Summary.
According to the meta-analysis and the results of the two studies with the highest power, aspirin is effctive in primary prevention of coronary heart disease. These beneficial effects, however, are at least partially outweighed by unwanted effects—such as intense gastrointestinal bleeding and hemorrhagic stroke. These side effects remain constant with increasing risk of coronary heart disease, whereas the protective effects increase. If an annual risk of coronary heart disease of ≤ 0.6% exists, aspirin is normally not indicated; for a risk of 0.7–1.4% the facts should be discussed with the patient. If a risk of ≥ 1.5% exists, aspirin should be given.
Zusammenfassung.
In der Metaanalyse sowie nach den Ergebnissen der beiden Studien mit der höchsten Power zeigt Aspirin einen protektiven Effekt in der Primärprävention der koronaren Herzerkrankung (KHK). Dieser günstigen Wirkung stehen unerwünschte Nebenwirkungen wie stärkere gastrointestinale Blutungen oder hämorrhagische Schlaganfälle entgegen. Diese bleiben jedoch mit steigendem koronaren Risiko konstant, während die protektiven Effekte zunehmen. Bei einem jährlichen KHK-Risiko von ≤ 0,6% ist deshalb die Indikation für die Gabe von Aspirin in der Regel nicht gegeben; bei einem Risiko von 0,7–1,4% sollte die Problematik mit dem Patienten besprochen werden. Bei einem Risiko von ≥ 1,5% sollte Aspirin gegeben werden.
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Kübler, W. Primäre Prävention der koronaren Herzkrankheit mit Aspirin. Z Kardiol 93 (Suppl 2), ii33–ii36 (2004). https://doi.org/10.1007/s00392-004-1206-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00392-004-1206-6