Skip to main content
Log in

Nichtspezifische, funktionelle und somatoforme Körperbeschwerden

S3-Leitlinie und Patientenversion

Non-specific, functional and somatoform bodily complaints

S3 guidelines and patient version

  • CME Zertifizierte Fortbildung
  • Published:
Psychotherapeut Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Mit der S3-Leitlinie „Nicht-spezifische, funktionelle und somatoforme Körperbeschwerden“ wurde erstmals über psychosoziale und somatische Disziplinen hinweg ein breiter, evidenzbasierter Konsens zu Terminologie und Versorgung erreicht. Dieser Beitrag fasst die für Psychotherapeuten wesentlichen Hintergrundinformationen und Empfehlungen zusammen. Bei leichteren Verläufen reicht meist die Behandlung durch den Hausarzt mit Erarbeiten eines biopsychosozialen Erklärungsmodells und körperlicher/sozialer Aktivierung. Schwerere Verläufe bedürfen eines kooperativen, koordinierten Vorgehens mit regelmäßigen/beschwerdeunabhängigen Terminen beim Hausarzt, gestufter Aktivierung und Psychotherapie – v. a. kognitiv-behaviorale, daneben psychodynamisch-interpersonelle und hypnotherapeutische/imaginative. Besonders schwere Verläufe erfordern eine multimodale, ggf. (teil-)stationäre Therapie. Ergänzend wird die für Betroffene und ihre Angehörigen erarbeitete Patientenleitlinie vorgestellt.

Abstract

In the S3 guidelines on non-specific, functional and somatoform bodily complaints, a broad group of medical and psychological societies as well as patient representatives have for the first time achieved an evidence-based consensus on terminology and care of these patients. This paper summarizes the main background information and recommendations for psychotherapists. For mild courses treatment by the general practitioner with establishment of a biopsychosocial explanatory model and physical as well as social activation is usually sufficient. More severe courses call for cooperative, coordinated management, including regular appointments with the general practitioner, graded activation and psychotherapy, especially cognitive behavioral, in addition to psychodynamic interpersonal or hypnotherapeutic imaginative psychotherapy. In particularly severe courses multimodal and if necessary day clinic or inpatient treatment is needed. Additionally the patient guidelines for affected people and their relatives are presented.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4

Literatur

  1. Henningsen P, Hartkamp N, Loew T et al (2002) Somatoforme Störungen. Leitlinien und Quellentexte. Schattauer, Stuttgart

  2. Hausteiner-Wiehle C, Schaefert R, Sattel H et al (2012) AWMF-Leitlinie zum Umgang mit Patienten mit nicht-spezifischen, funktionellen und somatoformen Körperbeschwerden. AWMF-Reg.-Nr.051-001. http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/051-001.html. Zugegriffen: 16. Nov. 2013

  3. Hausteiner-Wiehle C, Schaefert R, Sattel H et al (2012) AWMF-Leitlinie zum Umgang mit Patienten mit nicht-spezifischen, funktionellen und somatoformen Körperbeschwerden – Leitlinienreport. AWMF-Reg.-Nr.051-001. http://www.awmf.org/leitlinien/detail/ll/051-001.html. Zugegriffen: 16. Nov. 2013

  4. Hausteiner-Wiehle C, Hennigsen P, Häuser W et al (2013) Umgang mit Patienten mit nicht-spezifischen, funktionellen und somatoformen Körperbeschwerden. S3-Leitlinien mit Quellentexten und Praxismaterialien. Schattauer, Stuttgart

  5. Schaefert R, Hausteiner-Wiehle C, Hauser W et al (2012) Klinische Leitlinie: nicht-spezifische, funktionelle und somatoforme Körperbeschwerden. Dtsch Arztebl Int 109:803–813

    PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  6. Martin A, Härter M, Henningsen P et al (2013) Evidenzbasierte Leitlinie zur Psychotherapie somatoformer Störungen und assoziierter Syndrome. Göttingen, Hogrefe

  7. Henningsen P, Zipfel S, Herzog W (2007) Management of functional somatic syndromes. Lancet 369:946–955

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Witthöft M, Hiller W (2010) Psychological approaches to origins and treatments of somatoform disorders. Annu Rev Clin Psychol 6:257–283

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Pither CE, Nicholas MK (1991) Identification of iatrogenic factors in the development of chronic pain syndromes: abnormal treatment behavior? In: Bond MR, Charlton JE, Woolf CJ (Hrsg) Proceedings of the VIth World Congress on Pain. Amsterdam, S 429–434

  10. Kouyanou K, Pither CE, Wessely S (1997) Iatrogenic factors and chronic pain. Psychosom Med 59:597–604

    PubMed  Google Scholar 

  11. Kouyanou K, Pither CE, Rabe-Hesketh S et al (1998) A comparative study of iatrogenesis, medication abuse, and psychiatric morbidity in chronic pain patients with and without medically explained symptoms. Pain 76:417–426

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Wittchen HU, Jacobi F, Rehm J et al (2011) The size and burden of mental disorders and other disorders of the brain in Europe 2010. Eur Neuropsychopharmacol 21:655–679

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Creed F, Barsky A (2004) A systematic review of the epidemiology of somatisation disorder and hypochondriasis. J Psychosom Res 56:391–408

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Creed F, Barsky A, Leiknes KA (2011) Epidemiology: prevalence, causes and consequences. In: Creed F, Henningsen P, Fink P (Hrsg) Medically unexplained symptoms, somatisation and bodily distress. Developing better clinical services. Cambridge University Press, Cambridge, S 1–42

  15. Konnopka A, Schaefert R, Heinrich S et al (2012) Economics of medically unexplained symptoms: a systematic review of the literature. Psychother Psychosom 81:265–275

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Schneider G, Heuft G (2011) Organisch nicht erklärbare somatoforme Beschwerden und Störungen im Alter: ein systematischer Literaturüberblick. Z Psychosom Med Psychother 57:115–140

    PubMed  Google Scholar 

  17. olde Hartman TC, Borghuis MS, Lucassen PL et al (2009) Medically unexplained symptoms, somatisation disorder and hypochondriasis: course and prognosis. A systematic review. J Psychosom Res 66:363–377

    Article  Google Scholar 

  18. Wiborg JF, Gieseler D, Fabisch AB et al (2013) Suicidality in primary care patients with somatoform disorders. Psychosom Med 75:800–806

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Wittchen HU, Jacobi F (2001) Die Versorgungssituation psychischer Störungen in Deutschland. Eine klinisch-epidemiologische Abschätzung anhand des Bundes Gesundheitssurveys 1998. Bundesgesundheitsblatt Gesundheitsforschung Gesundheitsschutz 44:993–1000

    Article  Google Scholar 

  20. Scheidt CE, Seidenglanz K, Dieterle W et al (1998) Basisdaten zur Qualitätssicherung in der ambulanten Psychotherapie. Ergebnisse einer Untersuchung in 40 psychotherapeutischen Fachpraxen. Teil 1: Therapeuten, Patienten, Interventionen. Psychotherapeut 43:92–101

    Article  Google Scholar 

  21. Zepf S, Mengele U, Hartmann S (2003) Zum Stand der ambulanten psychotherapeutischen Versorgung der Erwachsenen in der Bundesrepublik Deutschland. Psychother Psychosom Med Psychol 53:152–162

    Article  PubMed  Google Scholar 

  22. Bundespsychotherapeutenkammer (2011) BPtK-Studie zu Wartezeiten in der ambulanten Versorgung. http://www.bptk.de/fileadmin/user_upload/Publikationen/BPtK-Studien/Wartezeiten_in_der_Psychotherapie/20110622_BPtK-Studie_Langfassung_Wartezeiten-in-der-Psychotherapie.pdf

  23. Schäfert R, Boelter R, Faber R et al (2008) Tangential, nicht frontal – Annäherung an eine schwierige Patientengruppe. Psychother Dialog 9:252–259

    Article  Google Scholar 

  24. Arbeitskreis PISO (2011) PISO: psychodynamisch-interpersonelle Therapie bei somatoformen Störungen. Eine manualisierte Kurzzeitintervention. Göttingen, Hogrefe

  25. Fink P, Rosendal M, Toft T (2002) Assessment and treatment of functional disorders in general practice: the extended reattribution and management model – an advanced educational program for nonpsychiatric doctors. Psychosomatics 43:93–131

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Creed F, Feltz-Cornelis C van der, Guthrie E et al (2011) Identification, assessment and treatment of individual patients. In: Creed F, Henningsen P, Fink P (Hrsg) Medically unexplained symptoms, somatisation and bodily distress. Cambridge University Press, Cambridge, S 175–216

  27. Herzog G (2007) Klinische Interviews und psychologische Testverfahren in der Diagnostik somatoformer Störungen. Psychosom Konsiliarpsychiatr 1:97–105

    Article  Google Scholar 

  28. Bokhoven MA van, Koch H, Weijden T van der et al (2009) Influence of watchful waiting on satisfaction and anxiety among patients seeking care for unexplained complaints. Ann Fam Med 7:112–120

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  29. Petrie KJ, Muller JT, Schirmbeck F et al (2007) Effect of providing information about normal test results on patients‘ reassurance: randomised controlled trial. BMJ 334:352

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  30. Smith RC, Dwamena FC (2007) Classification and diagnosis of patients with medically unexplained symptoms. J Gen Intern Med 22:685–691

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  31. Hotopf M (2004) Preventing somatization. Psychol Med 34:195–198

    Article  PubMed  Google Scholar 

  32. Fink P, Rosendal M (2008) Recent developments in the understanding and management of functional somatic symptoms in primary care. Curr Opin Psychiatry 21:182–188

    Article  PubMed  Google Scholar 

  33. Gask L, Dowrick C, Salmon P et al (2011) Reattribution reconsidered: narrative review and reflections on an educational intervention for medically unexplained symptoms in primary care settings. J Psychosom Res 71:325–334

    Article  PubMed  Google Scholar 

  34. Feltz-Cornelis CM van der, Hoedeman R, Keuter EJ et al (2012) Presentation of the Multidisciplinary Guideline Medically Unexplained Physical Symptoms (MUPS) and Somatoform Disorder in the Netherlands: disease management according to risk profiles. J Psychosom Res 72:168–169

    Article  PubMed  Google Scholar 

  35. Winkelmann A, Häuser W, Friedel E et al (2012) Physiotherapie und physikalische Verfahren beim Fibromyalgiesyndrom. Systematische Übersicht, Metaanalyse und Leitlinie. Schmerz 26:276–286

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Feltz-Cornelis CM van der, Os TW van, Marwijk HW van et al (2010) Effect of psychiatric consultation models in primary care. A systematic review and meta-analysis of randomized clinical trials. J Psychosom Res 68:521–533

    Article  PubMed  Google Scholar 

  37. Hoedeman R, Blankenstein AH, Feltz-Cornelis CM van der et al (2010) Consultation letters for medically unexplained physical symptoms in primary care. Cochrane Database Syst Rev 12:CD006524

    PubMed  Google Scholar 

  38. Kroenke K (2007) Efficacy of treatment for somatoform disorders: a review of randomized controlled trials. Psychosom Med 69:881–888

    Article  PubMed  Google Scholar 

  39. Timmer B, Bleichhardt G, Rief W (2006) Importance of psychotherapy motivation in patients with somatization syndrome. Psychother Res 16:348–356

    Article  Google Scholar 

  40. Gottschalk JM, Rief W (2012) Psychotherapeutische Ansätze für Patienten mit somatoformen Störungen. Nervenarzt 83:1115–1127

    Article  PubMed  Google Scholar 

  41. Stone J, Wojcik W, Durrance D et al (2002) What should we say to patients with symptoms unexplained by disease? The „number needed to offend“. BMJ 325:1449–1450

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  42. Kleinstäuber M, Witthoft M, Hiller W (2011) Efficacy of short-term psychotherapy for multiple medically unexplained physical symptoms: a meta-analysis. Clin Psychol Rev 31:146–160

    Article  PubMed  Google Scholar 

  43. Ford AC, Talley NJ, Schoenfeld PS et al (2009) Efficacy of antidepressants and psychological therapies in irritable bowel syndrome: systematic review and meta-analysis. Gut 58:367–378

    Article  PubMed  Google Scholar 

  44. Köllner V, Häuser W, Klimczyk K et al (2012) Psychotherapie von Patienten mit Fibromyalgiesyndrom. Systematische Übersicht, Metaanalyse und Leitlinie. Schmerz 26:291–296

    Article  PubMed  Google Scholar 

  45. Abbass A, Kisely S, Kroenke K (2009) Short-term psychodynamic psychotherapy for somatic disorders. Systematic review and meta-analysis of clinical trials. Psychother Psychosom 78:265–274

    Article  PubMed  Google Scholar 

  46. Sattel H, Lahmann C, Gündel H et al (2012) Brief psychodynamic-interpersonal psychotherapy for patients with multisomatoform disorder: randomised controlled trial. Br J Psychiatry 200:60–67

    Article  PubMed  Google Scholar 

  47. Bernardy K, Fuber N, Klose P et al (2011) Efficacy of hypnosis/guided imagery in fibromyalgia syndrome – a systematic review and meta-analysis of controlled trials. BMC Musculoskelet Disord 12:133

    Article  PubMed Central  PubMed  Google Scholar 

  48. Lahmann C, Rohricht F, Sauer N et al (2010) Functional relaxation as complementary therapy in irritable bowel syndrome: a randomized, controlled clinical trial. J Altern Complement Med 16:47–52

    Article  PubMed  Google Scholar 

  49. Lahmann C, Loew TH, Tritt K et al (2008) Efficacy of functional relaxation and patient education in the treatment of somatoform heart disorders: a randomized, controlled clinical investigation. Psychosomatics 49:378–385

    Article  PubMed  Google Scholar 

  50. Bernardy K, Klose P, Busch AJ et al (2013) Cognitive behavioural therapies for fibromyalgia. Cochrane Database Syst Rev:CD009796

    Google Scholar 

  51. Eich W, Häuser W, Arnold B et al (2012) Das Fibromyalgiesyndrom. Allgemeine Behandlungsgrundsätze, Versorgungskoordination und Patientenschulung. Schmerz 26:268–275

    Article  PubMed  Google Scholar 

  52. Kroenke K, Swindle R (2000) Cognitive-behavioral therapy for somatization and symptom syndromes: a critical review of controlled clinical trials. Psychother Psychosom 69:205–215

    Article  PubMed  Google Scholar 

  53. Tschuschke V, Weber R, Horn E et al (2007) Ambulante psychodynamische Kurzgruppenpsychotherapie bei Patienten mit somatoformen Störungen. Z Psychiatr Psychol Psychother 55:87–95

    Google Scholar 

  54. Kapfhammer HP (2007) Psychopharmakotherapie somatoformer Störungen und funktioneller somatischer Syndrome. Psychiatrie Psychother 3:153–168

    Article  Google Scholar 

  55. Sommer C, Häuser W, Alten R et al (2012) Medikamentöse Therapie des Fibromyalgiesyndroms. Systematische Übersicht, Metaanalyse und Leitlinie. Schmerz 26:297–310

    Article  PubMed  Google Scholar 

  56. Baranowsky J, Klose P, Musial F et al (2009) Qualitative systemic review of randomized controlled trials on complementary and alternative medicine treatments in fibromyalgia. Rheumatol Int 30:1–21

    Article  PubMed  Google Scholar 

  57. Dunn KM, Croft PR (2006) Repeat assessment improves the prediction of prognosis in patients with low back pain in primary care. Pain 126:10–15

    Article  PubMed  Google Scholar 

  58. Arnold B, Häuser W, Arnold M et al (2012) Multimodale Therapie des Fibromyalgiesyndroms. Systematische Übersicht, Metaanalyse und Leitlinie. Schmerz 26:287–290

    Article  PubMed  Google Scholar 

  59. Hoffmann C, Ruf-Ballauf W (2007) Stationäre psychosomatische Rehabilitation bei Patienten mit somatoformen Störungen sowie Patienten mit sozialmedizinisch relevanten Problemen: Ergebnisse einer Zweijahreskatamnese. Rehabilitation 46:283–295

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Die Autoren danken der Arbeitsgemeinschaft der Wissenschaftlichen Medizinischen Fachgesellschaften (AWMF), allen Kolleginnen und Kollegen, Fachgesellschaften und Patientenorganisationen, die zur Erststellung dieser Leitlinie und der zugehörigen Patientenleitlinie beigetragen haben. Besonderer Dank gilt Helga Jäniche für ihre Mitarbeit an der Patientenleitlinie als Patientenvertreterin der Bundesarbeitsgemeinschaft (BAG) Selbsthilfe.

Einhaltung der ethischen Richtlinien

Interessenkonflikt. P. Henningsen erhielt ein Vortragshonorar der Fa. Lilly. W. Häuser hat in einem Advisory Board der Fa. Daiichi Sankyo mitgearbeitet, erhielt Kostenerstattungen für Reisen von der Falk Foundation sowie nichtproduktgebundene Vortragshonorare von den Firmen Abbott und Pfizer. R. Schaefert, M. Herrmann, J. Ronel, J. Matzat, H. Sattel und C. Hausteiner-Wiehle geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Der Beitrag enthält keine Studien an Menschen oder Tieren.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to Rainer Schaefert.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Schaefert, R., Henningsen, P., Häuser, W. et al. Nichtspezifische, funktionelle und somatoforme Körperbeschwerden. Psychotherapeut 59, 155–174 (2014). https://doi.org/10.1007/s00278-014-1030-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00278-014-1030-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation