Skip to main content
Log in

Lymphogranuloma venereum

Eine alte Krankheit in neuem Kleid

Lymphogranuloma venereum

An old disease in a new dress

  • Kasuistiken
  • Published:
Der Internist Aims and scope Submit manuscript

Zusammenfassung

Lymphogranuloma venereum ist eine sexuell übertragene Erkrankung verursacht durch Chlamydia trachomatis der Serotypen L1, L2 und L3. Die klassische Manifestation ist eine schmerzhafte inguinale Lymphadenopathie, welche ohne Behandlung zu schwerwiegenden Komplikationen führt. Daneben wird seit einigen Jahren gehäuft eine ulzerierende Proktitis beschrieben, speziell bei Männern, die Sex mit Männern haben. Da die klinischen Beschwerden unspezifisch sind, muss bei Proktitis aktiv nach Chlamydia trachomatis gesucht werden. Die Diagnostik des Lymphogranuloma venereum erfolgt heute hauptsächlich mit molekularen Testverfahren. Zur Therapie wird Tetracyclin über 3 Wochen empfohlen. Die Erkrankung wird anhand von 5 aktuellen klinischen Fallbeispielen dargestellt.

Abstract

Lymphogranuloma venereum is a sexually transmitted disease caused by Chlamydia trachomatis, serotypes L1, L2 and L3. The classical clinical manifestation is a painful inguinal lymphadenopathy, resulting without treatment in severe complications. Over the last years, however, the emergence of massive ulcerative proctitis has been observed, especially in men who have sex with men. Because the clinical symptoms are unspecific, Chlamydia trachomatis should actively be looked for. Reliable and rapid molecular tests have now been established to diagnose lymphogranuloma venereum. The therapeutic recommendation is tetracyclin for 3 weeks. We present 5 cases to illustrate this disease.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Abb. 1
Abb. 2
Abb. 3

Literatur

  1. Centers for Disease Control and Prevention, Workowski KA, Berman SM (2006) Sexually transmitted diseases treatment guidelines. MMWR Recomm Rep 55:1–94

    Google Scholar 

  2. Goldenberger D (2005) Retrospektive Identifikation von 10 Fällen von Lymphogranuloma venereum (LGV) mit Serotyp L2. Bull BAG 886–890

  3. Greaves AB, Hilleman MR, Taggart SR et al (1957) Chemotherapy in bubonic lymphogranuloma venereum: a clinical and serological evaluation. Bull World Health Organ 16:277–289

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Hopsu-Havu VK, Sonck CE (1973) Infiltrative, ulcerative, and fistular lesions of the penis due to lymphogranuloma venereum. Br J Vener Dis 49:93–202

    Google Scholar 

  5. Lan J, Walboomers JM, Roosendaal R et al (1993) Direct detection and genotyping of chlamydia trachomatis in cervical scrapes by using polymerase chain reaction and restriction fragment length polymorphism analysis. J Clin Microbiol 31:1060–1065

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. McLean CA, Stoner BP, Workowski KA (2007) Treatment of lymphogranuloma venereum. Clin Infect Dis 44 (Suppl 3):S147–S152

    Article  PubMed  Google Scholar 

  7. Morré SA, Ouburg S, Agtmael MA van, Vries HJC de (2008) Lymphogranuloma venereum diagnostics: from culture to real-time quadriplex polymerase chain reaction. Sex Transm Infect 84:252–253

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Nieuwenhuis RF, Ossewaarde JM, Götz HM et al (2004) Resurgence of lymphogranuloma venereum in Western Europe: an outbreak of Chlamydia trachomatis serovar L2 proctitis in The Netherlands among men who have sex with men. Clin Infect Dis 39:996–1003

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Quinn TC, Stamm WE, Goodell SE et al (1983) The polymicrobial origin of intestinal infections in homosexual men. N Engl J Med 309:576–582

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Regueiro MD (2004) Diagnosis and treatment of ulcerative proctitis. J Clin Gastroenterol 38:733–740

    Article  PubMed  Google Scholar 

  11. Savage EJ, van de Laar MJ, Gallay A et al; European Surveillance of Sexually Transmitted Infections (ESSTI) network (2009) Lymphogranuloma venereum in Europe, 2003–2008. Euro Surveill 14:pii19428

    Google Scholar 

  12. Sethi G, Allason-Jones E, Richens J et al (2009) Lymphogranuloma venereum presenting as genital ulceration and inguinal syndrome in men who have sex with men in London, UK. Sex Transm Infect 85:165–170

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Stamm WE, Jones RB, Battteiger BE (2005) Chlamydia trachomatis. In: Mandell G, Bennett J, Dolin R (eds) Principles and practice of infectious diseases, 6th edn. Elselvier, p 2239–2255

  14. Ward H, Martin I, Macdonald N et al (2007) Lymphogranuloma venereum in the United Kingdom. Clin Infect Dis 44:26–32

    Article  PubMed  Google Scholar 

Download references

Danksagung

Wir danken Herrn Alexander Rufle vom Institut für Pathologie des Universitätsspitals Basel für die DNA-Isolierung der paraffineingebetteten Proben und Herrn Prof. Dr. Thomas Friedrich vom Labor Viollier Basel für das Überlassen von klinischen Proben.

Interessenkonflikt

Der korrespondierende Autor erklärt, dass kein Interessenkonflikt besteht.

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Corresponding author

Correspondence to D. Goldenberger.

Additional information

Anmerkung

Ein Teil der hier vorgestellten Daten wurde am 20th European Congress of Clinical Microbiology and Infectious Diseases (ECCMID) vom 10. bis 13. April 2010 als Poster (Nr. 668) präsentiert.

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

de Roche, M., Sawatzki, M., Degen, L. et al. Lymphogranuloma venereum. Internist 52, 584–589 (2011). https://doi.org/10.1007/s00108-010-2686-2

Download citation

  • Published:

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00108-010-2686-2

Schlüsselwörter

Keywords

Navigation