Skip to main content
Log in

Das Bild der Chirurgie in der Öffentlichkeit

  • Published:
Der Chirurg Aims and scope Submit manuscript

Summary.

Surgery and surgeons have a direct relationship to publicity. In the media, the entertainment aspect prevails over information (infotainment), and scandal also dominates because of negative reports. The cause in many cases is a lack of information, which is always a problem when transmitting scientific information to the public. Economic pressures and diminished resources as well as a simultaneous increase in the demands made on medicine make it mandatory that surgeons communicate properly. They are being degraded more and more to “delivering” medicine, and the relationship between the surgeon and his patient has been reduced to a collision of greediness on both sides. We are in continuous conflict with the power of the media and are being challenged to improve our public relations. The public image of surgery today is determined by surgical performance and competence in communication.

Zusammenfassung.

Chirurgie und Öffentlichkeit stellen, je nach Sichtweise und in unterschiedlicher Bedeutung, ein hochvernetztes Interaktionsgeflecht dar. In der medialen Darstellung dominiert zunehmend die Unterhaltung über die Information (Infotainment) sowie eine Skandalisierung der Ereignisse mit überwiegend negativer Berichterstattung. Informationsdefizite bei mangelnder Transparenz tragen dazu wesentlich bei, was auch für den Wissenschafts- und Wissenstranfer in die Bevölkerung gilt. Die Ökonomiefalle mit zunehmender Verknappung der Finanzen bei ständiger Ausweitung des Angebotes erfordert ebenfalls eine verstärkte Artikulation der Chirurgen in der Öffentlichkeit. Ein heute festzustellender Paradigmenwechsel stuft den Arzt zum Leistungserbringer herab und reduziert das Arzt-Patienten-Verhältnis auf das Aufeinandertreffen der Begehrlichkeit von Patienten auf die der Leistungserbringer. Wir stehen somit in einer ständigen Auseinandersetzung mit der Macht der Medien und sind gefordert, Defizite in der Öffentlichkeitsarbeit abzubauen. Das Bild der Chirurgie in der Öffentlichkeit wird heute geprägt von Leistung und Kommunikationskompetenz.

This is a preview of subscription content, log in via an institution to check access.

Access this article

Price excludes VAT (USA)
Tax calculation will be finalised during checkout.

Instant access to the full article PDF.

Institutional subscriptions

Similar content being viewed by others

Author information

Authors and Affiliations

Authors

Rights and permissions

Reprints and permissions

About this article

Cite this article

Bauer, H. Das Bild der Chirurgie in der Öffentlichkeit. Chirurg 69, 1292–1299 (1998). https://doi.org/10.1007/s001040050573

Download citation

  • Issue Date:

  • DOI: https://doi.org/10.1007/s001040050573

Navigation