Zusammenfassung
Implantate in Patienten müssen vor einer MR-Untersuchung auf MR-Sicherheit abgeklärt werden, um mögliche z. T. schwere Verletzungen und Implantatfehlfunktionen in einer MR-Umgebung weitestgehend auszuschließen. Es gilt unverändert die generelle Kontraindikation von Messungen von Patienten mit Implantaten. In jüngerer Vergangenheit ist jedoch ein Weg geschaffen worden, diese Kontraindikation legal zu umgehen. Hierfür sind spezielle Voraussetzungen nötig: Eindeutige Implantatidentifikation und Vorlage der originalen Herstellerkennzeichnung, Gewährleistung der geforderten Bedingungen bei „bedingt MR-sicheren“ Implantaten und Restrisiko-Nutzen-Analyse mit entsprechender Aufklärung. Dieser Prozess ist u. U. sehr aufwendig, da die Implantate häufig schlecht dokumentiert und die Detailinformationen der Implantatkennzeichnung ebenfalls nicht selten veraltet oder nicht einfach zu interpretieren sind.
Diese Arbeit informiert über rechtliche und normative Grundlagen der Messung von Patienten mit Implantaten. Es werden kurz mögliche physikalische Wechselwirkungen mit Implantaten angerissen, mögliche Strategien zur besseren Identifikation und Recherche von Implantaten und ihrer MR-Kennzeichnung aufgezeigt und allgemeine Ansätze zur Risikominimierung an Beispielen diskutiert.
Der zweite Teil geht auf die Inhalte von MR-Implantatkennzeichnungen ein und zeigt die aktuellen Prüfstandards auf. Es werden die für die Interpretation von MR-Implantatkennzeichnungen notwendigen Zusatzinformationen aus den Betriebsanleitungen der MR-Scanner erläutert. Abschließend folgen die Erklärung der aktuellen Muster-MR-Kennzeichnung von Implantaten der FDA (US Food and Drug Administration) und eine exemplarische Anwendung.
Abstract
Before a magnetic resonance imaging (MRI) examination, implants in patients must be cleared for MR safety in order to exclude the risk of possible severe injuries and implant malfunction in an MR environment. The general contraindication for measurements of patients with implants still applies; however, in the recent past a way has been found to legally circumvent this contraindication. For this purpose special conditions are required: explicit implant identification and the original manufacturer’s labelling are necessary, the required conditions for conditionally MR safe implants must be assured and a risk-benefit analysis with appropriate explanation to the patient has to be performed. This process can be very complex as the implants are often poorly documented and detailed information on the implant MR labelling is also often outdated or not easy to interpret. This article provides information about legal and normative principles of MR measurement of patients with implants. The possible physical interactions with implants will be briefly dealt with as well as possible strategies for better identification and investigation of implants and MR labelling. General approaches for minimizing the risk will be discussed using some examples. The second part deals with the content of MR implant labelling and the current test standards. Furthermore, the additional information from the operating instructions of the MR scanner that are necessary for the interpretation of the MR implant labelling, will be explained. The article concludes with an explanation of the current pattern for MR labelling of implants from the U.S. Food and Drug Administration (FDA) and an exemplary application.
Notes
MR-Gerät mit geschlossener, horizontaler Magnetöffnung; Kopf im Magnet-Isozentrum (xz) platziert, Patient auf Patiententischhöhe (y); Rückenlage.
Z. B. Körperspule sendet und die Kopfspule empfängt. Dann ist der eff. Wirkbereich nahezu der gesamte Scannerinnenraum.
Literatur
ASTM International (2014) ASTM F2052-14, standard test method for measurement of magnetically induced displacement force on medical devices in the magnetic resonance environment. West Conshohocken, PA, USA. http://www.astm.org/Standards/F2052.htm
ASTM International (2011) ASTM F2213-06(2011), standard test method for measurement of magnetically induced torque on medical devices in the magnetic resonance environment. West Conshohocken, PA, USA. http://www.astm.org/Standards/F2213.htm
Dempsey MF, Condon B, Hadley DM (2002) MRI safety review. Semin Ultrasound CT MR 23(5):392–401
Europäisches Parlament und der Rat (1990) RICHTLINIE DES RATES 90/385/EWG vom 20. Juni 1990 zur Angleichung der Rechtsvorschriften der Mitgliedstaaten über aktive implantierbare medizinische Geräte. Brüssel. http://eur-lex.europa.eu/LexUriServ/LexUriServ.do?uri=CONSLEG:1990L0385:20071011:de:PDF
International A (2013) ASTM F2119-07(2013), standard test method for evaluation of MR image artifacts from passive implants. West Conshohocken, PA, USA. http://www.astm.org/Standards/F2119.htm
International A (2011) ASTM F2182-11a, standard test method for measurement of radio frequency induced heating on or near passive implants during magnetic resonance imaging. West Conshohocken, PA, USA. http://www.astm.org/Standards/F2182.htm
International Electrotechnical Commision (IEC) (2013) IEC 60601-2-33 (ed.3)/A1 Amendment 1 – Medical electrical equipment – Part 2–33: particular requirements for the basic safety and essential performance of magnetic resonance equipment for medical diagnosis. Geneva
International Electrotechnical Commision (IEC) (2015) IEC 60601-2-33/AMD 2:2010 Amendment 2 – Medical electrical equipment – Part 2–33 (ed.3): particular requirements for the safety of magnetic resonance equipment for medical diagnosis. Geneva
International Electrotechnical Commision (IEC) (2014) IEC 62570 Standard practice for marking medical devices and other items for safety in the magnetic resonance environment. Geneva
International Electrotechnical Commision (IEC) (2010) IEC 60601-2-33 (ed.3) Medical electrical equipment – Part 2–33 (ed.3): Particular requirements for the safety of magnetic resonance equipment for medical diagnosis. Geneva
International Organisation of Standardization (ISO) (2012) ISO/TS 10974:2012(E) ISO/TS 10974 Assessment of the safety of magnetic resonance imaging for patients with an active implantable medical device. Geneva
Klucznik RP, Carrier DA, Pyka R et al (1993) Placement of a ferromagnetic intracerebral aneurysm clip in a magnetic field with a fatal outcome. Radiology 187(3):855–856
Langman DA, Goldberg IB, Finn JP et al (2011) Pacemaker lead tip heating in abandoned and pacemaker-attached leads at 1.5 Tesla MRI. J Magn Reson Imaging 33(2):426–431
LLC M (2015) MRI safety worldwide. http://www.magresource.eu. Zugegriffen: 23. Feb. 2015
Normenausschuss Radiologie (NAR) im DIN (2014) DIN 6876 DIN 6876 Betrieb von medizinischen Magnetresonanzsystemen. Berlin. http://www.beuth.de/de/norm/din-6876/197576544
Siemens AG (2010) Betreiberhandbuch Magnetom Skyra. München
U.S. Food and Drug Administration (FDA) (2014) Establishing safety and compatibility of passive implants in the magnetic resonance (MR) environment. http://www.fda.gov/downloads/MedicalDevices/DeviceRegulationandGuidance/GuidanceDocuments/UCM107708.pdf. Zugegriffen: 28. Feb. 2015
U.S. Food and Drug Administration (FDA) (2005) FDA Public Health Notification: MRI-caused injuries in patients with implanted neurological stimulators. http://www.fda.gov/medicaldevices/safety/alertsandnotices/publichealthnotifications/ucm062125.htm. Zugegriffen: 17. Feb. 2015
U.S. Food and Drug Administration (FDA) (1992) FDA safety alert: MRI related death of patient with aneurysm clip. http://www.fda.gov/medicaldevices/safety/alertsandnotices/publichealthnotifications/ucm242613.htm. Zugegriffen: 17. Feb. 2015
Danksagung
Sehr herzlich danken möchten die Autoren den Herren Georg Frese und Hans Engels sowie Frau Nicoline Schubert für ihre kritische Durchsicht der Arbeit.
Einhaltung ethischer Richtlinien
Interessenkonflikt. M. Mühlenweg weist auf folgende Beziehung hin: Er ist Mitglied im DIN-Normenausschuss Radiologie (NAR) in Arbeitsgemeinschaft mit der Deutschen Röntgengesellschaft (DRG). G. Schaefers weist auf folgende Beziehung hin: Die MR:comp GmbH ist die europäische Vertriebspartnerin der Datenbank MagResource. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.
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Mühlenweg, M., Schaefers, G. MR-Implantatkennzeichnungen und ihre Anwendung in der klinischen MRT-Praxis. Radiologe 55, 682–690 (2015). https://doi.org/10.1007/s00117-015-2814-z
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00117-015-2814-z