthritis manifests weeks to months after the infection as intermittend mon- or oligoarthritis predominantly affecting the knees. Massive knee effusions may lead to popliteal cysts that often rupture. Chronic arthritides are rare.

The diagnosis of Lyme arthritis mainly is based on clinical grounds and confirmed by laboratory tests. Direct detection of the causing agent by culture is difficult and not suitable for clinical use. With polymerase chain reaction based assays in up to 80% of untreated patients with Lyme arthritis B. burgdorferi DNA can be detected in joint fluid or synovial membrane specimens. While this method is not widely available yet it will become a routine diagnostic tool in Lyme arthritis in the near future.

Borrelia serology is still the most important laboratory test. A negative serology almost certainly rules out Lyme arthritis. A positive serology alone, however, does not proof Lyme disease and must be critically interpreted in context with clinical symptoms.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

References

  1. Bacon RM, Biggerstaff BJ, Schriefer M, Gilmore RD Jr, Philipp MT, Steere AC, Wormser GP, Marques AR, Johnson BJ (2003) Improved serodiagnosis of Lyme disease by kinetic ELISASs using recombinant VlsE1 or peptide antigens of Borrelia burgdorferi compared with two-tired testing. J Infect Dis 187:1187–1199

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Burmester GR, Kamradt T, Krause A (2004) Lyme disease. In: Isenberg DA, Maddison PJ, Woo P, Glass D, Breedveld FC (Hrsg) Oxford Textbook of Rheumatology, Oxford University Press, Oxford, pp 613–620

  3. European Union concerted action on Lyme borreliosis (EUCALB). http://www.dis.strath.ac.uk/vie/LymeEU/index.htm

  4. Franz JK, Krause A (2003) Lyme disease (Lyme borreliosis) Baillirère’s Best Practice and Research in Clinical Rheumatology 17:241–264

    Google Scholar 

  5. Herzer P, Krause A (2005) Lyme-Borreliose. In: Classen M et al (Hrsg) Rationelle Diagnostik und Therapie in der Inneren Medizin. Urban & Fischer, München (in press)

  6. Huppertz HI, Krause A (2003) Lyme-Borreliose. Internist 44:175–183

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  7. Lünemann J, Zarmas S, Priem S, Franz J, Zschenderlien R, Aberer E, Klien R, Schouls L, Burmester GR, Krause A (2001) Rapid typing of Borrelia burgdorferi sensu lato species in specimens from patients with different manifestations of Lyme borreliosis. J Clin Micrbiol 39:1130–1133

    Google Scholar 

  8. Nationales Referenzzentrum für Borrelien am Max von Pettenkofer-Institut München. http://pollux.mpk.med.uni-muenchen.de/alpha1/nrz-borrelia/lb/frame-lb.html

  9. Nocton JJ, Dressler F, Rutledge BJ, Rys N, Persing DH, Steere AC (1999) Detection of B. burgdorferi DNA by polymerase chain reaction in synovial fluid in Lyme arthritis. N Engl J Med 330:229–234

    Google Scholar 

  10. Priem S, Burmester GR, Kamradt T, Wolbart K, Rittig MG, Krause A (1998) Detection of Borrelia burgdorferi by polymerase chain reaction in synovial membrane, but not synovial fluid from patients with persisting Lyme arthritis after antibiotic therapy. Ann Rheum Dis 57:118–121

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. “Quality standards for the microbiological diagnosis of infectious diseases”: Lyme-Borreliose (MiQ 12 2000 Lyme Borreliosis). http://pollux.mpk.med.uni-muenchen.de/alpha1/nrz-borrelia/miq-lyme/frame-miqlyme.html

  12. Steere AC, Schoen RT, Taylor E (1987) The clinical evolution of Lyme arthritis. Ann Intern Med 107:725–731

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Steere AC, Coburn J, Glickstein L (2004) The emergence of Lyme disease. J Clin Invest 113:1093–1101

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Wilske B (2003) Diagnosis of Lyme borreliosis in Europe. Vector-Borne Zoonotic Dis 3:215–227

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A. Krause.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Krause, A., Herzer, P. Frühdiagnostik der Lyme-Arthritis. Z. Rheumatol. 64, 531–537 (2005). https://doi.org/10.1007/s00393-005-0793-6

Download citation

  • Received:

  • Accepted:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00393-005-0793-6

Schlüsselwörter

Key words

Navigation