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Ressourceneinsatz in der Kataraktchirurgie – Mehr Müll geht (n)immer

Use of resources in cataract surgery—More waste is (not) always possible

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Zusammenfassung

Hintergrund

Aspekte ökologischer Nachhaltigkeit werden auch im Gesundheitswesen wichtiger. Der Ressourceneinsatz ist insbesondere in Operationsabteilungen hoch. Die Kataraktoperation ist einer der häufigsten Eingriffe in der Augenheilkunde und sogar der Humanmedizin insgesamt. Ihr CO2(Kohlendioxid)-Fußabdruck ist damit von quantitativer Relevanz. Ansätze zur Ressourcenschonung können bei Produktion und Transport von Materialien, aber auch in Form von Müllvermeidung und -trennung umgesetzt werden.

Material und Methoden

In dieser Arbeit werden die Quellen der Abfallbelastung bei der Kataraktoperation, die Organisation der Abfalltrennung, die Verwendung von Einmalinstrumenten sowie der Einfluss von innovativen Hochtechnologien basierend auf der aktuellen Literatur dargestellt.

Ergebnisse

Insbesondere die Verwendung von Kunststoffen als Verpackungsmaterialien und von Einmalinstrumenten – auch aus hygienischen Gründen – führt zu einer Zunahme des Abfalls. Eine einfache Trennung ist gerade bei Verbundwerkstoffnutzung erschwert und ohnehin nur sinnvoll, wenn das im Augenoperationssaal getrennte Material auch anschließend einem Recycling zugeführt wird. Internationale Vergleiche zeigen jedoch, dass eine Kataraktoperation bei gleicher Ergebnisqualität auch unter Schonung von Ressourcen durchgeführt werden kann. Organisatorische und infrastrukturelle Maßnahmen werden hierzu dargestellt.

Schlussfolgerungen

In Zukunft sollten innovative Strategien entwickelt, aber auch der Einsatz von Ressourcen in Deutschland kritisch hinterfragt werden, um den CO2-Fußabdruck der Kataraktoperation zu reduzieren.

Abstract

Background

Aspects of ecological sustainability are becoming more important in the healthcare system. The use of resources is particularly high in the operating theater. Cataract surgery is one of the most frequent procedures in ophthalmology and even in medicine overall. Its CO2 footprint is therefore quantitatively relevant. Approaches to conserve resources can be implemented at the levels of production and transport of materials and also in the form of reduction and management of waste.

Material and methods

In this paper the sources of the waste load, the management of waste separation, the implementation of single-use instruments and the influence of innovative technologies during cataract surgery are presented based on the current literature.

Results

Particularly the use of plastic materials for packaging and single-use instruments, also for reasons of hygiene, lead to an increased waste production. The simple separation of compound materials is difficult and only meaningful if the materials used in eye operations can be recycled; however, international comparisons show that cataract surgery can be performed with the same quality of results while conserving resources. Measures in organization and infrastructure are presented.

Conclusion

In the future, innovative strategies should be developed and the use of resources in Germany should also be critically questioned in order to reduce the CO2 footprint of cataract surgery.

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Literatur

  1. Lenzen-Schulte M (2019) Medizinische Abfallentsorgung. Dtsch Arztebl 116:B80–B81

    Google Scholar 

  2. Venkatesh R, van Landingham SW, Khodifad AM, Haripriya A, Thiel CL, Ramulu P, Robin AL (2016) Carbon footprint and cost-effectiveness of cataract surgery. Curr Opin Ophthalmol 27:82–88

    Article  Google Scholar 

  3. Morris DS, Wright T, Somner JEA, Connor A (2013) The carbon footprint of cataract surgery. Eye (Lond) 27:495–501

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Somner J, Scott K, Morris D, Gaskell A, Shepherd I (2009) Ophthalmology carbon footprint: something to be considered? J Cataract Refract Surg 35:202–203

    Article  Google Scholar 

  5. Mamalis N (2018) Reducing the environmental impact of cataract surgery. Sustainability versus safety: a tradeoff? J Cataract Refract Surg 44:1–2

    Article  Google Scholar 

  6. Chang DF (2020) Needless waste and the sustainability of cataract surgery. Ophthalmology 127:1600–1602

    Article  Google Scholar 

  7. Chang DF, Thiel CL (2020) Survey of cataract surgeons’ and nurses’ attitudes toward operating room waste. J Cataract Refract Surg 46:933–940

    Article  Google Scholar 

  8. Thiel CL, Schehlein E, Ravilla T, Ravindran RRD, Robin AL, Saeedi OJ, Schumann JS, Venkatesh R (2017) Cataract surgery and environmental sustainability: Waste and lifecycle assessment of phacoemulsification at a private healthcare facility. J Cataract Refract Surg 43:1391–1398

    Article  Google Scholar 

  9. Khor HG, Cho I, Lee KRCK, Chieng LL (2020) Waste production from phacoemulsification surgery. J Cataract Refract Surg 46:215–221

    Article  Google Scholar 

  10. Palmer DJ, Volpe NJ, Hackett NJ (2020) Improving quality of care and reducing topical medication operating room waste. J Cataract Refract Surg 46:1200–1201

    Article  Google Scholar 

  11. Cecchini P, D’Aloiso R, Antonuccio M, Turco G, Bondino F, Magnano E, Di Nicola M, Tognetto D (2017) Chemical and physical analysis of phaco handpiece tip surfaces before and after cataract surgery. J Cataract Refract Surg 43:1107–1114

    Article  Google Scholar 

  12. Lockington DS (2010) A case for single-use disposable corneal forceps: equipment reliability should be the primary concern. Br J Ophthalmol 94:388–389

    Article  Google Scholar 

  13. Panthier C, Courtin R, Moran S, Gatinel D (2021) Heads-up descemet membrane endothelial keratoplasty surgery: feasibility, surgical duration, complication rates, and comparison with a conventional microscope. Cornea 40:415–419

    PubMed  Google Scholar 

  14. Schweitzer C, Brezin A, Cochener B, Monnet D, Germain C, Roseng S, Sitta R, Maillard A, Hayes N, Denis P, Pisella JP, Benard A (2020) Femtosecond laser-assisted versus phacoemulsification cataract surgery (FEMCAT): a multicentre participant-masked randomized superiority and cost-effectiveness trial. Lancet 395:212–224

    Article  Google Scholar 

  15. Dzhaber D, Mustafa OM, Alsaleh F, Daoud YJ (2020) Visual and refractive outcomes and complications in femtosecond laser-assisted versus conventional phacoemulsification cataract surgery: findings from a randomised, controlled clinical trial. Br J Ophthalmol 104:1596–1600

    Article  Google Scholar 

  16. Roberts HW, Wagh VK, Sullivan DL, Hidzheva P, Detesan DI, Heemraz BS, Sparrow JM, O’Brart DPS (2019) A randomized controlled trial comparing femtosecond laser-assisted cataract surgery versus conventional phacoemulsification surgery. J Cataract Refract Surg 45:11–20

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to C. Wirbelauer.

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C. Wirbelauer und G. Geerling geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autoren keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Wirbelauer, C., Geerling, G. Ressourceneinsatz in der Kataraktchirurgie – Mehr Müll geht (n)immer. Ophthalmologie 119, 561–566 (2022). https://doi.org/10.1007/s00347-022-01629-z

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