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Geschlechtsspezifische Charakteristika und Prognose des Nierenzellkarzinoms

Gender-specific characteristics and survival of renal cell carcinoma

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Zusammenfassung

Hintergrund

Die Inzidenz des Nierenzellkarzinoms steigt kontinuierlich, Männer sind etwa doppelt so oft betroffen wie Frauen. Wir untersuchten den Einfluss des Geschlechts auf den histologischen Subtyp, das Tumorstadium, den Differenzierungsgrad und das Metastasierungsstadium zum Diagnosezeitpunkt sowie die Langzeitprognose.

Material und Methoden

Retrospektiv wurden 780 Patienten evaluiert, die sich in den Jahren 1990–2005 in unserer Klinik einer Nephrektomie bzw. Nierenteilresektion unterzogen. Das mittlere Follow-up betrug 5,44 Jahre.

Ergebnisse

Von den Patienten waren 486 (62%) Männer, 294 (38%) Frauen. Letztere zeigten zum Operationszeitpunkt ein signifikant höheres Alter (65,3 vs. 62,2 Jahre; p<0,001, t-Test), niedrigere T-Stadien (p=0,046, χ2) und litten seltener unter Metastasen (p=0,026, χ2) als Männer. Bei Frauen wurden häufiger klarzellige (85,2 vs. 78,3%) und seltener papilläre Tumore (11,0 vs. 18,8%) diagnostiziert (p=0,026, χ2). Im Gegenzug zeigten Männer ein um 23% höheres Risiko, am Tumor zu versterben; die Kaplan-Meier-Analyse erbrachte ein signifikant schlechteres tumorspezifisches Gesamtüberleben für Männer (5-Jahres-Überleben 74 vs. 83%; p=0,033, log rank). In der Multivariatanalyse erwiesen sich jedoch nur das TNM- und G-Stadium, nicht aber das Geschlecht als unabhängiger Prognosefaktor.

Schlussfolgerung

Männer zeigten bei schlechterer Gesamtprognose zum Operationszeitpunkt signifikant höhere T-Stadien und häufiger Metastasen. Andererseits ergab sich kein Hinweis darauf, dass das Geschlecht einen unabhängigen Prognosefaktor darstellt. Daher muss postuliert werden, dass bei Männern die Erkrankung aufgrund aggressiverer Tumorbiologie und/oder zu später Diagnosestellung, bedingt durch suboptimale Vorsorge, oft zu spät diagnostiziert wird. Unabhängig vom kausalen Zusammenhang sind deshalb auch in Bezug auf das Nierenzellkarzinom regelmäßige(re) Vorsorgeuntersuchungen für Männer zu empfehlen.

Abstract

Background

Renal cell carcinoma (RCC) occurs twice as often in men as in women; however, the influence of gender on stage, grade, subtype and prognosis has not been studied in detail.

Methods

This study included 780 patients treated by (partial) nephrectomy at our institution in Marburg between 1990 and 2005. The mean follow-up was 5.44 years.

Results

Of the 780 patients, 486 (62%) were men and 294 (38%) were women. Women were significantly older (mean, 65.3 vs. 62.2 years; p<0.001, t-test), presented at lower T stages (p=0.046, χ2) and suffered metastasis less frequently at diagnosis (p=0.026, χ2). In addition, women more frequently had clear cell tumours (85.2% vs. 78.3%) and less frequently papillary tumours (11.0% vs. 18.8%) than men (p=0.026, χ2). In contrast, men had an increased risk of death from RCC (HR 1.23, CI 0.92–1.63); Kaplan-Meier curves revealed a significant difference in tumour-specific survival between men and women (p=0.033, log rank; 5-year survival 74% vs. 83%). However, unlike tumour stage and tumour grade, gender could not be retained as a significant independent prognostic marker in multivariate analysis.

Conclusion

In general, RCC in men is characterized by higher tumour stages and more frequent metastasis at diagnosis along with inferior tumour-specific survival. However, as gender failed to qualify as an independent prognostic marker for tumour-specific survival, delayed diagnosis due to insufficient routine medical check-up and/or a more aggressive tumour biology might be be a concurrent cause. Thorough regular medical check-ups for men, also with regard to RCC, are thus mandatory.

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Literatur

  1. Buentig N, Storkel S, Atzpodien J (2002) Molecular genetic changes in renal cell carcinomas. Urologe A 41: 475–481

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Dhote R, Pellicercoeuret N, Thionunn B et al. (2000) Risk factors for adult renal cell carcinoma: a systematic review and implications for prevention. BJU Int 86: 20

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Doehn C, Jocham D (2004) Immunotherapy of renal cell carcinoma: results from current phase-III-trials. Aktuel Urol 35: 121–129

    Article  CAS  Google Scholar 

  4. Figlin RA (1999) Renal cell carcinoma: management of advanced disease. J Urol 161: 381–386

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Haferkamp A, Rohde D, Mueller SC et al. (2006) Das Nierenzellkarzinom. Urologe 45: 74–84

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Kirkali Z, Oebek C (2003) Clinical aspects of renal cell carcinoma. EAU Update Series 1: 189–196

    Article  Google Scholar 

  7. Mandel JS, McLaughlin JK, Schlehofer B et al. (1995) International renal-cell cancer study. IV. Occupation. Int J Cancer 61: 601–605

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Margulis V, Tamboli P, Matin SF et al. (2008) Analysis of clinicopathologic predictors of oncologic outcome provides insight into the natural history of surgically managed papillary renal cell carcinoma. Cancer 112: 1480–1488

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Mellemgaard A, Lindblad P, Schlehofer B et al. (1995) International renal-cell cancer study. III. Role of weight, height, physical activity, and use of amphetamines. Int J Cancer 60: 350–354

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Oberneder R, Wagner H, Siebels M et al. (2003) Nierenzellkarzinom. In: München T (Hrsg) Urologische Tumoren – Manual des Tumorzentrums München. W. Zuckschwerdt, München Wien New York, S 79–97

  11. Pantuck AJ, Klatte T, Patard J et al. (2008) The impact of gender and age in renal cell carcinoma: age is an independent prognostic factor in women but not men. J Clin Oncol 26: abstract 5091

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Patard JJ, Leray E, Rioux-Leclercq N et al. (2005) Prognostic value of histologic subtypes in renal cell carcinoma: a multicenter experience. J Clin Oncol 23: 2763–2771

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Vogelzang NJ, Stadler WM (1998) Kidney cancer. Lancet 352: 1691–1696

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Wolk A, Gridley G, Niwa S et al. (1996) International renal cell cancer study. VII. Role of diet. Int J Cancer 65: 67–73

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  15. Yu MC, Mack TM, Hanisch R et al. (1986) Cigarette smoking, obesity, diuretic use, and coffee consumption as risk factors for renal cell carcinoma. J Natl Cancer Inst 77: 351–356

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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Schrader, A., Sevinc, S., Olbert, P. et al. Geschlechtsspezifische Charakteristika und Prognose des Nierenzellkarzinoms. Urologe 47, 1182–1186 (2008). https://doi.org/10.1007/s00120-008-1832-0

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00120-008-1832-0

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