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Somatische und psychische Aspekte der Anorexia nervosa

Basiswissen zu Diagnostik und Therapie für den Kinder- und Jugendarzt

Somatic and mental aspects of anorexia nervosa

Basic knowledge of the diagnostics and treatment for pediatricians

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Zusammenfassung

Die Anorexia nervosa hat eine hohe Chronifizierungstendenz und ist die psychische Erkrankung mit der höchsten Mortalität. Ihre Behandlungsbedürftigkeit hat während der Coronapandemie v. a. im Kindesalter zugenommen. In der Praxis ist die zunehmende Prävalenz der atypischen AN zu beachten. Die Prävalenz beim männlichen Geschlecht wird möglicherweise unterschätzt, weil die Merkmale noch unzureichend bekannt sind. Somatische Folgeerscheinungen sind fast immer starvationsbedingt und können viele Organe betreffen. Psychische Begleit- oder Folgeerkrankungen sind vornehmlich Depressionen, Angst- und Zwangserkrankungen. Neben einer genetischen Disposition werden weitere biologische Risikofaktoren für die AN diskutiert. Die Therapie besteht in somatischer Stabilisierung, Gewichtsrehabilitation und Psychotherapie. Die Eltern sollten immer in die Behandlung einbezogen werden. Die Gewichtsstabilisierung und die Anpassung an das Wachstum sind für einen positiven Heilungsverlauf unerlässlich. Die Konzeption der Erkrankung als metabopsychiatrische Störung ist mit der Hoffnung auf neue Forschungs- und Therapieansätze verbunden.

Abstract

Anorexia nervosa is the mental disorder with the highest mortality and is often associated with a chronic course. During the corona pandemic the number of patients in need of treatment significantly increased, especially for affected patients in childhood. In addition, there is an increasing prevalence of atypical anorexia nervosa characterized by normal or overweight but with similar somatic or psychiatric symptoms. The prevalence of anorexia nervosa in males is probably underestimated because clinicians are not well informed about its characteristics in the male sex. Somatic consequences of anorexia nervosa are mostly starvation-induced and can affect many organs. Depressive symptoms, anxiety and obsessive-compulsive disorders are the most frequent psychiatric comorbid disorders or sequelae. Besides an important genetic disposition, further biological risk factors are discussed for the etiology of anorexia nervosa. Treatment consists of somatic stabilization, achievement of a healthy body weight and psychotherapy. The parents should always be integrated into the treatment of children and adolescents with anorexia nervosa. Weight stabilization and its adjustment to growth are essential for a positive long-term outcome. The new concept of anorexia nervosa as a metabo-psychiatric disorder is associated with the hope of new research and treatment strategies.

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Notes

  1. Aufgrund der überwiegenden Prävalenz der AN beim weiblichen Geschlecht wird in diesem Beitrag von Patientin gesprochen. Es sind aber immer auch Patienten gemeint.

Literatur

  1. Bühren K, Herpertz-Dahlmann B, Dempfle A et al (2017) First sociodemographic, pretreatment and clinical data from a German web-based registry for child and adolescent anorexia nervosa. Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother 45:393–400. https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000544

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Dobrescu SR, Dinkler L, Gillberg C et al (2019) Anorexia nervosa: 30-year outcome. Br J Psychiatry. https://doi.org/10.1192/bjp.2019.113

    Article  PubMed Central  Google Scholar 

  3. Grilo CM, Udo T (2021) Examining the significance of age of onset in persons with lifetime anorexia nervosa: comparing child, adolescent, and emerging adult onsets in nationally representative U.S. study. Int J Eat Disord 54:1632–1640. https://doi.org/10.1002/eat.23580

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  4. Wentz E, Gillberg IC, Anckarsäter H et al (2009) Adolescent-onset anorexia nervosa: 18-year outcome. Br J Psychiatry 194:168–174. https://doi.org/10.1192/bjp.bp.107.048686

    Article  PubMed  Google Scholar 

  5. Herpertz S, Fichter M, Herpertz-Dahlmann B, Hilbert A, Tuschen-Caffier B, Vocks S, Zeeck A (Hrsg) (2018) S3-Leitlinie. Diagnostik und Behandlung der Essstörungen. 2. Auflage. https://www.awmf.org/uploads/tx_szleitlinien/051-026l_S3_Essstoerung.

  6. Gradl-Dietsch G, Herpertz-Dahlmann B, Degenhardt F et al (2020) Feeding and eating disorders in ICD-11. Z Kinder Jugendpsychiatr Psychother. https://doi.org/10.1024/1422-4917/a000772

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Herpertz-Dahlmann B, Dempfle A, Egberts KM et al (2018) Outcome of childhood anorexia nervosa—The results of a five-to ten-year follow-up study. Int J Eat Dis 51:295–304

    Article  Google Scholar 

  8. Garber AK, Cheng J, Accurso EC et al (2019) Loss and illness severity in adolescents with atypical anorexia nervosa. Pediatrics 144:e20192339. https://doi.org/10.1542/peds.2019-2339

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. van Eeden AE, van Hoeken D, Hoek HW (2021) Incidence, prevalence and mortality of anorexia nervosa and bulimia nervosa. Curr Opin Psychiatry 34:515–524. https://doi.org/10.1097/YCO.0000000000000739

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  10. Nagata JM, Ganson KT, Murray SB (2020) Eating disorders in adolescent boys and young men: an update. Curr Opin Pediatr 32:476–481. https://doi.org/10.1097/MOP.0000000000000911

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  11. Herpertz-Dahlmann B, Dempfle A, Eckardt S (2022) The youngest are hit hardest: The influence of the COVID-19 pandemic on the hospitalization rate for children, adolescents, and young adults with anorexia nervosa in a large German representative sample. Eur Psychiatry 65(1):e84. https://doi.org/10.1192/j.eurpsy.2022.2345

  12. Herpertz-Dahlmann B (2021) Essstörungen im Kindes- und Jugendalter. Kinder Jugendmed 21:95–102

    Article  Google Scholar 

  13. Herpertz-Dahlmann B (2022) Anorexia nervosa. In: Herpertz-Dahlmann B, Hilbert A (Hrsg) Essstörungen im Kindes- und Jugendalter. Kohlhammer, Stuttgart, S 13–61

    Google Scholar 

  14. Watson HJ, Yilmaz Z, Thornton LM et al (2019) Genome-wide association study identifies eight risk loci and implicates metabo-psychiatric origins for anorexia nervosa. Nat Genet. https://doi.org/10.1038/s41588-019-0439-2

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  15. Herpertz-Dahlmann B, Hilbert H (Hrsg) (2022) Essstörungen bei Kindern und Jugendlichen. Kohlhammer, Stuttgart

  16. Schulz N, Belheouane M, Dahmen B et al (2021) Gut microbiota alteration in adolescent anorexia nervosa does not normalize with short-term weight restoration. Int J Eat Disord 54:969–980. https://doi.org/10.1002/eat.23435

    Article  PubMed  Google Scholar 

  17. Mack I, Cuntz U, Grämer C et al (2016) Weight gain in anorexia nervosa does not ameliorate the faecal microbiota, branched chain fatty acid profiles, and gastrointestinal complaints. Sci Rep 6:26752

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  18. Hedman A, Breithaupt L, Hübel C et al (2019) Bidirectional relationship between eating disorders and autoimmune diseases. J Child Psychol Psychiatry 60:803–812. https://doi.org/10.1111/jcpp.12958

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Larsen JT, Munk-Olsen T, Bulik CM et al (2017) Early childhood adversities and risk of eating disorders in women: a Danish register-based cohort study. Int J Eat Disord 50:1404–1412. https://doi.org/10.1002/eat.22798

    Article  PubMed  Google Scholar 

  20. Gilsbach S, Plana MT, Castro-Fornieles J et al (2022) Increase in admission rates and symptom severity of childhood and adolescent anorexia nervosa in Europe during the COVID-19 pandemic: data from specialized eating disorder units in different European countries. Child Adolesc Psychiatry Ment Health 16:46. https://doi.org/10.1186/s13034-022-00482-x

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  21. Rodgers RF, Melioli T (2016) The relationship between body image concerns, eating disorders and Internet use, part I: a review of empirical support. Psychol Adolesc Res Rev. https://doi.org/10.1007/S40894-015-0016-6

    Article  Google Scholar 

  22. Götz M, Mendel C (2020) Kinder, Medien und COVID-19. 33: 4–10. https://www.br-online.de/jugend/izi/deutsch/publikation/televizion/33_2020_1/Goetz_Mendel-Kinder_Medien_und_COVID-19.pdf. Zugegriffen: 30.10.2022

  23. Jaite C, Bühren K, Dahmen B et al (2019) Clinical characteristics of inpatients with childhood vs. adolescent anorexia nervosa. Nutrients. https://doi.org/10.3390/nu11112593

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  24. Herpertz-Dahlmann B, Schwarte R, Krei M et al (2014) Day-patient treatment after short inpatient care versus continued inpatient treatment in adolescents with anorexia nervosa (ANDI): a multicentre, randomised, open-label, non-inferiority trial. Lancet 383:1222–1229

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Herpertz-Dahlmann B, Borzikowsky C, Altdorf S et al (2021) ‘Therapists in action’-Home treatment in adolescent anorexia nervosa: a stepped care approach to shorten inpatient treatment. Eur Eat Disord Rev 29:427–442. https://doi.org/10.1002/erv.2755

    Article  PubMed  Google Scholar 

  26. Garber AK, Cheng J, Accurso EC et al (2021) Short-term outcomes of the study of refeeding to optimize inpatient gains for patients with anorexia nervosa: a multicenter randomized clinical trial. JAMA Pediatr 175:19–27. https://doi.org/10.1001/jamapediatrics.2020.3359

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Dempfle A, Herpertz-Dahlmann B, Timmesfeld N et al (2013) Predictors of the resumption of menses in adolescent anorexia nervosa. BMC Psychiatry 13:308. https://doi.org/10.1186/1471-244X-13-308

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  28. Legenbauer T, Vocks S (2006) Manual der kognitiven Verhaltenstherapie bei Anorexie und Bulimie. Springer, Berlin Heidelberg

    Google Scholar 

  29. Cooper AR, Jennings AF, Loeb KL et al (2019) Family-based treatment for adolescent eating disorders. In: Hebebrand J, Herpertz-Dahlmann B (Hrsg) Eating disorders and obesity in children and adolescents. Elsevier, St. Louis, S 117–122

    Chapter  Google Scholar 

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Correspondence to Beate Herpertz-Dahlmann.

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Interessenkonflikt

B. Herpertz-Dahlmann gibt folgende Interessenkonflikte an: Forschungsgrants von DFG, BMBF, EU/ERA NET und GBA; Wiley Editor in Chief – Honorar; Kohlhammer Buchhonorar. S. Altdorf gibt an, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Für diesen Beitrag wurden von den Autorinnen keine Studien an Menschen oder Tieren durchgeführt. Für die aufgeführten Studien gelten die jeweils dort angegebenen ethischen Richtlinien.

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Gesine Hansen, Hannover

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Herpertz-Dahlmann, B., Altdorf, S. Somatische und psychische Aspekte der Anorexia nervosa. Monatsschr Kinderheilkd 171, 222–230 (2023). https://doi.org/10.1007/s00112-023-01697-8

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