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Computerassistierte retrograde Bohrung osteochondraler Läsionen am Talus

Computer-assisted retrograde drilling of osteochondral lesions of the talus

  • Zum Thema: Osteochondrale Läsionen am Talus
  • Published:
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Zusammenfassung

Die Behandlungsprinzipien von osteochondralen Talusläsionen (OLT) bestehen meist aus Débridement des chondralen Anteils und Methoden, die die Revaskularisierung eines nekrotischen Knochenanteils fördern sollen. Letzters wird häufig durch Anbohren der subchondralen Zone angestrebt. Da eine direkte antegrade Bohrung bei dorsomedial gelegenen Läsionen technisch manchmal unmöglich ist und außerdem den Gelenkknorpel schädigen kann, wurden retrograde Bohrtechniken entwickelt.

Die hier vorgestellte computerassistierte, retrograde Bohrung stellt eine Weiterentwicklung dieser Techniken dar. Dabei kann entsprechend der präoperativen Planung ein Bohrstift korrekt in das Zentrum der auf CT- oder MR-Datensätzen dargestellten Läsion platziert werden. Der Bohrstift kann dann entweder mit einem Hohlbohrer überbohrt und der Defekt mit Spongiosa aufgefüllt werden oder es können mittels Parallelbohrhülsen weitere Bohrungen in einen nekrotischen Knochenherd gelegt werden. Der Einsatz der computerunterstützten Navigation ermöglicht dabei eine Erhöhung der Präzision, die Verkürzung der effektiven Operationszeit, Vermeidung von Fehlbohrungen und Reduktion der intraoperativen Strahlenbelastung für das Operationsteam.

Abstract

Treatment principles of osteochondral lesions of the talus usually consist of debridement of the chondral part and methods that attempt to stimulate revascularization of the necrotic bony part of the lesion. The latter is mostly achieved through multiple drilling of the subchondral zone. Dorsomedial talar dome lesions are frequently inaccessible with antegrade drilling techniques. In addition, if the cartilage surface over the bony lesion is still intact, it can be injured by antegrade drilling.

To overcome these potential problems, retrograde drilling techniques have been developed using drill guides or intraoperative fluoroscopy. Our proposed method of computer-assisted retrograde drilling is an advancement of these techniques. The use of 3D navigation provides the possibility for placing a guide wire exactly in the center of the lesion defined on preoperative MRI or CT scans. This guide wire can then be overreamed with cannulated reamers followed by retrograde bone grafting of the lesion or allows multiple retrograde drilling of the subchondral plate using a parallel drill guide. We found that computer-assisted retrograde drilling could improve precision, avoid misplacement of guide wires, and reduce the time of surgery and intraoperative fluoroscopy.

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Fink, C., Rosenberger, R., Bale, R. et al. Computerassistierte retrograde Bohrung osteochondraler Läsionen am Talus. Orthopäde 30, 59–65 (2001). https://doi.org/10.1007/s001320050574

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001320050574

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