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Erfassung von Mangelernährung bei geriatrischen Traumapatienten

Eine erneute Bestandsaufnahme

Detection of malnutrition in geriatric trauma patients

A reassessment

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Zusammenfassung

Hintergrund und Fragestellung

Mangelernährung bei geriatrischen Traumapatienten ist assoziiert mit einer erhöhten Komplikations- und Mortalitätsrate und stellt somit einen entscheidenden Risikofaktor dar. Die Erfassung der betroffenen Patienten spielt eine wichtige Rolle in der Verbesserung des Outcome dieser wachsenden Patientengruppe.

Studiendesign und Untersuchungsmethoden

Bundesweit wurde im Jahr 2016 ein Fragebogen an 571 traumatologische/orthopädische Fachabteilungen versandt. Erfasst wurden u. a. Versorgungsstufe, alterstraumatologische Ausrichtung, ernährungsbezogene Screeningverfahren und die Durchführung von Ernährungsvisiten.

Ergebnisse

Die Antwortquote betrug 57 % (n = 325) und spiegelte, bezogen auf die Versorgungsstufe (überregionales, regionales, lokales Traumazentrum bzw. kein Traumazentrum) annähernd die deutsche Versorgungsrealität wider. Bei 14 % (n = 45) der Teilnehmer handelte es sich um DGU(Deutsche Gesellschaft für Unfallchirurgie)-zertifizierte Zentren für Alterstraumatologie, während bei weiteren 5 % (n = 15) eine kurzfristige Zertifizierung angestrebt wurde. Der Ernährungszustand wurde in 56 % (n = 181) der Kliniken erhoben. Häufigstes Instrument hierzu war der Body-Mass-Index mit 74 %, gefolgt von Mini-Nutritional-Assessment mit 30 %, Laborparametern mit 29 % und Nutritional-Risk-Screening 2002 mit 19 %. Vereinzelt wurden weitere Methoden angegeben. Etwa in der Hälfte der Abteilungen fanden in unterschiedlicher Häufigkeit Ernährungsvisiten auf Normalstationen (50 %) und Intensivstationen (57 %) statt.

Diskussion

Die hohe Antwortrate dieser Studie lässt ein besonderes Interesse an der Problematik der Mangelernährung bei geriatrischen Traumapatienten vermuten. Dies spiegelt sich in einer im Vergleich zu vergangenen Erhebungen zunehmenden Anzahl an Kliniken wider, die nicht nur gezielt den Ernährungsstatus erheben, sondern auch Ernährungsvisiten durchführen.

Schlussfolgerung

Die Etablierung geeigneter und zeiteffektiver Screeninginstrumente und deren Umsetzung im Klinikalltag stellen weiterhin eine Herausforderung dar.

Abstract

Background and objective

Malnutrition in geriatric trauma patients is associated with an increased risk of complications and mortality and is therefore a key risk factor. The assessment of the affected patients plays an important role in improving the outcome of this growing patient group.

Material and methods

In 2016 a questionnaire was sent to 571 departments specialized in traumatology and orthopedics throughout Germany. The following were recorded: level of care, expertise in geriatric trauma, nutrition-based screening procedures and nutritional ward round procedures.

Results

The response rate was 57% (n = 325) and closely reflected the treatment reality in Germany with respect to the level of care (superregional, regional or local trauma center and those without special qualifications). In 14% (n = 45) the participants were German Society for Trauma Surgery(DGU)-certified centers for age-related traumatology, while a further 5% (n = 15) were in the process of certification. The nutritional status was assessed in 56% (n = 181) of the clinics. Most frequently used was the body mass index (74%) followed by the mini nutritional assessment (30%), laboratory parameters (29%) and nutritional risk screening 2002 (19%). Some additional methods were specified. In approximately half of the departments nutritional ward rounds took place in regular wards (50%) and intensive care units (57%).

Discussion

The high response rate of this study seems to show the particular interest for malnutrition in geriatric trauma patients. This is reflected in an increase in the participating clinics compared to past surveys and also the more regularly performed assessment of nutritional status and implementation of nutritional visits.

Conclusion

The establishment of suitable and time-effective screening instruments and their implementation are still a challenge.

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Literatur

  1. Bauer JM, Kaiser MJ, Anthony P, Guigoz Y, Sieber CC (2008) The mini nutritional assessment – its history, today’s practice, and future perspectives. Nutr Clin Pract 23(4):388–396

    Article  Google Scholar 

  2. Bo Y, Wang K, Liu Y, You J, Cui H, Zhu Y et al (2016) The geriatric nutritional risk index predicts survival in elderly esophageal squamous cell carcinoma patients with radiotherapy. PLoS ONE 11(5):e155903

    Article  Google Scholar 

  3. Cederholm T, Jensen GL (2017) To create a consensus on malnutrition diagnostic criteria: a report from the global leadership initiative on malnutrition (GLIM) meeting at the ESPEN congress 2016. Clin Nutr 36(1):7–10. https://doi.org/10.1016/j.clnu.2016.12.001

    Article  Google Scholar 

  4. Cross MB, Yi PH, Thomas CF, Garcia J, Della Valle CJ (2014) Evaluation of malnutrition in orthopaedic surgery. J Am Acad Orthop Surg 22(3):193–199

    Article  Google Scholar 

  5. DGU (2014) Kriterienkatalog AltersTraumaZentrum DGU® Version 1.1, Stand 01.03.2014. http://www.alterstraumazentrum-dgu.de/fileadmin/user_upload/alterstraumazentrum-dgu.de/docs/AltersTraumaZentrum_DGU_Kriterienkatalog_V1.1_01.03.2014.pdf. Zugegriffen: 8. Juli 2017

    Google Scholar 

  6. Eschbach D, Kirchbichler T, Oberkircher L, Knobe M, Juenemann M, Ruchholtz S, Buecking B (2016) Management of malnutrition in geriatric trauma patients: results of a nationwide study. Eur J Trauma Emerg Surg 42(5):553–558

    Article  CAS  Google Scholar 

  7. Eschbach D, Kirchbichler T, Wiesmann T, Oberkircher L, Bliemel C, Ruchholtz S, Buecking B (2016) Nutritional intervention in cognitively impaired geriatric trauma patients: a feasibility study. Clin Interv Aging 11:1239–1246

    Article  CAS  Google Scholar 

  8. Fávaro-Moreira N, Krausch-Hofmann S, Matthys C, Vereecken C, Vanhauwaert E, Declercq A, Bekkering G, Duyck J (2016) Risk factors for malnutrition in older adults: a systematic review of the literature based on longitudinal data. Adv Nutr 7(3):507–522

    Article  Google Scholar 

  9. Garcez Leme LE, Carmo Sitta M, Toledo M, Silva Henriques S (2011) Orthopedic surgery among the elderly: clinical characteristics. Rev Bras Ortop 46(3):238–246

    Article  Google Scholar 

  10. Goost H, Vidakovic E, Deborre C, Randau T, Wirtz DC, Burger C, Koch E, Kabir K (2016) Malnutrition in geriatric trauma patients: screening methods in comparison. Technol Health Care 24(2):225–239

    Article  Google Scholar 

  11. Guo JJ, Yang H, Qian H, Huang L, Guo Z, Tang T (2010) The effects of different nutritional measurements on delayed wound healing after hip fracture in the elderly. J Surg Res 159(1):503–508

    Article  CAS  Google Scholar 

  12. Hohwü L, Lyshol H, Gissler M, Jonsson SH, Petzold M, Obel C (2013) Web-based versus traditional paper questionnaires: a mixed-mode survey with a nordic perspective. J Med Internet Res 15(8):e173–26

    Article  Google Scholar 

  13. http://www.deutsches-krankenhausverzeichnis.de/de/19/proxy/dkv/Treffer.html. Letzter Zugriff August 2011.

  14. Jonkers-Schuitema C, Klos M, Kouwenoord-van Rixel K, Kruizenga H, Remijnse W (2012) Guideline: screening and treatment of malnutrition. http://www.fightmalnutrition.eu/fileadmin/content/fight_malnutrition/methodology/Guideline_Screening_and_Treatment_of_Malnutrition_English_July_2012.pdf. Zugegriffen: 25. März 2017

    Google Scholar 

  15. Kaiser MJ, Bauer JM, Rämsch C, Uter W, Guigoz Y, Cederholm T, Thomas DR, Anthony PS, Charlton KE, Maggio M, Tsai AC, Vellas B, Sieber CC (2010) Mini nutritional assessment international group frequency of malnutrition in older adults: a multinational perspective using the mini nutritional assessment. J Am Geriatr Soc 58(9):1734–1738

    Article  Google Scholar 

  16. Koren-Hakim T, Weiss A, Hershkovitz A, Otzrateni I, Anbar R, Gross Nevo RF, Schlesinger A, Frishman S, Salai M, Beloosesky Y (2015) Comparing the adequacy of the MNA-SF, NRS-2002 and MUST nutritional tools in assessing malnutrition in hip fracture operated elderly patients. Clin Nutr. https://doi.org/10.1016/j.clnu.2015.07.014

    Article  Google Scholar 

  17. Machado AN, Sitta Mdo C, Jacob Filho W, Garcez-Leme LE (2008) Prognostic factors for mortality among patients above the 6th decade undergoing non-cardiac surgery: cares – clinical assessment and research in elderly surgical patients. Clinics (Sao Paulo) 63(2):151–156

    Article  Google Scholar 

  18. Norman K, Pichard C, Lochs H, Pirlich M (2008) Prognostic impact of disease-related malnutrition. Clin Nutr 27(1):5–15. https://doi.org/10.1016/j.clnu.2007.10.007

    Article  Google Scholar 

  19. Rai J, Gill SS, Kumar BR (2002) The influence of preoperative nutritional status in wound healing after replacement arthroplasty. Orthopedics 25:417–421

    Google Scholar 

  20. Rübsamen N, Akmatov MK, Castell S, Karch A, Mikolajczyk RT (2017) Comparison of response patterns in different survey designs: a longitudinal panel with mixed-mode and online-only design. Emerg Themes Epidemiol 14:4

    Article  Google Scholar 

  21. Schneider SM, Veyres P, Pivot X et al (2004) Malnutrition is an independent factor associated with nosocomial infections. Br J Nutr 92(1):105–111

    Article  CAS  Google Scholar 

  22. Thorsdottir I, Jonsson PV, Asgeirsdottir AE, Hjaltadottir I, Bjornsson S, Ramel A (2005) Fast and simple screening for nutritional status in hospitalized, elderly people. J Hum Nutr Diet 18(1):53–60

    Article  CAS  Google Scholar 

  23. Volkert D, Chourdakis M, Faxen-Irving G, Frühwald T, Landi F, Suominen MH et al (2015) ESPEN guidelines on nutrition in dementia. Clin Nutr 34(6):1052–1073

    Article  Google Scholar 

  24. Yi PH, Frank RM, Vann E, Sonn KA, Moric M, Della Valle CJ (2015) Is potential malnutrition associated with septic failure and acute infection after revision total joint arthroplasty? Clin Orthop 473(1):175–182

    Article  Google Scholar 

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Correspondence to J. Barthel.

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Interessenkonflikt

J. Barthel, M. Fischer, R. Aigner, J. Hack, B. Bücking, S. Ruchholtz und D. Eschbach geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Dieser Beitrag beinhaltet keine von den Autoren durchgeführten Studien an Menschen oder Tieren.

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W. Mutschler, München

H. Polzer, München

B. Ockert, München

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Barthel, J., Fischer, M., Aigner, R. et al. Erfassung von Mangelernährung bei geriatrischen Traumapatienten. Unfallchirurg 122, 864–869 (2019). https://doi.org/10.1007/s00113-018-0595-3

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