Summary.
Over a period of 12 years, 73 patients received a continent ileostomy. 19 Kock pouches were primarily constructed due to contraindications against the ileoanal pouch, 30 ileostomies were converted due to psychological rejection of the incontinent stoma and 9 ileoanal pouches for dysfunction. 15 Kock pouches had to be corrected for nipple valve complications. Perioperative complications (14/73) were related to the Kock pouch in only one third of cases. Surgical late complications of the nipple valve function decreased with technical modifications from 41.1 % to 20.0 % and then to 4.8 %. They could always be dealt with surgically. Pouchitis was observed in 26.8 % of cases of ulcerative colitis (11/41), and in 6/15 patients with Crohn's disease (40.0 %) complicated ileal recurrences developed. The definitive rate of success over the time was 98.1 % in ulcerative colitis and familial adenomatous polyposis (53/54) and 63.2 % in other conditions (12/19). Continent ileostomy has become universal and safe method for conversion of any previous operation.
Zusammenfassung.
In 12 Jahren wurden 73 Patienten mit kontinenter Ileostomie operiert. Wegen Kontraindikationen gegen den ileoanalen Pouch erfolgten 19 Primäranlagen, wegen der psychologischen Ablehnung des inkontinenten Stomas wurden 30 Ileostomien und wegen Dysfunktionen 9 ileoanale Pouchanlagen konvertiert. 15 präexistente kontinente Ileostomien wurden wegen Ventilkomplikationen korrigiert. Perioperative Komplikationen (14/73) waren nur zu einem Drittel mit der Konstruktion der kontinenten Ileostomie assoziiert. Chirurgische Spätkomplikationen der Nippelfunktion sanken mit Änderungen der Operationstechnik von 41,1 % über 20,0 % auf 4,8 % und waren immer reparabel. Eine Pouchitis trat in 26,8 % bei Colitis ulcerosa (11/41) auf im Gegensatz zu umschriebenen Ileumrezidiven in 40,0 % bei Morbus Crohn (6/15). Die definitive Erfolgsrate über die Zeit betrug bei Colitis ulcerosa und familiärer adenomatöser Polyposis zusammen 98,1 % (53/54), ansonsten nur 63,2 % (12/19). Zuletzt war die kontinente Ileostomie zur universellen und sicheren Konversionsoperation nach anderen Voroperationen geworden.
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Ecker, KW. Die kontinente Ileostomie Gegenwärtige Indikationen, Vorgehensweisen und Ergebnisse. Chirurg 70, 635–642 (1999). https://doi.org/10.1007/s001040050699
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050699