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Postthrombotisches Syndrom – ein komplexes Krankheitsbild

Postthrombotic syndome—a complex clinical picture

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Zusammenfassung

Unter dem postthrombotischen Syndrom (PTS) werden unterschiedliche Symptomatiken, die als Folgezustände einer stattgehabten Phlebothrombose auftreten, zusammengefasst. Es handelt sich bei dem PTS um ein sehr heterogenes Krankheitsbild. In vielen Fällen führt die Erkrankung für die Betroffenen zu dauerhaften Einschränkungen verbunden mit einer lebenslangen Antikoagulation. Sehr oft wird das Ulcus cruris venosum mit einem PTS in Verbindung gebracht. Dieser Zusammenhang ist allerdings nur dann gegeben, wenn infolge einer Phlebothrombose eine ambulatorische venöse Hypertension vorliegt, was nicht immer der Fall ist. Im Hinblick auf die Variabilität des Krankheitsbilds ist eine eindeutige Diagnosestellung in vielen Fällen erschwert, aber dennoch von großer Bedeutung. Moderne bildgebende Verfahren spielen mittlerweile eine entscheidende Rolle sowohl in der Diagnostik als auch in der Therapie des PTS. So haben neben neuen Strategien in der Kompressionstherapie auch interventionelle Katheterverfahren einen festen Platz in den Behandlungsoptionen des PTS.

Abstract

Postthrombotic syndrome (PTS), which comprises a range of symptoms and signs following the development of deep vein thrombosis, is associated with varied clinical presentation. The functional limitations associated with PTS may be persistent, and following deep vein thrombosis, the patient may require lifelong anticoagulation. Venous ulceration is often regarded as a complication of PTS. However, the development of venous ulceration strictly depends on underlying venous hypertension, which is not always present. Due to the heterogenous clinical presentation of PTS, diagnosis may be difficult. Nevertheless, accurate diagnosis is vital and modern imaging techniques can help establish the diagnosis and play a role in monitoring treatment response. Thus, in addition to new strategies in compression therapy, (endo)vascular interventions are established treatment modalities in the management of PTS.

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Literatur

  1. Spencer FA, Emery C, Joffe SW et al (2009) Incidence rates, clinical profile, and outcomes of patients with venous thromboembolism: the Worcester VTE study. J Thromb Thrombolysis 28:401–409

    Article  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  2. Tagalakis V, Patenaude V, Kahn SR et al (2013) Incidence of and mortality from venous thromboembolism in a real-world population: the Q‑VTE study cohort. Am J Med 126:832.e13–832.e21

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Kahn SR, Comerota AJ, Cushman M et al (2014) American Heart Association Council on Peripheral Vascular Disease, Council on Clinical Cardiology, and Council on Cardiovascular and Stroke Nursing: The postthrombotic syndrome: evidence-based prevention, diagnosis, and treatment strategies: a scientific statement from the American Heart Association. Circulation 130:1636–1661

    Article  PubMed  Google Scholar 

  4. Kahn SR, Galanaud JP, Vedantham S et al (2016) Guidance for the prevention and treatment of the post-thrombotic syndrome. J Thromb Thrombolysis 41:144–153

    Article  CAS  PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  5. Shrier I, Julian JA, Ducruet T et al (2008) Determinants and time course of the postthrombotic syndrome after acute deep venous thrombosis. Ann Intern Med 149:698–707

    Article  PubMed  Google Scholar 

  6. Rabe E, Pannier-Fischer F, Bromen K et al (2003) Bonner Venenstudie der Deutschen Gesellschaft für Phlebologie – Epidemiologische Untersuchung zur Frage der Häufigkeit und Ausprägung von chronischen Venenkrankheiten in der städtischen und ländlichen Wohnbevölkerung. Phlebologie 32:1–14

    Article  Google Scholar 

  7. Prandoni P, Kahn S (2009) Post-thrombotic syndrome: prevalence, prognostication and need for progress. Br J Haematol 145:286–295

    Article  PubMed  Google Scholar 

  8. Kahn SR, Ginsberg JS (2004) Relationship between deep venous thrombosis and the postthrombotic syndrome. Arch Intern Med 164:17–26

    Article  PubMed  Google Scholar 

  9. Rabinovich A, Kahn SR (2017) The postthrombotic syndrome: current evidence and future challenges. J Thromb Haemost 15:230–241

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  10. Bouman AC, Smith JJM, Ten Cate H et al (2012) Markers of coagulation, fibrinolysis and inflammation in relation to post-thrombotic syndrome. J Thromb Haemost 10:1532–1538

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  11. Urbanek T (2019) Post-thrombotic syndrome prevention—do we really know the predictive factors. Phlebologie 48:245–250

    Article  Google Scholar 

  12. O’Donnell TF, Passman MA, Marston WA et al (2014) Management of venous leg ulcers: Clinical practice guidelines of the Society for Vascular Surgery® and the American Venous Forum. J Vasc Surg 60:3S–59S

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Eklöf B, Rutherford RB, Bergan JJ et al (2004) Revision of the CEAP classification for chronic venous disorders: consensus statement. J Vasc Surg 40:1248–1252

    Article  PubMed  Google Scholar 

  14. Dissemond J, Bültemann A, Gerber V et al (2016) Definitionen für die Wundbehandlung. Hautarzt 67:265–266

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  15. Raffetto JD (2018) Pathophysiology of chronic venous disease and venous ulcers. Surg Clin North Am 98:337–347

    Article  PubMed  Google Scholar 

  16. Santler B, Goerge T (2017) Chronic venous insufficiency—a review of pathophysiology, diagnosis, and treatment. J Dtsch Dermatol Ges 15:538–556

    PubMed  Google Scholar 

  17. Vivas A, Lev-Tov H, Kirsner RS (2016) Venous leg ulcers. Ann Intern Med 165:ITC17–ITC32

    Article  PubMed  Google Scholar 

  18. Lurie F, Passman M, Meisner M, Dalsing M, Masuda E, Welch H, Bush RL, Blebea J, Carpentier PH, De Maeseneer M, Gasparis A, Labropoulos N, Marston WA, Rafetto J, Santiago F, Shortell C, Uhl JF, Urbanek T, van Rij A, Eklof B, Gloviczki P, Kistner R, Lawrence P, Moneta G, Padberg F, Perrin M, Wakefield T (2020) The 2020 update of the CEAP classification system and reporting standards. J Vasc Surg Venous Lymphat Disord 8(3):342–352

    Article  PubMed  Google Scholar 

  19. Schleimer K, Barbati ME, Gombert A, Wienert V, Grommes J, Jalaie H (2016) The treatment of post-thrombotic syndrome—the role of endovascular recanalization in chronic iliac vein obstruction. Dtsch Arztebl Int 113:863–870

    PubMed  PubMed Central  Google Scholar 

  20. Kahn SR, Ginsberg JS (2002) The post-thrombotic syndrome: current knowledge, controversies, and directions for future research. Blood Rev 16:155–165

    Article  PubMed  Google Scholar 

  21. Hach W (2010) Das postthrombotische Syndrom Teil 1: Pathophysiologie. Phlebologie 39:28–40

    Article  Google Scholar 

  22. Villalta S, Bagatella P, Piccioli A, Lensing AW, Prins MH, Prandoni P (1994) Assessment of validity and reproducibility of a clinical scale for the postthrombotic syndrome (abstract). Haemostasis 24:15

    Google Scholar 

  23. Prandoni P, Lensing AW, Cogo A et al (1996) The long-term clinical course of acute deep vein thrombosis. Ann Intern Med 125:1–7

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  24. Jayaraj A, Meissner MH (2014) A comparison of Villalta-Prandoni scale and venous clinical severity score in the assessment of post thrombotic syndrome. Ann Vasc Surg 28:313–317. https://doi.org/10.1016/j.avsg.2012.11.014

    Article  PubMed  Google Scholar 

  25. Hirsch T (2012) Das postthrombotische Syndrom – Häufigkeit, Diagnosetstellung, Probleme bei der Klassikation. Phlebologie 50:176–183

    Google Scholar 

  26. Ten Cate-Hoek AJ, Amin EE, Bouman AC, Meijer K, Tick LW, Middeldorp S, Mostard GJM, Ten Wolde M, van den Heiligenberg SM, van Wissen S, van de Poel MH, Villalta S, Serné EH, Otten HM, Klappe EH, Bistervels IM, Lauw MN, Piersma-Wichers M, Prandoni P, Joore MA, Prins MH, Ten CH, IDEAL DVT investigators (2018) Individualised versus standard duration of elastic compression therapy for prevention of post-thrombotic syndrome (IDEAL DVT): a multicentre, randomised, single-blind, allocation-concealed, non-inferiority trial. Lancet Haematol 5(1):e25–e33. https://doi.org/10.1016/S2352-3026

    Article  PubMed  Google Scholar 

  27. Payne D (2022) Use a wrap instead: using compression wraps in lymphoedema and venous disease. Br J Community Nurs 27(12):586–590. https://doi.org/10.12968/bjcn.2022.27.12.586

    Article  PubMed  Google Scholar 

  28. Bayer A, Horn M, Kaschwich M et al (2020) Postthrombotisches Syndrom auf dem Boden einer chronischen iliofemoralen Thrombose: Therapieoptionen und -limitationen. Phlebologie 49:272–278

    Article  Google Scholar 

  29. Lichtenberg M (2022) Neue Therapien akuter und chronischer Beckenvenen-Obstruktionen [Endovascular Therapy of Chronic Iliofemoral Venous Outflow Obstructions]. Dtsch Med Wochenschr 147(11):650–656. https://doi.org/10.1055/a-1828-4572

    Article  PubMed  Google Scholar 

  30. Obermayer A, Garzon K (2010) Identifying the source of superficial reflux in venous leg ulcers using duplex ultrasound. J Vasc Surg 52(5):1255–1261. https://doi.org/10.1016/j.jvs.2010.06.073

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Kahle B (2017) Specific indications for foam sclerotherapy. Hautarzt 68:621–624

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

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Correspondence to Birgit Kahle.

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Kahle, B. Postthrombotisches Syndrom – ein komplexes Krankheitsbild. Dermatologie 74, 158–162 (2023). https://doi.org/10.1007/s00105-023-05111-y

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