Zusammenfassung
Hintergrund
Abdominelle lymphatische Malformationen (LM) stellen relativ seltene Befunde in der Differenzialdiagnose fokaler abdomineller Läsionen dar. Dennoch sind sie gerade bei Patienten in einer jungen Altersgruppe diagnostisch eine Herausforderung. Das Ziel dieses Übersichtsartikels ist es, aktuellste Informationen über die unterschiedlichen Arten der Manifestation von LM zu geben. Darüber hinaus werden die in diesem Zusammenhang auftretenden Syndrome sowie typischen Merkmale der Bildgebung behandelt.
Resultate
Klinisch treten abdominelle LM meist asymptomatisch auf. In der Bildgebung werden häufig Zufallsbefunde von dünnwandig begrenzten zystischen Raumforderungen im gesamten Abdomen auffällig. Die Flüssigkeit in den zystischen Raumforderungen kann proteinreich sein, Blut enthalten oder Zeichen der Infektion aufweisen. Die radiologische Präsentation überschneidet sich dabei häufig mit anderen zystischen Erkrankungen. Das typische Zeichen der LM ist das Fehlen von soliden Anteilen und die ausschließliche Kontrastmittelaufnahme der zystischen Wände und Septen.
Schlussfolgerung
Differenzialdiagnostisch müssen Radiologen bei zystischen abdominellen Raumforderungen v. a. bei Kindern und jungen Erwachsenen eine LM in Betracht ziehen. Die kürzlich neu definierten Entitäten dieses Krankheitsspektrums sind die sog. „central conducting lymphatic anomaly“ (CCLA) und die generalisierte lymphatische Anomalie (GLA).
Abstract
Background
Abdominal lymphatic malformations (LM) are relatively rare findings in the differential diagnosis of focal abdominal lesions; however, they represent a challenge especially in younger patients. The aim of this review article is to provide up-to-date information about the different kinds of LM manifestations. In addition, related syndromes and typical imaging features to facilitate the diagnosis are discussed.
Results
The clinical presentation of abdominal LM is unspecific, whereby most are asymptomatic and comprise incidental findings of thin-walled cystic masses anywhere in the abdomen. The fluid in the cystic masses may be proteinaceous, contain blood, or be infected. Radiological imaging features overlap with other cystic diseases; hallmark in LM is a lack of a solid component and exclusive enhancement of the walls and septae.
Conclusion
In cystic abdominal masses in early childhood or young adults, abdominal LM must be taken into account by the radiologist. Newly defined entities in this spectrum of diseases are central conducting lymphatic anomaly (CCLA) and generalized lymphatic anomaly (GLA).
Literatur
Abbott RM, Levy AD, Aguilera NS et al (2004) From the archives of the AFIP: primary vascular neoplasms of the spleen: radiologic-pathologic correlation. Radiographics 24:1137–1163
Adams DM, Trenor CC 3rd, Hammill AM et al (2016) Efficacy and safety of sirolimus in the treatment of complicated vascular anomalies. Pediatrics 137:e20153257
Arraiza M, Metser U, Vajpeyi R et al (2015) Primary cystic peritoneal masses and mimickers: spectrum of diseases with pathologic correlation. Abdom Imaging 40:875–906
Ayyappan AP, Jhaveri KS, Haider MA (2011) Radiological assessment of mesenteric and retroperitoneal cysts in adults: is there a role for chemical shift MRI? Clin Imaging 35:127–132
Chinai N, Sun Y, Steffen C (2010) Salmonella enteritidis-infected intra-abdominal lymphangioma. Anz J Surg 80:102–103
Faul JL, Berry GJ, Colby TV et al (2000) Thoracic lymphangiomas, lymphangiectasis, lymphangiomatosis, and lymphatic dysplasia syndrome. Am J Respir Crit Care Med 161:1037–1046
Francavilla ML, White CL, Oliveri B et al (2017) Intraabdominal lymphatic malformations: pearls and pitfalls of diagnosis and differential diagnoses in pediatric patients. Ajr Am J Roentgenol 208:637–649
Goyal P, Alomari AI, Kozakewich HP et al (2016) Imaging features of kaposiform lymphangiomatosis. Pediatr Radiol 46:1282–1290
Hancock BJ, St-Vil D, Luks FI et al (1992) Complications of lymphangiomas in children. J Pediatr Surg 27:220–224
Kosir MA, Sonnino RE, Gauderer MW (1991) Pediatric abdominal lymphangiomas: a plea for early recognition. J Pediatr Surg 26:1309–1313
Lal A, Gupta P, Singhal M et al (2016) Abdominal lymphatic malformation: spectrum of imaging findings. Indian J Radiol Imaging 26:423–428
Macpherson RI (1993) Gastrointestinal tract duplications: clinical, pathologic, etiologic, and radiologic considerations. Radiographics 13:1063–1080
North PE (2010) Pediatric vascular tumors and malformations. Surg Pathol Clin 3:455–494
Oliveira C, Sacher P, Meuli M (2010) Management of prenatally diagnosed abdominal lymphatic malformations. Eur J Pediatr Surg 20:302–306
Ozeki M, Fujino A, Matsuoka K et al (2016) Clinical features and prognosis of generalized lymphatic anomaly, kaposiform lymphangiomatosis, and gorham-stout disease. Pediatr Blood Cancer 63:832–838
Paltiel HJ, Burrows PE, Kozakewich HP et al (2000) Soft-tissue vascular anomalies: utility of US for diagnosis. Radiology 214:747–754
Russell KW, Rollins MD, Feola GP et al (2014) Sclerotherapy for intra-abdominal lymphatic malformations in children. Eur J Pediatr Surg 24:317–321
Tasnadi G (1993) Epidemiology and etiology of congenital vascular malformations. Semin Vasc Surg 6:200–203
Trenor CC 3rd, Chaudry G (2014) Complex lymphatic anomalies. Semin Pediatr Surg 23:186–190
Wassef M, Blei F, Adams D et al (2015) Vascular anomalies classification: recommendations from the international society for the study of vascular anomalies. Pediatrics 136:e203–214
Wilson SR, Bohrer S, Losada R et al (2006) Retroperitoneal lymphangioma: an unusual location and presentation. J Pediatr Surg 41:603–605
Yoo E, Kim MJ, Kim KW et al (2006) A case of mesenteric cystic lymphangioma: fat saturation and chemical shift MR imaging. J Magn Reson Imaging 23:77–80
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W.A. Wohlgemuth, L.M. Dendl, R. Brill, F. Stangl, D. Stoevesandt und A.G. Schreyer geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.
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Wohlgemuth, W.A., Dendl, L.M., Brill, R. et al. Abdominelle lymphatische Malformationen. Radiologe 58, 19–24 (2018). https://doi.org/10.1007/s00117-017-0336-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-017-0336-6
Schlüsselwörter
- Differenzialdiagnose
- „Central conducting lymphatic anomaly“
- Lymphatische Malformation
- Bildgebungscharakteristika
- Zystische Raumforderungen