Zusammenfassung
Einleitung
Mikrochirurgische Replantationen finden erst seit kurzem Anwendung in Vietnam. Unsere Ergebnisse aus 7-jähriger Erfahrung mit der Daumenreplantation nach traumatischer Amputation bei vietnamesischen Patienten wurden untersucht und ausgewertet.
Material und Methoden
Alle traumatischen Totalamputationen des Daumens, die zwischen September 1999 und Juli 2006 replantiert worden waren, wurden ausgewertet. Beurteilt wurden als Hauptkriterien: 1. die subjektive Zufriedenheit des Patienten mit dem erfolgreich replantierten Daumen in funktioneller und ästhetischer Hinsicht, 2. Wiederherstellungsgrad der Daumenbeweglichkeit, 3. Wiederherstellungsgrad der Sensibilität und 4. die objektive Fähigkeit, tägliche Arbeiten auszuführen.
Ergebnisse
Es wurden 26 Patienten dokumentiert. Die Länge der Nachuntersuchungszeit betrug im Schnitt 22 Monate (6–72 Monate). Die Erfolgsrate der Replantation betrug 81%. Ein“gutes” oder“sehr gutes” Endergebnis konnte in 81% der erfolgreich replantierten Daumen erzielt werden.
Diskussion
Die Ursachen für 5 Verluste waren in allen Fällen Thrombosekomplikationen. Ein ausreichendes Débridement, standardisierte mikrovaskuläre Techniken in Kombination mit einem frühzeitigen Entdecken der Thromboseentstehung zur rechtzeitigen Revision mittels Veneninterponaten, spielen eine entscheidende Rolle für den Erfolg.
Abstract
Introduction
Replantation using microsurgical techniques is a fairly new procedure in Vietnam. We reviewed and evaluated our 7-year results of thumb replantation in Vietnamese patients following traumatic thumb amputation.
Material and methods
Traumatic thumb amputations between September 1999 and July 2006 were reexamined and evaluated. Postoperative functional results were evaluated based on four main criteria: 1) the patient’s subjective attitude regarding the replanted thumb, 2) the degree of mobility of the replanted thumb compared with its counterpart, 3) the level of sensitivity of the replanted thumb, and 4) the objective ability to perform daily tasks.
Results
A total of 26 patients were documented. The duration of follow-up averaged 22 months (range 6–72 months). The success rate of replantation was 81%. A rating of either “good” or “very good” was obtained for 81% of the replanted thumbs.
Discussion
Vascular thrombosis was the cause of all failures. Proper debridement, standardized microvascular techniques, timely detection of thrombosis formation, and reoperation using vein grafts play a decisive role in the final success.
Literatur
An PC, Kuo YR, Lin TS et al (2003) Heterotopic replantation in mutilating hand injury. Ann Plast Surg 50:113–119
Arakaki A, Tsai TM (1993) Thumb replantation: survival factors and re-exploration in 122 cases. J Hand Surg [Br] 18B:152–156
Cao X, Cai J, Liu W (1996) Avulsive amputations of the thumb: comparison of replantation techniques. Microsurgery 17:17–20
Chen ZW, Yu H (1987) Current procedures in China on replantation of severed limbs and digits. Clin Orthop Relat Res 215:15–23
Chow JA, Bilos ZJ, Chunprapaph B (1979) Thirty thumb replantations. Plast Reconstr Surg 64:626–630
Daoutis N, Efstathopoulos D, Gerostathopoulos N et al (1993) Replantation of the thumb: survival rate and functional recovery in correlation with type of injury. Microsurgery 14:454–456
Friedel R, Bach O, Nestmann H et al (2002) Late results following avulsion injuries of the thumb. Handchir Mikrochir Plast Chir 34:314–318
Gülgönen A, Bayri O, Ozkan T et al (2007) Replantation of thumb avulsion injuries. Handchir Mikrochir Plast Chir 39:231–237
Hamilton RB, O’Brien BM, Morrison A et al (1984) Survival factors in replantation and revascularisation of the amputated thumb - 10 years experience. Scand J Plast Reconstr Surg 18:163–173
Hattori Y, Doi K, Ikeda K et al (2003) Significance of venous anastomosis in fingertip replantation. Plast Reconstr Surg 111:1151–1158
Heitmann C, Levin S (2002) Alternatives to thumb replantation. Plast Reconstr Surg 110:1492–1503
Hette K, Lemke T, Knaepler H (1992) Distraction of the first metacarpal bone for thumb reconstruction. Unfallchirurg 95:294–297
Hoang NT (2005) Microsurgical finger replantation in Hanoi, Vietnam: our first experience. Handchir Mikrochir Plast Chir 37:337–343
Hoang NT (2006) Hand replantations following complete amputations at the wrist joint: first experiences in Hanoi, Vietnam. J Hand Surg [Br] 31:9–17
Hoang NT, Staudenmaier R, Hoehnke C (2008) Case reports: thumb reconstruction using amputated fingers. Clin Orthop Relat Res 466:1996–2001
Holmberg J, Arner M (1994) Sixty-five thumb replantations: a retrospective analysis of factors influencing survival. Scan J Plast Reconstr Surg Hand Surg 28:45–48
Joist A, Neuber M, Frebel T et al (2000) Die Kallusdistraktion des ersten Mittelhandknochens zur Daumenrekonstruktion nach traumatischer Amputation. Unfallchirurg 103:1073–1078
Komasu S, Tamai S (1968) Successful replantation of a completely cut-off thumb: case report. Plast Reconstr Surg 42:374–377
Matey P, Peart FC (1999) Alternatives to thumb replantation in three cases of traumatic amputation of the thumb. Microsurgery 19:153–156
Molski M (2007) Replantation of fingers and hands after avulsion and crush injuries. J Plast Reconstr Aesthet Surg 60:784–754
Niibayashi H, Tamura K, Fujiwara M et al (2000) Survival factors in digital replantation: significance of postoperative anaemia. J Hand Surg [Br] 25B:512–515
Ozerkan F, Ada S, Bora A et al (1995) Eight years experience in crush and avulsion type finger amputation. Microsurgery 16:739–742
Pho RWH, Chacha PB, Yeo KQ (1979) Rerouting vessels and nerves from other digits in replanting an avulsed and degloved thumb. Plast Reconstr Surg 64:330–335
Schlenker JD, Kleinert HE, Tsai TM (1980) Methods and results of replantation following traumatic amputation of the thumb in sixty-four patients. J Hand Surg [Am] 5A:63–70
Tamai S (1982). 20 year’s experience of limb replantation: Review of 293 upper extremity replants. J Hand Surg 7A:549–556
Vedan C (1981) Detaillierte Beschreibung einer primären Beugesehnennaht im Digitalkanal. Handchir 8:186–188
Walzer LR, Piza-Katzer H (1986) Primary pollicization in severe circular saw injury (autologous joint transplantation, flap-plasty). Unfallchirurg 89:365–368
Danksagungen
Der Erstautor möchte der Alexander-von-Humboldt-Stiftung für die finanzielle Förderung in Form eines Forschungsstipendiums am Universitätsklinikum“Rechts der Isar” der Technischen Universität München, sowie für die wissenschaftliche Unterstützung herzlich danken.
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Hoang, N., Staudenmaier, R., Feucht, A. et al. Daumenreplantation nach traumatischer Amputation. Unfallchirurg 112, 1047–1054 (2009). https://doi.org/10.1007/s00113-008-1533-6
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DOI: https://doi.org/10.1007/s00113-008-1533-6