Zusammenfassung
90 Kinder der ASA-Klassen I und II im Alter zwischen 6 und 16 Jahren mit Strabismusoperation wurden randomisiert einer der folgenden Gruppen zugeteilt: Gruppe 1 (n=30): Thiopental 4–6 mg/kg i.v., Halothan (0,8–1,5%), N O, O 2 (2:1), Verzicht auf Opioide, Droperidol 75 μg/kg, Gruppe 2 (n=30): Propofol 2–3 mg/kg i.v., Propofol 6–9 mg/kg/h, Alfentanil 30 μg/kg/h, N 2O, O 2 (2:1), Verzicht auf Antiemetika und Gruppe 3 (n=30): Vorgehen wie in Gruppe 2, jedoch Beatmung mit Luft und O 2 (2:1). Obwohl die Kinder der Gruppe 2 keine Antiemetika erhalten hatten, erbrachen sie weniger häufig als diejenigen aus Gruppe 1 (26,7% vs. 40%), der Verzicht auf N 2 O in Gruppe 3 führte zu keiner Senkung der Erbrechenszahlen (40%). Patienten nach Propofol-/Alfentanilanästhesie hatten nicht nur weniger postoperatives Erbrechen, sondern auch günstigere Aufwacheigenschaften als diejenigen nach Thiopental-/Halothananästhesie.
Abstract
Strabismus surgery in children is associated with a high incidence of postoperative nausea and vomiting (PONV).
Methods. Ninety ASA class I and II children aged 6 to 16 years and scheduled for strabismus surgery were randomly assigned to one of the following groups: Group 1 (n=30): thiopentone 4–6 mg/kg i.v., halothane 0.8–1.5%, N2O―O2 2:1, no opioids, droperidol 75 μg/kg i.v.; Group 2 (n=30): propofol 2–3 mg/kg i.v., propofol 6–9 mg/kg·h, alfentanil 30 μg/kg·h, N2O-O2 2:1, no antiemetics; Group 3 (n=30): similar to group 2, but ventilation with air and O2 2:1. All patients were mechanically ventilated during anaesthesia and gastric contents were aspirated. Recovery scores were calculated for 2 h, emetic scores for 24 h postoperatively.
Results. Emetic episodes during the first 24 h were recorded in 40% of group 1, 26.7% of group 2, and 40% of group 3 patients. The oculocardiac reflex occurred only in groups 2 and 3, but not in group 1 children. Recovery scores were significantly higher in groups 2 and 3 compared to group 1.
Conclusions. In children undergoing strabismus surgery propofol/alfentanil anaesthesia without antiemetics may be equal or even superior to thiopentone/halothane anaesthesia combined with droperidol in terms of PONV and recovery from anaesthesia.
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Eingegangen am 13. Mai 1994 Angenommen am 14. Januar 1995
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Klockgether-Radke, A., Junge, M., Braun, U. et al. Einfluß von Propofol auf das Erbrechen nach Strabismusoperationen bei Kindern. Anaesthesist 44, 755–760 (1995). https://doi.org/10.1007/s001010050210
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DOI: https://doi.org/10.1007/s001010050210