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Chronische Rhinosinusitis

Subjektive Nutzenbewertung 1 Jahr nach funktioneller endonasaler Nasennebenhöhlenoperation

Chronic rhinosinusitis

Subjective assessment of benefit 1 year after functional endonasal sinus surgery

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Zusammenfassung

Hintergrund

Vor dem Hintergrund eines ständig wachsenden Kostendrucks im Gesundheitswesen wird der Nachweis des subjektiven und ökonomischen Nutzens verschiedener Therapieformen in Zukunft eine Voraussetzung für die Leistungserstattung durch die Kostenträger sein. Das Ziel der vorliegenden Studie ist es, diesen Nachweis für die funktionelle endonasale Nasennebenhöhlenoperation (FESS) bei Patienten mit chronischer Rhinosinusitis (CRS) zu erbringen.

Patienten und Methoden

Ein Jahr nach einer FESS aufgrund einer CRS wurden 82 Patienten befragt. Als validiertes Messinstrument zur Nutzenbewertung wurde der Glasgow Benefit Inventory (GBI) eingesetzt. Zusätzlich wurden die Patienten bezüglich der prä- und postoperativen Ressourcennutzung (Antibiotikaeinnahme, Arztbesuche, Zeiten der Arbeitsunfähigkeit) befragt und aufgefordert, eine globale Einschätzung ihrer Zufriedenheit mit dem Ergebnis, der Änderung der Beschwerden und der potentiellen Weiterempfehlung dieser Therapie abzugeben.

Ergebnisse

In drei von vier Skalen des GBI [Gesamtnutzen (+22,6), allgemeiner Nutzen (+26,8), körperliche Gesundheit (+23,7)] wurden eindeutig positive Nutzenbewertungen abgegeben. Die Häufigkeit der Arztbesuche und der Einnahme von Antibiotika sowie von Zeiten der Arbeitsunfähigkeit wurde signifikant reduziert. Die Patienten waren weit überwiegend zufrieden mit dem Gesamtergebnis und der Beschwerdeänderung und würden die FESS an Freunde etc. weiterempfehlen.

Schlussfolgerungen

Die FESS wurde von Patienten mit CRS subjektiv überwiegend als sehr nutzbringend eingeschätzt und führte zu einer deutlichen Reduzierung der Ressourcennutzung.

Abstract

Background

Against the background of constantly intensifying economic pressure in the healthcare sector, in the future confirmation of subjective and economic benefit of different forms of therapy will be the criterion applied by the health insurance companies to decide whether to reimburse the costs they involve. The aim of this study was to provide confirmation that patients with chronic rhinosinusitis (CRS) do benefit from functional endonasal sinus surgery (FESS).

Patients and methods

One year after undergoing FESS for the treatment of CRS, 82 patients completed various questionnaires. The Glasgow Benefit Inventory (GBI) was used, as it is a validated instrument for the assessment of benefit. In addition, the patients were asked to complete questionnaires relating to pre- and postoperative use of resources (use of antibiotics, visits to their doctors and time unfit for work) and also to give an overall rating of their satisfaction with the outcome, the difference in their symptoms after FESS and the likelihood that they would recommend this treatment to friends or relatives.

Results

Three out of four GBI scales [total score (+22.6), general benefit (+26.8), physical functioning (+23.7)] indicated that patients experienced significant benefit. The frequency of visiting their doctors, their intake of antibiotics and the amount of time off work were all significantly reduced. The vast majority of patients were satisfied with the overall result and the level of symptom relief achieved and would recommend FESS to friends and relatives.

Conclusion

The vast majority of these patients with CRS experienced FESS as highly beneficial. A significant reduction of resource usage was reported after the operation.

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Literatur

  1. Baumann I, Blumenstock G, Praetorius M et al. (2006) Krankheitsspezifische und allgemeine gesundheitsbezogene Lebensqualität bei Patienten mit chronischer Rhinosinusitis. HNO 54: 544–549

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  2. Baumann I, Kucheida H, Blumenstock G et al. (2006) Benefit from tonsillectomy in adult patients with chronic tonsillitis. Eur Arch Otorhinolaryngol 263: 556–559

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Bhattacharyya N, Kepnes LJ, Shapiro J (2001) Efficacy and quality-of-life impact of adult tonsillectomy. Arch Otolaryngol Head Neck Surg 127: 1347–1350

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  4. Bhattacharyya N, Kepnes LJ (2002) Economic benefit of tonsillectomy in adults with chronic tonsillitis. Ann Otol Rhinol Laryngol 111: 983–988

    PubMed  Google Scholar 

  5. Bohrer T, Koller M, Neubert T et al. (2002) How do surgical patients experience the intensive care unit? Results of a prospective cross-sectional study. Chirurg 73: 443–450

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  6. Fahy C, Nikolopoulos TP, O’Donoghue GM (2002) Acoustic neuroma surgery and tinnitus. Eur Arch Otorhinolaryngol 259: 299–301

    PubMed  Google Scholar 

  7. Fischer D, Stewart AL, Bloch DA et al. (1999) Capturing the patient’s view of change as a clinical outcome measure. JAMA 282: 1157–1162

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  8. Gesundheitsberichterstattung des Bundes http: //www.gbe-bund.de

  9. Gliklich RE, Metson R (1998) Economic implications of chronic sinusitis. Otolaryngol Head Neck Surg 118: 344–349

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  10. Hertrampf K, Koller M, Diek R (2002) Retrospective evaluation of quality of life in patients with maxillo-facial defects after prosthetic rehabilitation. Dtsch Zahnärztl Z 57: 481–486

    Google Scholar 

  11. Lund VJ, McKay IS (1993) Staging in rhinosinusitis. Rhinology 31: 183–184

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  12. McKiernan DC, Banfield G, Kumar R, Hinton AE (2001) Patient benefit from functional and cosmetic rhinoplasty. Clin Otolaryngol 26: 50–52

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  13. Mehanna H, Mills J, Kelly B, McGarry GW (2002) Benefit from endoscopic sinus surgery. Clin Otolaryngol 27: 464–471

    Article  PubMed  CAS  Google Scholar 

  14. Piccirillo JF, Merritt MG, Richards ML (2002) Psychometric and clinimetric validity of the 20-Item Sino-Nasal Outcome Test (SNOT-20). Otolaryngol Head Neck Surg 126: 41–47

    Article  PubMed  Google Scholar 

  15. Robinson K, Gatehouse S, Browning GG (1996) Measuring patient benefit from otorhinolaryngological surgery and therapy. Ann Otol Rhinol Laryngol 105: 415–422

    PubMed  CAS  Google Scholar 

  16. Salhab M, Matai V, Salam MA (2004) The impact of functional endoscopic sinus surgery on health status. Rhinology 42: 98–102

    PubMed  CAS  Google Scholar 

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Baumann, I., Blumenstock, G., Klingmann, C. et al. Chronische Rhinosinusitis. HNO 55, 858–861 (2007). https://doi.org/10.1007/s00106-006-1529-x

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