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Pulmonales Negativdrucködem nach Abszesstonsillektomie

Negative pressure pulmonary edema after peritonsillar abscess tonsillectomy

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Zusammenfassung

Wir berichten über einen 19-jährigen Patienten, welcher nach Abszesstonsillektomie ein pulmonales Negativdrucködem mit respiratorischer Insuffizienz entwickelte. Das pulmonale Negativdrucködem („negative pressure pulmonary edema“ – NPPE) ist ein unvorhersehbares und lebensbedrohliches postoperatives Krankheitsbild, welches durch respiratorische Insuffizienz gekennzeichnet ist und unmittelbar nach Extubation oder in der postoperativen Phase auftritt. Häufig wird ein NPPE bei Laryngospasmus sowie Raumforderungen des Larynx und Pharynx beobachtet. Die Therapie besteht in einer sofortigen Sauerstoffzufuhr, nichtinvasiver Therapie mit CPAP („continuous positive airway pressure“) oder Reintubation.

Abstract

We report on a 19-year-old patient who developed negative pressure pulmonary edema (NPPE) with respiratory insufficiency following abscess tonsillectomy. NPPE is an unpredictable and life-threatening postoperative complication characterized by respiratory insufficiency. It may arise immediately after extubation or later in the postoperative period. NPPE is frequently observed after laryngospasm or in combination with space-occupying lesions in the pharynx and larynx. Treatment comprises the immediate correction of hypoxemia, preferably by noninvasive respiratory support using continuous positive airway pressure (CPAP), although in some cases reintubation is necessary.

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Literatur

  1. Alb M et al (2006) Negative pressure pulmonary edema (NPPE). Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 41:64–78

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Osmer C et al (2000) Schnarchen und postoperatives Lungenödem. Anasthesiol Intensivmed Notfallmed Schmerzther 35:177–180

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  3. Tami TA et al (1986) Pulmonary edema and acute upper airway obstruction. Laryngoscope 96:506–509

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  4. Timby J, Reed C, Zeilender S, Glauser FL (1990) „Mechanical“ causes of pulmonary edema. Chest 98:973–979

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. West J, Tsukimoto K, Mathieu-Costello O, Prediletto R (1991) Stress failure in pumonary capillaries. J Appl Physiol 70:1731–1742

    CAS  PubMed  Google Scholar 

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Einhaltung ethischer Richtlinien

Interessenkonflikt. J.F. Vogt, G.A. Krombach, C. Wittekindt, J.P. Klussmann und D. Wittekindt geben an, dass kein Interessenkonflikt besteht. Dieser Beitrag beinhaltet keine Studien an Menschen oder Tieren.

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Correspondence to J.-F. Vogt.

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Vogt, JF., Krombach, G., Wittekindt, C. et al. Pulmonales Negativdrucködem nach Abszesstonsillektomie. HNO 63, 373–375 (2015). https://doi.org/10.1007/s00106-013-2782-4

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-013-2782-4

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