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Diagnose und Therapie der primären Varikose

Teil 2: Therapieverfahren und Ergebnisse

Diagnosis and treatment of varicose veins

Part 2: therapeutic procedures and results

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Zusammenfassung

Dies ist der zweite von zwei Beiträgen zur Diagnose und Therapie der primären Varikose. Die primäre Varikose ist eine angeborene degenerative Erkrankung des oberflächlichen Venensystems der Beine. Ihre Therapie verlangt nach einem individuellen Konzept, das die Unheilbarkeit und Progredienz der Erkrankung einbezieht.

Bei allen Formen der Varikose und ihren Komplikationen ist die konservative Therapie unter Verwendung von Kompressionsverbänden eine Option. Durch Sklerosierung von Varizen werden Venen gezielt obliteriert. Neben der klassischen Varizenoperation werden die Miniphlebektomie und „subfascial endoscopic perforator surgery“ (SEPS) eingesetzt. Aufgrund der möglichen schwerwiegenden Komplikationen sollte die Indikation im Falle der SEPS streng gestellt werden. Als endovenöse Therapieoptionen stehen die Radiofrequenzobliteration (RFO) und die endovenöse Lasertherapie (ELT) zur Verfügung.

Die Angaben zur Rezidivquote nach unterschiedlichen Therapieverfahren variieren in der Literatur stark. Die Ursache der Rezidivvarikose ist umstritten. Die Datenlage in Bezug auf die Ergebnisse der RFO und ELT ist relativ gut. Beide Verfahren führen zu einer signifikanten Verbesserung der Lebensqualität und des Venous Clinical Severity Score (VCSS).

Abstract

This is the second of two articles on the diagnosis and treatment of varicose veins. Primary varicosis is a congenital degenerative disease of the peripheral venous system of the lower extremities. Treatment is carried out according to an individualized concept which takes the incurability and progression of the disease into consideration.

Conservative treatment with compression bandages is an option for all forms of varicosis and the accompanying complications. Veins can be specifically ablated by sclerotherapy of varices. In addition to high ligation and stripping mini-phlebectomy and subfascial endoscopic perforator surgery (SEPS) can also be performed. The indications in cases of SEPS should be extremely limited because of possible severe complications. Radiofrequency ablation (RFO) and endovenous laser therapy (ELT) are also available as endovenous therapy options.

Information in the literature on recurrence rates of the various procedures is extremely variable and the reasons for recurrent varicosis are the subject of controversy. The data relating to the results of RFO and ELT are relatively good and both procedures show a significant improvement in quality of life and the venous clinical severity score (VCSS).

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Literatur

  1. Allegra C, Antignani PL, Carlizza A (2007) Recurrent varicose veins following surgical treatment: our experience with 5 years follow up. Eur J Vasc Endovasc Surg 33:751–756

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  2. Almeida JI, Kaufmann J, Göckeritz O et al (2009) Radiofrequency endovenous Closure Fast versus laser ablation for the treatment of great saphenous reflux: a multicenter single blinded randomized study (RECOVERY study). J Vasc Interv Radiol 20:752–759

    Article  PubMed  Google Scholar 

  3. Balzer K (1983) Venen. In: Carstensen G (Hrsg) Intra- und postoperative Komplikationen. Springer, Berlin Heidelberg New York

  4. Disselhoff BCVM, Kinderen DJ der, Delder JC et al (2008) Randomized clinical trial comparing endovenous laser with cryostripping for great saphenous varicose veins. Br J Surg 95:1232–1238

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  5. Encke et al (2009) Prophylaxe der venösen Thromboembolie (S3-Leitlinie). Vasa Suppl 38(S/76):7ff

  6. Fischer R, Linde N, Duff C et al (2001) Late recurrent saphenofemoral junction reflux after ligation and stripping of the greater saphenous vein. J Vasc Surg 34:236–240

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  7. Fischer R, Linde N, Duff C (2001) Cure and reappearance of symptoms of varicose veins after stripping operation – a 34 year follow-up. JP 1:49–60

    Google Scholar 

  8. Franceschi C (1988) Théorie et Practique de la Cure Conservative et Hémodynamique de L’insuffisance Veineuse en Ambulatoire. Armancon, Précy-sous-Thil

  9. Geier B, Voigt I, Barbera L et al (2004) Extraluminale Valvuloplastie bei Stamminsuffizienz der V. saphena magna. Fünf-Jahres-Ergebnisse. Phlebologie 33:149–155

    Google Scholar 

  10. Hauer G (1985) Die endoskopische subfasciale Diszision der Perforansvenen – vorläufige Mitteilung. Vasa 15:59–61

    Google Scholar 

  11. Helmig L, Stelzer G, Ehresmann U, Salzmann P (1983) Verletzungen der tiefen Venen bei Krampfaderoperationen. Chirurg 54:118–23

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  12. Hingorani AP, Ascher E, Markevich N et al (2004) Deep venous thrombosis after radiofrequency ablation of the greater saphenous vein; a word of caution. J Vasc Surg 40:500–504

    Article  PubMed  Google Scholar 

  13. Kamphausen U (2010) Schwangerschaftsvarikose. In: Noppeney T, Nüllen H (Hrsg) Varikose. Springer, Berlin Heidelberg New York

  14. Kasper S, Pirkl M, Príboreská J et al (2009) A six-year experience with endovenous laser in the treatment of lower extremity varices. Rozhl Chir 88:106–114

    Google Scholar 

  15. Lübke T, Brunkwall J (2008) Systematic review and meta-analysis of endovenous radiofrequency obliteration, endovenous laser therapy, and foam sclerotherapy for primary varicosis. J Cardiovasc Surg 49:213–233

    Google Scholar 

  16. Lurie F, Creton D, Eklof B et al (2005) Prospective randomised study of endovenous radiofrequency obliteration (Closure) versus ligation and vein stripping (EVOLVES): two-year follow-up. Eur J Vasc Endovasc Surg 29:6773

    Article  Google Scholar 

  17. MacKenzie RK, Paisly A, Allan PL, Lee AJ (2002) The effect of long saphenous vein stripping on quality of life. J Vasc Surg 35:1197–1203

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  18. Noppeney T, Nüllen H (2005) Die Rezidivvarikose – was ist das? Gefässchirurgie 10:424–427

    Article  Google Scholar 

  19. Noppeney T, Noppeney J, Winkler M (2008) Update der Ergebnisse nach Radiofrequenzobliteration zur Ausschaltung der Varikose. Gefässchirurgie 13:258–264

    Article  Google Scholar 

  20. Noppeney T, Nüllen H (2010) Rezidivvarikose. In: Noppeney T, Nüllen H (Hrsg) Varikose. Springer, Berlin Heidelberg New York

  21. Noppeney T, Nüllen H (2010) Qualitätssicherung. In der Varizenchirurgie. In: Noppeney T, Nüllen H (Hrsg) Varikose. Springer, Berlin Heidelberg New York

  22. Noppeney T (2010) Invasiv: Varikosis, Thromophlebitiden. Angio Update 15:1–20

    Google Scholar 

  23. Noppeney T, Kluess HG, Breu FX et al (2010) Leitlinie zur Diagnostik und Therapie der Krampfadererkrankung. Gefässchirurgie (15), DOI 10.1007/s00772-010-0842-6

  24. Nüllen H, Reese von Ohlen C (1995) Ambulante Varizenchirurgie in der Praxis. In: Imig H, Schröder A (Hrsg) Varizen, Popliteaaneurysmen. Steinkopff, Darmstadt, S 73–79

  25. Nüllen H, Noppeney T (2010) Operative Therapie. In: Noppeney T, Nüllen H (Hrsg) Varikose. Springer, Berlin Heidelberg New York

  26. Pannier F, Rabe E (2008) Mid-terms results following endovenous laser ablation (EVLA) of saphenous veins with a 980 nm diode laser. Int Angiol 27:475–481

    CAS  PubMed  Google Scholar 

  27. Pannier F, Rabe E, Maurins U (2009) First results with a new 1470-nm diode laser for endovenous ablation of incompetent saphenous veins. Phlebology 24:26–30

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  28. Perrin MR, Guex JJ, Ruckley CV et al (2000) Recurrent varices after surgery (REVAS), a consensus document. Cardiovasc Surg 8:233–245

    Article  CAS  PubMed  Google Scholar 

  29. Perrin M (2004) Endoluminal treatment of lower limb varicose veins by endovenous laser and radiofrequency techniques. Phlebology 19:170–178

    Article  Google Scholar 

  30. Pichot O, Kabnick L, Creton D et al (2004) Duplex ultrasound findings two years after great saphenous vein radiofrequency endovenous obliteration. J Vasc Surg 39:189–195

    Article  PubMed  Google Scholar 

  31. Pröbstle T, Gül D, Kargl A et al (2003) Endovenous laser treatment of the lesser saphenous vein with a 940 diode laser: early results. Dermatol Surg 29:357–361

    Article  Google Scholar 

  32. Pröbstle T, Vago B, Alm J et al (2008) Treatment of the incompetent great saphenous vein by endovenous radiofrequency powered segmental thermal ablation: First clinical experience. J Vasc Surg 47:151–156

    Article  Google Scholar 

  33. Pröbstle TM, Alm BJ, Göckeritz O et al (2010) Endovenous radiofrequency-powered segmental thermal ablation (RSTA) of the great saphenous vein: 2-year European follow-up. J Vasc Surg (submitted)

  34. Rabe E, Pannier F, Gerlach H et al (2008) Leitlinie: Sklerosierungsbehandlung der Varikose. Phlebologie 37:27–34

    Google Scholar 

  35. Schmedt CG, Sroka R, Steckmeier B et al (2006) Investigation on radiofrequency and laser (980 nm) effects after endoluminal treatment of saphenous vein insufficiency in an ex-vivo model. Eur J Vasc Endovasc Surg 32:318–325

    Article  PubMed  Google Scholar 

  36. Stonebridge PA (1995) Classification of recurrent varicose veins. In: Negus D, Jantet G, Coleridge-Smith PD (Hrsg) Phlebology. Springer, Berlin Heidelberg New York, S 29–30

  37. van der Bos R, Arends L, Kockaert M et al (2009) Endovenous therapies of lower extremity varicosities: A meta-analysis. J Vasc Surg 49:230–239

    Article  Google Scholar 

  38. Weiss R (2002) Comparison of endovenous radiofrequency versus 810 nm diode laser occlusion of large veins in an animal model. Dermatol Surg 28:56–61

    Article  PubMed  Google Scholar 

  39. Zierau U (2009) Die endovenöse RFITT-Therapie bei Varicosis, ein neues Verfahren der interventionellen Phlebologie – Technik und erste Ergebnisse. Phlebologie 38:12–16

    Google Scholar 

  40. Noppeney T, Nüllen H (2010) Varikose. Springer, Berlin Heidelberg New York

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Nüllen, H., Noppeney, T. Diagnose und Therapie der primären Varikose. Chirurg 81, 1125–1138 (2010). https://doi.org/10.1007/s00104-010-1980-9

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