Zusammenfassung
Die zuklappende valgisierende Tibiakopfosteotomie ist ein zuverlässiges operatives Verfahren zur Behandlung der medialen Gonarthrose junger und aktiver Patienten, für die ein endoprothetischer Gelenkersatz noch zu früh erscheint. Sie liefert gute Langzeitergebnisse, die sich allerdings mit zunehmendem Zeitverlauf verschlechtern. Die vorliegende Arbeit präsentiert die klinischen und röntgenologischen Ergebnisse von 217 Patienten mit einem durchschnittlichen Nachuntersuchungszeitraum von 9 Jahren.
Neben dem erzielten Korrekturergebnis und anderen bekannten prognostischen Faktoren wie dem Patientenalter, dem Übergewicht und dem präoperativen Arthrosegrad konnten wir mit der Ätiologie der Fehlstellung bei der medialen Gonarthrose mit dem sog. „tibial bone varus angle“ einen weiteren bedeutenden prognostischen Faktor ausarbeiten. Dieser Winkel erlaubt dem Operateur zwischen einer angeborenen Varusfehlstellung der proximalen Tibia und einer sekundären verschleißbedingten Fehlstellung zu unterscheiden. Im ersten Fall beseitigt die lateral zuklappende Osteotomie die Fehlstellung, andernfalls ist sie als Palliativeingriff anzusehen, mit dem möglicherweise weniger gute Ergebnisse erzielt werden können.
Abstract
In young and active patients, closing-wedge high tibial osteotomies are reliable procedures in the treatment of osteoarthritis of the medial compartment of the knee. This has been consistently shown throughout the last 2 decades. The present study analyzes the long-term results of 217 patients after an average of 9 years and compares them to the results in the literature.
Besides correction of the alignment, other prognostic factors such as the patients’ age, overweight, the preoperative degree of osteoarthritis, but also a newer prognostic factor described by the Lyon knee school have been evaluated. The authors found that the “tibial bone varus angle” might be helpful to differentiate between a bony deformity of the proximal tibia, amenable to correction by osteotomy, and a secondary bony erosion of the medial tibial plateau, with a worse prognosis.
Literatur
Aglietti AC (1983) Tibial osteotomy for varus osteoarthritic knee. Clin Orthop 176: 239–251
Ahlbäck S (1968) Osteoarthritis of the knee. A radiographic investigation. Acta Radiol 277 (Suppl): 1–72
Berman AT, Bosacco SJ, Kirshner S, Avolio A. (1991) Factors influencing long term results in HTO. Clin Orthop 272: 192–198
Billings A, Scott DF, Camargo MP, Hofman AA (2000) High tibial osteotomy with a calibrated osteotomy guide, rigid internal fixation and early motion. Long term follow up. J Bone Joint Surg Am 82: 70–79
Bouharras M, Hoets F, Watillon M, Despontin J, Gueulette R, Thomas P, Parmentier D (1994) Devenir des OTV pour AFTI avec un recul moyen de 8 ans. Acta Orthop Belg 60: 163–169
Cass JR, Bryan RS (1988) High tibial osteotomy. Clin Orthop 230: 196–199
Coventry MB, Ilstrup DM, Wallrichs SL (1993) proximal tibial osteotomy. A critical long term study of 87 cases. J Bone Joint Surg Am 75: 196–201
Debeyere J, Patte D (1961) the place of corrective osteotomies in the treatment of gonarthrosis. Acta Orthop Belg 27: 374–383
Healy WL, Riley LH (1986) High tibial valgus osteotomy. A critical review. Clin Orthop 209: 227–233
Hernigou PH, Medevielle D, Debeyre J, Goutailler D (1987) Proximal tibial osteotomy for osteoarthritis with varus deformity. J Bone Joint Surg Am 69: 332–354
Holden DL, James SL, Larson RL, Slocum DB (1988) Proximal tibial osteotomy in patients who are 50 years old ort less. J Bone Joint Surg Am 70: 977–982
Insall J, Joseph DM, Msika C (1984) HTO for varus gonarthrosis. A long term follow up study. J Bone Joint Surg Am 66: 1040–1048
Ivarsson I, Mynerts R (1990) HTO for medial osteoarthritis of the knee. J Bone Joint Surg Br 72: 238–244
Jackson JP, Waugh W (1961) Tib ial osteotomy for osteoarthritis of the knee. J Bone Joint Surg Br 43: 746–751
Korovessis P, Katsoudas G, Salonikides P, Stamatakis M, Baikousis A (1999) A medium and long term results of high tibial osteotomy for varus gonarthrosis in an agricultural population. Orthopedics 22: 729–736
Levigne C, Bonnin M (1991) Ostéotomie tibiale de valgisation pour AFTI. Journées Lyonnaises de Chirurgie du Genou, Lyon
Lootvoet L, Massinon A, Rossillon R, Himmer O, Lambert K (1991) Ostéotomie tibiale haute de valgisation pour gonarthrose sur genu varum. A propos d’une série de 193 cas revus après 6 à 10 ans de recul. Rev Chir Orthop 79: 375–384
Majima T, Yasuda K, Katsuragi R, Kaneda K (2000) Progression of joint arthrosis 10 to 15 years after HTO. Clin Orthop 381: 177–184
Matthews L, Goldstein SA, Malvitz TA, Katz BP, Kaufer H. (1988) Proximal tibial osteotomy factors that influence the duration of satisfactory function. Clin Orthop 229: 193–200
Nagel A, Insall JN, Scuderi GR (1996) Proximal tibial osteotomy: a subjective outcome study. J Bone Joint Surg Am 78: 1353–1358
Naudie D, Bourne RB, Rorabeck CH, Bourne TJ (1999) Survivorship of the high tibial valgus osteotomy. Clin Orthop 367: 18–27
Odenbring S, Tjörnstrand B, Egund N et al. (1989) Function after Osteotomy for medial gonarthrosis below aged 50 years. Acta Orthop Scand 60: 527–531
Odenbring S, Egund N, Knutson K, Lindstrand A, Larsen ST (1990) Revision after osteotomy for gonarthrosis: A 10–19 years follow up of 314 cases. Acta Orthop Scand 61: 128–130
Rinonapoli E, Mancini GB, Corvaglia A, Musiello S (1998) Tibial Osteotomy for varus gonarthrosis. Clin Orthop 353: 185–193
Rudan JF, Simurda MA (1991) Valgus tibial osteotomy a long term follow up study. Clin Orthop 268: 157–160
Stuart MJ, Grace JN, Ilstrup DM, Kelly CM, Adams RA, Morrey BF (1990) Late recurrence of varus deformity after proximal tibial osteotomy. Clin Orthop 260: 61–65
Yashuda K, Majima T, Tsuchida T, Kaneda K (1992) A 10 to 15 years follow up observation of HTO in medial comprtment OA. Clin Orthop 282: 186–195
Interessenkonflikt:
Keine Angaben
Author information
Authors and Affiliations
Corresponding author
Additional information
Aus dem französischen übersetzt von Dr. Christian Nührenbörger und Priv.-Doz. Dr. Romain Seil, Orthopädische Universitätsklinik Homburg/Saar.
Rights and permissions
About this article
Cite this article
Bonnin, M., Chambat, P. Der Stellenwert der valgisierenden, zuklappenden Tibiakopfosteotomie bei der medialen Gonarthrose. Orthopäde 33, 135–142 (2004). https://doi.org/10.1007/s00132-003-0586-z
Issue Date:
DOI: https://doi.org/10.1007/s00132-003-0586-z