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Stomatitis, Cheilitis und Konjunktivitis nach grippalem Infekt

Stomatitis, cheilitis and conjunctivitis after a common cold

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Zusammenfassung

Eine 24-jährige Patientin klagte über eine seit 5 Tagen bestehende Odynophagie, Rhinitis, allgemeine Abgeschlagenheit und Fieber (>38,5°C). Deshalb hatte sie eine Kombination aus Paracetamol, Ibuprofen und ASS eingenommen. Bei ausbleibender Besserung erhielt sie Amoxicillin. Nahrungs- und Flüssigkeitsaufnahme war aufgrund der ausgeprägten Odynophagie nicht möglich. Es bestanden neben einer Leukozytose und einer Erhöhung des C-reaktiven Proteins ausgeprägte erosive, gerötete, ödematöse und fibrinbelegte Veränderungen der gesamten oralen, pharyngealen und laryngealen Schleimhaut, außerdem eine Konjunktivitis. Die Lippen waren gerötet und hämorrhagisch verkrustet. Die Diagnose lautete Fuchs-Syndrom. Dabei handelt es sich um eine schwere arzneimittelinduzierte Hautreaktion. Die Karenz des auslösenden Agens (Medikamente) und die frühzeitige Kortisonstoßtherapie sind entscheidend.

Abstract

A 24-year-old female patient complained of odynophagy, rhinitis, general apathy and fever (38,5°C) which had persisted for 5 days. Treatment had initially been a combination of paracetamol, ibuprofen and acetylsalicylic acid and when no improvement occurred amoxicillin was prescribed. Nutrition and fluid intake was not possible due to excessive odynophagy. In addition to leukocytosis and increased C-reactive protein, there were pronounced erosive, reddened edematous and fibrin-covered alterations of the whole oral, pharyngeal and laryngeal mucous membranes as well as conjunctivitis. The lips were red with hemorrhagic scabs. The diagnosis was Fuchs’ syndrome which is a severe medication-induced skin reaction. Abstinence from the agent (medication) responsible and early cortisone therapy are decisive.

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Literatur

  1. Auquier-Dunant A, Mockenhaupt M, Naldi L et al (2002) Correlations between clinical patterns and causes of erythema multiforme majus, Stevens-Johnson syndrome, and toxic epidermal necrolysis. Arch Dermatol 138:1019–1024. doi:10.1001/archderm.138.8.1019

    Article  PubMed  Google Scholar 

  2. Bastuji-Garin S, Rzany B, Stern RS et al (1993) Clinical classification of cases of toxic epidermal necrolysis, Stevens-Johnson syndrome, and erythema multiforme. Arch Dermatol 129:92–96. doi:10.1001/archderm.129.1.92

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  3. Fuchs E (1876) Herpes oris conjunctivae. Klin Monatsbl Augenheilkd 14:333–351

    Google Scholar 

  4. Khalili B, Bahna SL et al (2006) Pathogenesis and recent therapeutic trends in Stevens-Johnson syndrome and toxic epidermal necrolysis. Ann Allergy Asthma Immunol 97(3):272–280

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  5. Rzany B, Mockenhaupt M, Baur S et al (1996) Epidemiology of erythema exsudativum multiforme majus (EEMM), Stevens-Johnson syndrome (SJS) and toxic epidermal necrolysis (TEN) in Germany (1990–1992). Structure and results of a population-based registry. J Clin Epidemiol 49:769–773. doi:10.1016/0895-4356(96)00035-2

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

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Jakob, M., Stuhrmann, N., Jordan, J. et al. Stomatitis, Cheilitis und Konjunktivitis nach grippalem Infekt. HNO 57, 914–917 (2009). https://doi.org/10.1007/s00106-009-1931-2

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  • DOI: https://doi.org/10.1007/s00106-009-1931-2

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