Skip to main content

Advertisement

Log in

Die arthroskopische ventrale Schulterstabilisierung

Arthroscopic ventral shoulder stabilization

  • Leitthema
  • Published:
Der Orthopäde Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Die anteroinferiore Schulterluxation ist eine häufige Verletzung, insbesondere bei jungen sportlichen Männern. Konservative Therapieansätze scheitern oft an erneuten Luxationen der Schulter, die bei jungen Patienten in bis zu 80% der Fälle auftreten. Die arthroskopische ventrale Schulterstabilisierung stellt den Goldstandard der operativen Versorgung dar und ist der konservativen Therapie in Bezug auf die Reluxationen überlegen.

Die Autoren empfehlen bei der ventralen arthroskopischen Schulterstabilisierung die Verwendung von Fadenankern zur Refixation des Kapsel-Labrum-Komplexes. Zusätzlich zu den Standardzugängen wird ein anteroinferiorer Arbeitszugang zur optimalen Positionierung der Fadenanker benutzt. Begleitpathologien, wie z. B. SLAP-Läsionen, können im gleichen operativen Eingriff diagnostiziert und therapiert werden, um ein optimales Ergebnis zu erreichen. Die Ablösung des M. subscapularis ist im Gegensatz zur offenen Operation nicht mehr notwenig, wodurch die Morbidität sinkt. Die Reluxationsraten der arthroskopischen Schulterstabilisierung sind nach Studienlage durchschnittlich mit 6,5% sehr niedrig und mit der Reluxationsrate bei offenen Stabilisierungen vergleichbar, allerdings ohne die Nachteile der offenen Stabilisierung aufzuweisen.

Abstract

Traumatic antero-inferior dislocation of the shoulder is a common injury among the young athletic population. The incidence of reluxation after conservative treatment in young patients is up to 80%. Arthroscopic antero-inferior shoulder stabilization has become the gold standard in recent years due to technical and material improvement. The recurrence rate after arthroscopic and open surgery is similar (approximately 6.5%), but morbidity after arthroscopic surgery is less. The authors of this paper advise the use of suture anchors for refixation of the capsulolabral complex. An antero-inferior approach is used for ideal positioning of the anchors on the glenoid rim and lesions of the superior biceps tendon or other co-morbidities can be addressed at the same time. In conclusion arthroscopic shoulder stabilization is an appropriate treatment for antero-inferior shoulder dislocation.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3
Abb. 4
Abb. 5

Literatur

  1. De Simoni C, BA, Imhoff AB (2000) Ein neuer inferiorer (5:30-Uhr-) Zugang für die arthroskopische Reparation des Bankart-Schadens. Arthroskopie 13:217–219

    Article  Google Scholar 

  2. Gartsman GM, Roddey TS, Hammerman SM (2000) Arthroscopic treatment of anterior-inferior glenohumeral instability. Two to five-year follow-up. J Bone Joint Surg Am 82-A(7):991–1003

    Google Scholar 

  3. Gohlke F, Hedtmann A (2002) Orthopädie und orthopädische Chirurgie. Schulter. Stuttgart, Thieme

  4. Hobby J et al (2007) Is arthroscopic surgery for stabilisation of chronic shoulder instability as effective as open surgery? A systematic review and meta-analysis of 62 studies including 3044 arthroscopic operations. J Bone Joint Surg Br 89(9):1188–1196

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Imhoff AB et al (n d) Arthroscopic repair of anterior-inferior glenohumeral instability with the deep anterior-inferior portal (5.30 o’clock): A prospective study of 190 patients. Am J Sports Med (submitted)

  6. Imhoff AB, Ticker JB, FH Fu (2003) An atlas of shoulder arthroscopy. Dunitz, London, New York

  7. Kim SH et al (2003) Arthroscopic anterior stabilization of the shoulder: two to six-year follow-up. J Bone Joint Surg Am 85-A(8):1511–1518

    Google Scholar 

  8. Kropf EJ, Tjoumakaris FP, Sekiya JK (2007) Arthroscopic shoulder stabilization: is there ever a need to open? Arthroscopy 23(7):779–784

    PubMed  Google Scholar 

  9. Larrain MV et al (2006) Arthroscopic management of traumatic anterior shoulder instability in collision athletes: analysis of 204 cases with a 4- to 9-year follow-up and results with the suture anchor technique. Arthroscopy 22(12):1283–1289

    Article  PubMed  Google Scholar 

  10. Ogilvie-Harris DJ, D’Angelo G (1990) Arthroscopic surgery of the shoulder. Sports Med 9(2):120–128

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  11. Owens BD et al (2007) The incidence and characteristics of shoulder instability at the United States military academy. Am J Sports Med 35(7):1168–1173

    Article  PubMed  Google Scholar 

  12. Paul J, Schöttle PB, Imhoff AB (2007) Die Pathologie des Labrum glenoidale. Obere Extremität 2:143–149

    Article  Google Scholar 

  13. Robinson CM et al (2006) Functional outcome and risk of recurrent instability after primary traumatic anterior shoulder dislocation in young patients. J Bone Joint Surg Am 88(11):2326–2336

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Scheibel M et al (2007) Structural integrity and clinical function of the subscapularis musculotendinous unit after arthroscopic and open shoulder stabilization. Am J Sports Med 35(7):1153–1161

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Thal R et al (2007) Arthroscopic Bankart repair using knotless or BioKnotless suture anchors: 2- to 7-year results. Arthroscopy 23(4):367–375

    PubMed  Google Scholar 

  16. Tischer T, Anetzberger H, Müller-Gerbl M (2004) Arthroskopisch relevante Anatomie der Schulterinstabilität. Arthroskopie 17:133–138

    Article  Google Scholar 

  17. Tischer T, Putz R (2003) Anatomy of the superior labrum complex of the shoulder. Orthopäde 32(7):572–577

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  18. Tischer T, Vogt S, Imhoff AB (2007) Arthroscopic stabilization of the shoulder with suture anchors with special reference to the deep anterior-inferior portal (5.30 o’clock). Oper Orthop Traumatol 19(2):133–154

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to A.B. Imhoff.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Paul, J., Vogt, S., Tischer, T. et al. Die arthroskopische ventrale Schulterstabilisierung. Orthopäde 38, 31–35 (2009). https://doi.org/10.1007/s00132-008-1352-z

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-008-1352-z

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation